Matches in Saeima for { <http://dati.saeima.korpuss.lv/entity/speech/2008_12_11-seq169> ?p ?o. }
Showing items 1 to 15 of
15
with 100 items per page.
- 2008_12_11-seq169 type Speech.
- 2008_12_11-seq169 number "169".
- 2008_12_11-seq169 date "2008-12-11".
- 2008_12_11-seq169 isPartOf 2008_12_11.
- 2008_12_11-seq169 spokenAs 5.
- 2008_12_11-seq169 spokenText "Dāmas un kungi! Godājamais premjera kungs! Ministri! Daudz kas šodien jau ir teikts, un diez vai es kaut ko tādu ļoti jaunu spēšu pateikt. Bet man, kolēģi, šķiet, ka mēs visus šos gadus esam dzīvojuši tādā ekonomikā, ko varētu saukt par „gāzi grīdā” ekonomiku. Bet tagad, šķiet, mēs sāksim dzīvot jaunā ekonomikā. Un to jauno ekonomiku varētu saukt par kazarmu ekonomiku. Tieši tā, manuprāt, var nosaukt to ekonomiku, kur lēmumus pieņem viens cilvēks. Nu, varbūt divi cilvēki, bet nevienam neko neskaidro un lēmumus uzspiež lielākai daļai Latvijas iedzīvotāju un uzņēmēju. Šobrīd, kolēģi, starp citu, notiek diezgan nopietna nodokļu sistēmas maiņa Latvijā. Ja iepriekš kapitāls nebija aplikts un pievienotās vērtības nodoklis bija zems, tad šobrīd Godmaņa kungs vai nu pats ir izdomājis, vai viņam Starptautiskais Valūtas fonds ir palīdzējis, bet ir izdomājuši, ka tagad mums būs augstu nodokļu valsts un patēriņš tiks diezgan pamatīgi aplikts ar nodokļiem. Vai kāds ir konsultējies ar iedzīvotājiem, ar ekspertiem, ar uzņēmējiem par šāda lēmuma pieņemšanu? Klasiska kazarmu ekonomika, manuprāt. Vai Godmaņa kungs, veicot šīs izmaiņas, pieņemot jaunos nodokļus, ir vispār analizējis šīsdienas problēmu cēloņus? Kolēģi, es esmu pārliecināts, ka ne. Godmaņa kungs par to nav paspējis padomāt. Un šobrīd plāns, ko mums piedāvā, faktiski cīnās tikai ar sekām, nevis ar cēloņiem. Latvijas ekonomikā tiešām ir lielas problēmas, bet tās problēmas jau īstenībā ir tāpēc, ka ražošana un pakalpojumi šinī valstī nekad nav bijuši atbalstāmā sfēra. Atbalstāmā sfēra, kā mēs atceramies, visu laiku bija nekustamie īpašumi. Spekulanti, kas varēja ātri nopirkt un ātri pārdot, bija ļoti privileģētā stāvoklī. Pavisam nesen par Leiškalna kunga piedāvājumu šajā zālē vairākums lēma tā, ka atkal nekustamā īpašuma tirgoņi būs privileģētā stāvoklī. Tātad ekonomiku, ražošanu, pakalpojumus šajā valstī nekad nav īpaši gaidījuši un mīlējuši. Un negaidīs un nemīlēs arī turpmāk. Interesanti, kāpēc mūsu valstī ekonomikas vai, pareizāk sakot, krīzes glābšanas risinājums tik ļoti atšķiras no citām valstīm. Paskatieties to pašu Ameriku vai citas valstis! Tur galvenais uzsvars tiek likts uz ekonomikas attīstību, uz konkurētspējas palielināšanu. Šeit - tieši otrādi - uzliksim kārtīgi nodokļus, un tad jau redzēs. Manuprāt, tāda attieksme pret lietām ir kritiska kaut vai tāpēc vien, ka es neticu, ka šī valdība ir paspējusi izmodelēt iespējamos