Matches in Saeima for { <http://dati.saeima.korpuss.lv/entity/speech/2008_04_10-seq31> ?p ?o. }
Showing items 1 to 16 of
16
with 100 items per page.
- 2008_04_10-seq31 type Speech.
- 2008_04_10-seq31 number "31".
- 2008_04_10-seq31 date "2008-04-10".
- 2008_04_10-seq31 isPartOf 2008_04_10.
- 2008_04_10-seq31 spokenAs 5.
- 2008_04_10-seq31 spokenText "Godātais Saeimas priekšsēdētāja kungs! Cienītais Ministru prezidenta kungs! Ministri! Kolēģi! Tautā dzīva ir paruna „Viedais mācās no citu kļūdām, gudrais - no savām, un tikai neveiksminieks nespēj mācīties vispār”. Es gribētu šajā runā tā ļoti pragmatiski, racionāli, uz skaitļiem balstoties, kā to parasti mīl darīt mūsu premjers, izanalizēt trīs ļoti svarīgu, Latvijai stratēģiski nozīmīgu uzņēmumu darbību. Tie šobrīd vai nu jau atrodas Satiksmes ministrijas pakļautībā un pārraudzībā, vai arī tiek plānots tos tādā veidā pakļaut un pārraudzīt. Sākšu ar uzņēmumu „Latvijas Pasts”. Šeit gan laikam viss galvenais ir izrunāts un šie skaitļi visiem ir zināmi, un šķiet, ka laikam pat pats ministrs nenoliegs, ka šis uzņēmums, Latvijai ļoti nepieciešamais, katram cilvēkam ļoti vajadzīgais uzņēmums, acīm redzami atrodas krīzes priekšā. Visi šobrīd ļoti, ļoti cer, ka tas nebankrotēs. Taču tas ir atkarīgs tiešām tikai un vienīgi no banku labvēlības. Viena mēneša laikā tām, paļaujoties tikai uz godavārdu, būtu jāizsniedz kredīti bez reāla, nopietna seguma. Atgādināšu skaitļus un prognozes, kādas savulaik ir bijušas par uzņēmuma „Latvijas Pasts” darbību situācijā, kad Ainārs Šlesers kļuva par šīs jomas pārraudzītāju. 2003. gads. „Latvijas Pasts” strādā ar rentabilitāti 9,4 procenti, kas tātad ir ļoti augsta, un ar peļņu - 2,3 miljoni. 2004. gadā, kad Ainārs Šlesers kļūst par ministru un sāk pārraudzīt šo jomu, rentabilitāte būtiski krītas, tā ir 0,76 procenti. Peļņa vēl ir, uzņēmuma rādītāji vēl ir plusos, - peļņa ir 0,2 miljoni jeb 200 tūkstoši latu. Uzņēmuma rādītāji būtiski krītas, bet joprojām redzam, ka prognozes ir ļoti optimistiskas: viss iešot strauji uz augšu, tikšot pirktas jaunas mašīnas un atvērtas jaunas filiāles, tikšot uzturēts cilvēku skaits administrācijā tāds, kādam tam nevajadzētu būt. Pārvalde joprojām paliek tā pati neefektīvā. Un tā tālāk. 2005. gadā - mīnus 1,5 miljoni latu, 2006. gadā - mīnus nepilni 5 miljoni latu; 2007. gadā, saskaņā ar prognozi, - mīnus 12 miljoni latu. Kolēģi, es domāju, ka šie fakti ir zināmi. Uzņēmums tātad ir reāli bankrota priekšā, un ministrs šeit nevar izvairīties no savas atbildības par tā novešanu līdz bankrotam. Runāšu par nākamo valstij svarīgo uzņēmumu. Tas šobrīd vēl gluži nav bankrota priekšā, un tā ir starptautiskā Rīgas lidosta. Finanšu rādītāji tur tiešām vēl joprojām ir tīri labi: 2004. gadā rentabilitāte ir bijusi 1,76 procenti, 2005. gadā - 1,49 procenti; 2006. gadā rentabilitātes kāpums ir bijis būtisks - 5,9 procenti. Taču, raugoties uz 2007. gada rādītājiem, jau rodas jautājumi. Spriežot pēc prognozēm, 2007. gadā peļņas rādītāji gan ir augsti, taču, atņemot nost valsts dotāciju, ar kuru šim, manuprāt, pelnošajam uzņēmumam nevajadzētu rēķināties ik gadu, rentabilitāte varētu būt bijusi, pēc ekspertu aprēķiniem, jau vairs tikai 3,8 procenti un peļņa varētu būt jau noslīdējusi zem miljona latu. Tātad - ko tas nozīmē? Pati lidosta ir teikusi - un arī Šlesera kungs vairākkārt ir runājis par to -, ka viņi aicinot atsevišķas lidsabiedrības par ļoti lētām apkalpošanas maksām izmantot lidostas teritoriju. Principā