Matches in Saeima for { <http://dati.saeima.korpuss.lv/entity/speech/2008_05_08-seq36> ?p ?o. }
Showing items 1 to 13 of
13
with 100 items per page.
- 2008_05_08-seq36 type Speech.
- 2008_05_08-seq36 number "36".
- 2008_05_08-seq36 date "2008-05-08".
- 2008_05_08-seq36 isPartOf 2008_05_08.
- 2008_05_08-seq36 spokenAs 5.
- 2008_05_08-seq36 spokenText "Godātais priekšsēdētāja kungs! Cienītie kolēģi! Es domāju, ka neviens no valdošās koalīcijas locekļiem nenoliegs, ka viens no Godmaņa valdības būtiskākajiem pienākumiem, svarīgākajiem darbiem, kurus nevar atlikt vai pārbīdīt, ir administratīvi teritoriālā reforma. Šī ir lieta, kura Latvijā velkas jau ilgāk nekā 10 gadus, un es domāju, ka Latvijas sabiedrība, gan pašvaldību cilvēki, gan cilvēki uz ielām, saprot - un arī mēs, tautas ievēlēti likumdevēji, saprotam -, ka nevar sabiedrību turēt neziņā ilgāk nekā 10 gadus. Un arī Godmaņa kungs ir atzinis, ka reforma tomēr ir jāpabeidz līdz nākamajam gadam, kad jānotiek pašvaldību vēlēšanām. Kā gan Godmaņa valdībai ir gājis ar šīs reformas konkrēto soļu realizāciju, kuri ir jāveic noteiktā laikā jeb termiņā, lai paspētu sagatavot visus šos dokumentus, visu šo sistēmu un kārtību, lai reforma varētu noritēt un 2009. gadā reāli tiktu pabeigta reizē ar pašvaldību vēlēšanām? Izskatās, ka šī ir viena no tām jomām, kur vezums ir nevis pakustējies uz priekšu, bet - tieši otrādi! - pabraucis atpakaļ. Es esmu speciāli paņēmis šo apjomīgo dokumentu, kuru Godmaņa kungs, manuprāt, tā diezgan demonstratīvi atsūtījis visiem mums, Saeimas deputātiem, un kurš tiešām ir plašs un liels, un kurā tas viss ir precīzi pārstāstīts. Atveru sadaļu par darbiem Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministrijā un atrodu šeit, šajās divās lapaspusēs, trīs punktus, kur ir minēts paveiktais saistībā ar reformu. Pirmais: apzināt un izstrādāt informatīvo ziņojumu. Otrais: sagatavot visu likumprojektu sarakstu prioritārā secībā. Trešais: izveidot darba grupu. Šie darbi tiešām ir paveikti. Kolēģi, pēc gada būs pašvaldību vēlēšanas, bet lielais, nopietnais darbs, kas ir reforma, principā ir apstājies vai nobremzējies! Kāpēc es tā saku? Tajā brīdī, kad Godmaņa kungs saņēma Saeimas atbalstu, lai veidotu valdību, vismaz bija skaidra novadu karte. Tā bija apstiprināta 4. septembrī, un tajā brīdī tā bija būtiska robeža, kuru tomēr varēja uzskatīt par lielu panākumu ceļā uz reālu reformas pabeigšanu. Taču, kā mēs šobrīd redzam, šī novadu karte jau vairs nav, tā teikt, stabila, un visi, gan sabiedrība, gan pašvaldības, gan arī koalīcija, šo karti apšauba. Tātad principā var teikt, ka pat šī vienīgā lieta, kura pagājušā gada decembrī jau bija reāla jeb paveikta, ir tomēr apšaubāma un grozāma. Raugoties uz visu šo procesu, es gribētu turpināt ne tikai kritizēt. Es gribētu pastāstīt jums savu un „Jaunā laika” viedokli, kā būtu bijis konkrēti jādarbojas, uzņemoties tik atbildīgu pienākumu kā Latvijas pašvaldību un novadu attīstība, - kādi soļi būtu bijuši jāsper šā pusgada laikā, lai reforma šajā brīdī varētu tikt uzskatīta par sekmīgu un lai tie darbi, kas būtu jau paveikti, tiešām būtu piepildīti ar saturu un atbilstu tiem mērķiem, kas ir šīs reformas mērķi, kuru gaida cilvēki novados. Pirmā lieta, kas būtu jāpaveic, bet kas nav izdarīta. Noteikti bija pietiekami ātri jāpārskata un jāpieņem Saeimā kritēriji, kas ir pamatā novadu kartei un pēc kā veidojas jaunie novadi. Mēs zinām, ka šobrīd šie kritēriji ir ļoti izplūduši. Un valdība ir iesniegusi Saeimā tikai šodien vienā likumā… Diskutē jau par procesu, kurš būs krietni, krietni vēlāk… Tātad ir nepieciešami kritēriji - skaidri kritēriji, kurus Saeima būtu izdiskutējusi un pēc kuriem veidotos nākamie novadi. Balstoties uz tiem, būtu krietni vieglāk šeit, Saeimā, vai Ministru kabinetā balsot par tādu vai šādu novada robežu. Otra lieta. Kopējā reformas vīzija. Kolēģi! Mēs šobrīd, manuprāt, esam pilnīgi aizmirsuši, ka tur, aiz tiem diviem vai trim