scenārijus. Vai tiešām jūs ticat tam, ka pa divām vai trijām dienām, kad pēkšņi izdomāja pievienotās vērtības nodokli no 18 pacelt uz 21… vai tiešām jūs ticat, ka pa tām divām trijām dienām eksperti varēja izmodelēt to, par cik vairāk vai mazāk ticami palielināsies ieņēmumi? Es tam, ko izdarīja valdība, godīgi sakot, neticu. Paņēma iepriekšējo nodokļu iekasēšanas dinamiku, pareizināja ar palielinājumu, kas būs, un nolika priekšā skaitļus: „Redziet, par tik mums tagad palielināsies!” Blēņas! Nepalielināsies! Neviens nav kārtīgi izpētījis, kā attīstīsies nodokļu ieņēmumi, jo, ticiet man, daudzi uzņēmumi optimizēs savu darbību. Šāda nodokļu pieauguma rezultātā daudzi optimizēs darbību, daudzi aizies uz Lietuvu, Igauniju, kas ir tepat blakus, bet kur nodokļi zemāki. Daudzi izdomās ar dažādām nelegālām metodēm nodokļus nemaksāt. Bet to ienākumu, kas ir plānoti, - nebūs. Es neticu šai valdībai. Es neticu šai valdībai vēl viena iemesla dēļ. Saprotiet, ka ticamība jebkuram politiķim veidojas no tā, cik konsekvents ir viņš savos vārdos un darbos. Es nestāstīšu to garo vēsturi, cik mēs te esam dzirdējuši, ka valstij nebūs problēmu, ka bankām nebūs problēmu. Uzreiz pēc tam problēmas bija. Ļoti daudz ko mēs esam dzirdējuši, kas būs, un pēc tam izrādās, ka tas nebūs. Ne vairāk kā pirms pāris nedēļām Godmaņa kungs stāvēja šajā tribīnē un visiem skaidri un gaiši teica - mums ir problēmas, būs jāietaupa vismaz 600 miljoni, varbūt 700 miljoni. Ko mēs redzam šodien? Šodien samazinājums nākamajam gadam ir nieka 400 miljoni. Gandrīz uz pusi ir samazinājušās Godmaņa kunga prognozes par to, cik būs jāietaupa. Bet savukārt slogs, šīs problēmas slogs, tiek uzlikts patērētājiem, visiem iedzīvotājiem, mūsu uzņēmējiem. Tas nav, Godmaņa kungs, izpildīts mājasdarbs! Es uzskatu, ka šajā situācijā jūs rīkojaties kā ļoti paklausīgs Starptautiskā Valūtas fonda prasību izpildītājs, bet nemaz nerīkojaties kā labs saimnieks mājās un neizpildāt savus mājasdarbus. Nekonsekvence - tas ir vēl viens iemesls, kāpēc šai valdībai es negribu ticēt. Kas būtu jādara šādā situācijā? Manuprāt, viena no svarīgākajām lietām, ja jau reiz tik ļoti neizbēgama ir nodokļu paaugstināšana, ir pievienotās vērtības nodoklis… Es gan nepiekrītu, ka to paaugstina. Bet, ja nu tomēr jūs lemsiet, un tas tā notiek, viena no svarīgākajām lietām ir pēc iespējas atvieglot nodokļu slogu algām, vai tas ir iedzīvotāju ienākuma nodokļa samazinājums vai varbūt sociālā nodokļa samazinājums, vai varbūt uzņēmēju maksātās sociālā nodokļa daļas samazinājums. Ir jāpēta, ir jārēķina, bet jebkurā gadījumā ir jābūt sabalansētībai starp to, ko maksā uzņēmēji, starp to, ko maksā iedzīvotāji, starp to, kas ir izmaksāts algās, jo, samazinot šos manis minētos nodokļus, cilvēks saņemtu vairāk naudas, tādējādi pats varētu brīvāk pieņemt lēmumu, kā rīkoties, - vai pirkt preci veikalā vai varbūt kaut ko audzēt dārzā. Otra lieta, kas noteikti ir jādara. Ir jau taisnība Godmaņa kungam. 