Matches in Saeima for { <http://dati.saeima.korpuss.lv/entity/speech/2009_08_20_as-seq2> ?p ?o. }
Showing items 1 to 11 of
11
with 100 items per page.
- 2009_08_20_as-seq2 type Speech.
- 2009_08_20_as-seq2 number "2".
- 2009_08_20_as-seq2 date "2009-08-20".
- 2009_08_20_as-seq2 isPartOf 2009_08_20_as.
- 2009_08_20_as-seq2 spokenAs 139.
- 2009_08_20_as-seq2 spokenText "Labdien, cienījamais Saeimas priekšsēdētāja kungs! Cienījamie deputāti! Šim grozījumam Vispārējās izglītības likumā it kā teksts ir ļoti vienkāršs, bet būtība un rezultāts, un sekas var būt diezgan neprognozējamas un plašas. Tāpēc es šodien gribu vienkārši izteikt brīdinājumu, ja Saeimas deputāti nobalsos un atbalstīs, ka šos grozījumus tālāk skatītu komisija; vienkārši gribu brīdināt, kādas sekas un kādi aspekti varētu būt. Jā, es domāju, ka to ir nepieciešams zināt. Par projekta būtību. Šo grozījumu būtību mēs redzam anotācijā. Galvenais ir tas, ka paredzēts atļaut arī ģimnāzijām pēc nepieciešamības īstenot pilnu pamatizglītības programmu no pirmās līdz devītajai klasei. Es projekta būtību saprotu tā, ka, iespējams, nepieciešams palīdzēt kāda novada vai pašvaldības skolām, lai saglabātu ģimnāzijas statusu, bet, nu ja tā mēs gribam rīkoties, es piedāvāju divus citus ceļus. Ja tiešām pievieno kādu nelielu pamatskolu ģimnāzijai un grib šo statusu samazināt, nu tad jāiet to ceļu, ka ģimnāzijai tomēr varētu arī nosaukumu, ja tā ir pašvaldības ģimnāzija, mainīt vienkārši uz „vidusskola”, un tad problēmu nav un bērni apgūs gan pamatizglītības programmu, gan vidējās izglītības programmu no pirmās līdz divpadsmitajai klasei. Otrs ceļš. Nav izslēgts arī, ka divas skolas var vadīt vienota administrācija, ja pašvaldība vai novads grib veidot, nu, kaut kādu vienotu… ekonomēt līdzekļus sakarā ar šo reformu - nauda seko skolēnam. Līdz ar to vienota administrācija varētu būt gan ģimnāzijai, gan nelielai pamatskolai. Bet šis projekts dod iespēju arī ļoti daudzām vidusskolām Latvijā pretendēt uz ģimnāzijas statusu, un ir jautājums, vai mēs nesākam maldināt sabiedrību. Tomēr ar šīm strukturālajām un nosaukumu maiņām jābūt diezgan uzmanīgiem, jo līdz šim ar vārdu „ģimnāzija” tomēr gan Latvijā, gan Eiropā mēs vairāk saprotam vidējo izglītības posmu. Tas ir Latvijā; pie tam tā ir arī proģimnāzija, sākot ar septīto, astoto un arī devīto klasi, - tas ir, nepilnā pamatizglītības programmu realizācija. Agrāk bija arī piektā klase, bet pakāpeniski palika tikai proģimnāzijas klases. Tad, ja pieņemtu šos grozījumus, jebkurš pirmklasnieks skolā, arī nesekmīgs skolēns sākumskolā, varētu saukt sevi par otrās vai pirmās klases ģimnāzistu. Nu, es nedomāju, ka tāds nosaukums, kā saka, atbilst būtībai. Turklāt te ir arī jāizanalizē, vai šis grozījums nav pretrunā ar Izglītības likuma 26.pantu, kas tomēr traktē, kādā veidā nosaukumu piešķir izglītības iestādēm, kā jānorāda arī izglītības pakāpe. Vēl var rasties arī situācija, ka pašvaldībām zudīs motivācija veidot spēcīgas vidējās izglītības iestādes, kā tas ir dotajā brīdī paredzēts, ka pašvaldības, lai skola saņemtu ģimnāzijas statusu, tomēr atdala šos posmus un koncentrē gan budžeta līdzekļus, gan pedagogu kadrus, gan spējīgākos bērnus tieši vidējā izglītības posmā, kā tas tagad notiek gan valsts ģimnāzijās, gan arī pašvaldību ģimnāzijās. Ja tāds pievienošanas variants notiks un veidosies ģimnāzija arī ar sākumskolu, tad noteikti būs problēmas arī ar finansējumu, jo tādā gadījumā arī sākumskola prasīs finanšu līdzekļus, kas pienākas ģimnāzijas posmam, un tie ir daudz lielāki nekā pamatizglītības programmu realizācijai. Turklāt šis lēmuma projekts… šie grozījumi būtu jāsaskaņo gan ar LIVA, gan ar valsts ģimnāziju asociācijām vai padomēm, jo es esmu sazvanījies ar dažiem valsts ģimnāziju direktoriem, un viņi noteikti iebilst pret šādu traktējumu, šādu grozījumu. Tāpēc es gribu rosināt neatbalstīt šos grozījumus, bet, ja gadījumā arī atbalstītu, tad vēlāk uzmanīgi strādāt pie tiem. Paldies.".
- 2009_08_20_as-seq2 language "lv".
- 2009_08_20_as-seq2 speaker Janis_Duksinskis-1963.
- 2009_08_20_as-seq2 mentions Q822919.
- 2009_08_20_as-seq2 mentions Q211.
- 2009_08_20_as-seq2 mentions Q193089.