krūmiem meža malā, tālāk ir arī mežs. Mēs atsevišķos gadījumos cenšamies „stumt cauri” šo reformu kā tādu, aizmirsuši, kāpēc tā vispār ir vajadzīga. Mēs nezinām, kāds būs pašvaldību otrais līmenis; nezinām, vai tas vispār būs un kā tas, tā teikt, darbosies. Mēs vēl joprojām nezinām, kā dalīsies rajonu, šābrīža rajonu, funkcijas, kam tās tiks deleģētas un kas tās reāli izpildīs. Nezinām, kur un kad iedzīvotāji saņems sev pienākošos kvalitatīvos pakalpojumus, kuru nodrošināšana ir viens no galvenajiem reformas mērķiem. Šobrīd tas viss ir, tā teikt, pakārts gaisā, nav nekādas skaidrības, kā tas viss tiks beigu beigās izveidots, ir tikai mistiski solījumi, ka tas tiks atrisināts vislabākajā veidā. Ja šāda vīzija būtu, teiksim, Ministru kabineta koncepcijas līmenī, tad būtu pilnīgi cita saruna, pilnīgi cita diskusija par to, kurā virzienā mums būtu jāvirzās. Nākamais loģiskais solis pēc šiem diviem soļiem būtu novadu kartes apstiprināšana, balstoties uz kritērijiem un kopējo reformas vīziju. Arī to varētu paveikt krietni saprotamāk un vieglāk, ja būtu paveikti pirmie divi soļi. Un tad jau sāktos tiešām tehnisks process, kas varbūt būtu politiski vieglāks, bet aizņemtu ļoti lielu laiku, - tā ir attiecīgo likumu grozījumu izstrāde. Kā zināms, ir nepieciešams vairāk nekā simts likumu grozījumu. Tālāk sekotu šo likumu grozījumu apspriešana Saeimā, diskusijas ar pašvaldību cilvēkiem, ar iedzīvotājiem, to pieņemšana līdz gada beigām, lai cilvēki pirms vēlēšanām vispār zinātu, par ko un par kādu kārtību viņi balso. Un tad mēs varētu runāt par vairāk vai mazāk loģisku šīs reformas virzību, kolēģi. Mēs šobrīd redzam tikai un vienīgi haotisku mētāšanos no viena likuma pie otra, strīdus starp koalīcijas partneriem, kuriem ir pilnīgi pretēji, diametrāli pretēji, uzskati par reformas mērķiem, nepieciešamību un realizācijas gaitu. Līdz ar to mēs nevaram prasīt… nē, mēs varam un mums vajag prasīt rezultātu, bet mēs nevaram loģiski iegūt rezultātu, jo šāda koalīcija šo rezultātu vienkārši nespēj dot, kolēģi. Un tie ir fakti! Nobeigumā es gribētu atsaukt jums atmiņā to salīdzinājumu attiecībā uz nākotni, ko es Godmaņa kungam prognozēju, kad balsojām par viņa valdību. Šis salīdzinājums ir ņemts no Servantesa darba „Dons Kihots”. Proti, premjers, labu gribēdams, kā tāds vientuļš cēls bruņinieks metas cīņā pret šīm vējdzirnavām, kuras atkarībā no vēja virziena vai nu griežas, vai negriežas. Taču vējdzirnavas ir lielākas un spēcīgākas par cēlā bruņinieka cēlajiem mērķiem. Tas, ka Godmaņa kungs ir mēģinājis samierināt koalīcijas partnerus, kam ir dažādas intereses, ir pilnīgi loģiski. Taču iespējas to izdarīt ir ļoti ierobežotas. Šīm politiskajām partijām šīs intereses ir lielākas un pārākas par vēlmi valsti sakārtot. Godmaņa kunga problēma ir tā, ka šajā situācijā viņš kā koalīcijas vadītājs nav spējis strukturēti, mērķtiecīgi izdarīt visas tās lietas, par kurām es runāju. Līdz ar to reforma šobrīd, manuprāt, ir iedzīta jau diezgan šaurā bezizejā, tīri laika izpratnē, un izskatās, ka sakarā ar šādas valdības un šādas koalīcijas rīcību un bezdarbību kārtējo reizi šī reforma ievilksies vēl uz četriem gadiem un kārtējo reizi sabiedrība redzēs, ka šeit Saeimā un valdībā esam pilnīgi nespējīgi veikt reālas valstiskas ilgtermiņa reformas un attīstības sakārtošanas lietas. Kolēģi, tā ir milzīga atbildība. Es raugos uz jums, kolēģi no Tautas partijas un Zaļo un Zemnieku savienības frakcijas. Beidzot taču kļūsim atbildīgi un domāsim valstiski! Mēs nevaram tikai šauru, savtīgu interešu vārdā rīkoties. Mums ir jādomā par to, kā mūsu valsts attīstīsies, kā dzīvos cilvēki. Godmaņa kungam ir nopietni jāpārdomā šis process. Paldies.".
- 2008_05_08-seq36 language "lv".
- 2008_05_08-seq36 speaker Artis_Kampars-1967.
- 2008_05_08-seq36 mentions Q822919.
- 2008_05_08-seq36 mentions Q211.
- 2008_05_08-seq36 mentions Q1807079.
- 2008_05_08-seq36 mentions Q1357342.
- 2008_05_08-seq36 mentions Q1250133.