600 miljoni ir jāsamazina. Ir jāmeklē iespēja, kā vēl un vēl samazināt valsts izdevumus. Mums ir dārgākā valsts pārvalde Eiropas Savienībā. Tagad būsim otrā vai trešā dārgākā. Tas nav labi padarīts mājasdarbs. Ir virkne ministriju, kuras ir jāsamazina. Ir virkne iestāžu, kuras ir jāsamazina. Es brīnos, ka neviens no zāles nesaka: „Nu, tad nosauciet piemērus!” Bet piemēri ir gaužām elementāri. Viens klasisks piemērs. Bija izdomāta elektronisko iepirkumu sistēma. Laba doma. Tiešām laba doma. Bet vai kāds ir parēķinājis, cik šī sistēma izmaksāja un cik šī sistēma valstī kopumā deva ekonomiju par visiem iepirkumiem? Es stipri šaubos, vai tas atmaksājas. Ja tas neatmaksājas, punkts, un šo bodīti slēdzam. Galu galā šajā kantorī bija ļoti daudz problēmu arī ar godprātīgu pārvaldi. Vēl viena lieta, kas obligāti, manuprāt, ir jādara. Par Starptautiskā Valūtas fonda naudas sadali vai par naudas iepludināšanu Latvijas ekonomikā obligāti ir jārunā pēc iespējas caurspīdīgi, bet par to jau šodien diskusijas bija. Es varbūt neiedziļināšos. Bet man ļoti svarīgi liekas arī tas, ka šo naudu drīkstētu tērēt tikai tādās lietās, kas nav saistītas ar tās vienkāršu noēšanu. Šo naudu nedrīkst apēst. Šo naudu drīkst aizdot, bet nedrīkst apēst. Ja mēs šo naudu apēdīsim, būs milzīgas problēmas nākotnē. Un visbeidzot. Kolēģi! Šodien ne no viena nedzirdēju… Varbūt neuzmanīgi klausījos, bet šķiet, ka nebija nevienas idejas…. Bet apmēram pusgada laikā mums var rasties viena ļoti nopietna problēma, par ko mēs esam runājuši vēl pirms 8. Saeimas un 8. Saeimas sākumā. Tās ir jaunas darba vietas. Ja šādi turpināsies, tad ar pievienotās vērtības nodokli, ar kapitāla pieauguma nodokli, ko tagad ir izplānojusi valdība, ļoti lielās grūtībās tiks nostādīti daudzi uzņēmēji, cilvēki tiks atlaisti, vajadzēs jaunas darba vietas. Vai šai valdībai ir plāns, kā nodrošināt vismaz kaut nedaudz jaunu darba vietu rašanos valstī, lai cilvēkiem nav jāstāv garās rindās darbā iekārtošanas birojos. Šie ir tie jautājumi, uz kuriem neesmu saņēmis atbildes, un es baidos, ka šādā, kā es jau sākumā teicu, kazarmu ekonomikas vai tādā kazarmu demokrātijas režīmā mēs šīs atbildes arī nesaņemsim. Kolēģi! Es aicinu neatbalstīt šos pasākumus, ko ir ieplānojusi valdība, jo neredzu, ka tie atrisinātu mūsu valsts attīstību ilgtermiņā.".
- 2008_12_11-seq169 language "lv".
- 2008_12_11-seq169 speaker Dzintars_Zakis-1970.
- 2008_12_11-seq169 mentions Q822919.
- 2008_12_11-seq169 mentions Q211.
- 2008_12_11-seq169 mentions Q37.
- 2008_12_11-seq169 mentions Q191.
- 2008_12_11-seq169 mentions Q193089.
- 2008_12_11-seq169 mentions Q458.
- 2008_12_11-seq169 mentions Q7804.