Matches in Saeima for { <http://dati.saeima.korpuss.lv/entity/speech/2008_05_15-seq8> ?p ?o. }
Showing items 1 to 12 of
12
with 100 items per page.
- 2008_05_15-seq8 type Speech.
- 2008_05_15-seq8 number "8".
- 2008_05_15-seq8 date "2008-05-15".
- 2008_05_15-seq8 isPartOf 2008_05_15.
- 2008_05_15-seq8 spokenAs 22.
- 2008_05_15-seq8 spokenText "Cienījamais Prezidij! Dāmas un kungi! Ministru kabineta iesniegtais likumprojekts sastāv no trim daļām. Centīšos īsumā raksturot katru no tām. Pirmā daļa paredz administratīvās atbildības ieviešanu par svešvalodas lietošanu zīmogu, spiedogu vai veidlapu tekstos vai arī sniedzot informāciju iedzīvotājiem gadījumos, ja normatīvie akti paredz, ka šī informācija sniedzama tikai valsts valodā. Anotācijas autori pieklājīgi paskaidro mums (citēju): „Piemēram, valsts un pašvaldību iestāde ar bukletu, vienlapju, plakātu un citu iespiedmateriālu palīdzību nereti sniedz informāciju (piemēram, par komunālo pakalpojumu apmaksas kārtību) līdzās valsts valodai arī svešvalodā gadījumos, kas nav paredzēti kā izņēmumi…” Tas ir, likumprojekta pirmā daļa nekādi neaizsargā latviešu valodā esošas informācijas patērētāju, bet ir adresēta vienīgi tai Latvijas iedzīvotāju daļai, kurai latviešu valoda nav dzimtā. Proti, draud ar naudas sodu… Tiek ierosināts aizliegt šai iedzīvotāju daļai informāciju (citēju) „par komunālo pakalpojumu apmaksas kārtību” sniegt tādā veidā, kāds tai būtu maksimāli pieejams. Aizliegums ir tik lielā mērā pretdabisks, ka… Es pieļauju, ka gan Rīgā, gan Daugavpilī patiesi ir pārkāpumi – bet tie nav vis likuma pārkāpumi. Jo likums tiešā veidā neaizliedz informēt krievus par tarifu bezgalīgo paaugstināšanos, bet šo jautājumu pāradresē – nodod Ministru kabineta kompetencē. Toties Ministru kabinets klaji nevēlas izmantot savas pilnvaras, lai sekotu dzīves realitātēm. Tā vietā valdība vēršas pie Saeimas ar lūgumu sodīt pārkāpējus un stimulē Saeimā diskusiju, kura ir spējīga uzkurināt starpnacionālo naidu. Otra daļa paredz uzlikt privātuzņēmējiem naudas sodus, ja viņiem pašiem vai viņu darbiniekiem nav apliecības par valsts valodas prasmi. Likumprojekta autorus nepavisam neuztrauc tas, cik kvalitatīva ir privātuzņēmumu darbinieku saskarsme ar iedzīvotājiem latviešu valodā. Šis jautājums jau sen ir noregulēts – un pavisam citā kodeksa pantā. Autoriem no svara ir tikai tas, lai pēc iespējas vairāk cilvēku būtu spiesti kārtot eksāmenus un Valsts valodas centram pieaugtu darba apjoms un attiecīgi – arī ienākumi. Rūpes par patērētāju tiesībām varētu saskatīt vienīgi jautājumā par atbildību par informācijas neprecizitāti vai nepilnīgumu preču garantijas dokumentos vai tehniskajā pasē. Taču sods par šādu pārkāpumu jau ir paredzēts kodeksa 166. 12 pantā: par normatīvajos aktos noteiktās informācijas nesniegšanu vai par nepilnīgas vai nepatiesas informācijas sniegšanu uzliek naudas sodu – ja nemaldos, līdz 1000 latiem. Šādas lietas izskata nevis Valsts valodas centrs, bet daudz kvalificētāka institūcija – Patērētāju tiesību aizsardzības centrs. Rezumējot varētu teikt, ka likumprojektu diktē vienīgi resoru intereses. Ja tas tiks pieņemts, sabiedrībai nekādu jaušamu labumu tas nenesīs, toties tiks nodarīts jaušams kaitējums sabiedrības integrācijai – kaut vai tāpēc vien, ka likumprojekts tika publiski izskatīts Saeimā. Neskatoties uz to, ka Ministru kabineta sagatavotais likumprojekts tika izskatīts jau sešas reizes Ministru kabineta sēdē, aicinu atdot to iniciētājiem atpakaļ, kā motīvu pievienojot tam klāt manas runas stenogrammu. Aicinu neatbalstīt.".
- 2008_05_15-seq8 language "lv".
- 2008_05_15-seq8 speaker Vladimirs_Buzajevs-1951.
- 2008_05_15-seq8 mentions Q822919.
- 2008_05_15-seq8 mentions Q211.
- 2008_05_15-seq8 mentions Q2660080.
- 2008_05_15-seq8 mentions Q80021.