ir tikai divas tādas lidsabiedrības. Ieņēmumu gūšanā tomēr nevajadzētu balstīties uz aviācijas jomu. Ko tas nozīmē? Vajadzētu palielināt ieņēmumus no telpu nomas lidostas teritorijā, no tax-free veikaliem un dažādām citām lietām. Tas būtu ļoti loģiski, saprātīgi, un principā tas nebūtu nekas neatbalstāms. Un tomēr… Mēs runājam par šā uzņēmuma ilgtermiņa attīstību. Kas ir noticis šogad? Šogad Latvija, kā mēs zinām, ir iestājusies Šengenas zonā, un šādu tax-free veikalu nozīme un spēja gūt peļņu būtiski kritīsies jau šajā stadijā. Un līdz ar to arī tie uzņēmēji, kuri strādā lidostā, diez vai būs spējīgi turpmāk maksāt tik augstas maksas, nomas maksas, lidostai, lai tādējādi uzturētu šo, tā teikt, sistēmiski vāji un nepareizi būvēto uzņēmumu. Atsevišķi eksperti ir aprēķinājuši, ka Rīgas lidostā šobrīd vidējā maksa, kas tiek no lidsabiedrībām iekasēta par viena pasažiera apkalpošanu, joprojām ir 3 lati uz vienu pasažieri. Šī summa ir vairāk nekā divas reizes mazāka, nekā tai vajadzētu būt, lai mēs visi kopā būtu pārliecināti, ka Rīgas lidosta pēc diviem trim gadiem nebūs līdzīgā situācijā, kādā šobrīd ir „Latvijas Pasts”, - ka to nenāksies uzturēt vai nu tikai ar kredītiem, vai ar lielām dotācijām no valsts budžeta, tātad no nodokļu maksātāju naudas. Tātad, manuprāt, lai mēs sevi uzskatītu vismaz par gudriem, mums jau šobrīd ir jāsāk raudzīties Rīgas lidostas, šā Latvijai ļoti būtiskā uzņēmuma, virzienā. Lai gan tas strādā šobrīd tiešām labi un tiešām peļņa, kā liecina finanšu rādītāji, tam vēl joprojām ir, tomēr sāk parādīties pirmie nopietnie simptomi, ka biznesa stratēģija, līdzšinējā ilgtermiņa stratēģija, ir kļūdaina un ka tā ir būtiski jāmaina. Konkurences padome uz to ir norādījusi vairākkārt. Vadošie Latvijas finanšu un ekonomikas eksperti uz to ir norādījuši vairākkārt. Es ļoti ceru, ka jūs, godātie kolēģi, kas sēžat šeit, zālē, uzskatāt sevi nevis par neveiksminiekiem, bet par gudriem, spriest spējīgiem cilvēkiem un saprotat, ka šajā situācijā ir jābūt citai stratēģijai. Tas bija par Rīgas lidostu. Trešais uzņēmums. Tas, paldies Dievam, šobrīd vēl nav Satiksmes ministrijas pārraudzībā un pakļautībā, un tas ir „Lattelecom”. Stratēģisks uzņēmums, kurš pārvalda visus starpsavienojumus un kuram biznesa potenciāls joprojām ir ļoti augsts. Ko mēs šobrīd redzam? Kas notiek šobrīd valdībā un aprindās ap valdību? Šlesera kungs ļoti dīvainā veidā, pārkāpjot savas kompetences robežas, nāk klajā ar interesantu paziņojumu, ka šim uzņēmumam būtu atkal jāatrodas Latvijas Valsts radio un televīzijas centra pakļautībā. Ir pilnīgi skaidras ministra intereses. Viņš ar šo mehānismu ir gatavs šo savu domāšanu, savu „gāzi grīdā” politiku vērst arī „Lattelecom” virzienā. Paldies Dievam, vēl šis jautājums nav izlemts. Arī tas ir mūsu šīsdienas sēdē izlemjams jautājums: vai mēs dosim Šlesera kungam šo iespēju un riskēsim ar to, ka Šlesera kungs arī uzņēmumu „Lattelecom” var novest tādā situācijā, kādā šodien atrodas „Latvijas Pasts”. Kol��ģi! Trīs piemēri. Viens jau noticis. Viens - ar skaidriem simptomiem. Un viens - tāds, kurš, ja mēs nerīkosimies un nebūsim atbildīgi, var novest pie tā, ko neviens no mums, es ceru, nevēlas. Nevar būt tā, ka viens ministrs pārrauga Latvijai tik būtiskus, stratēģiski svarīgus uzņēmumus un tie atrodas tik kritiskā un nopietnā situācijā, kā tas ir šobrīd. Es uzskatu, ka ministrs ir jānomaina. Es uzskatu, ka šajā valstī ir cilvēki, kuri spēj pildīt šo pienākumu, un ka nebūt nav tā, ka Ainārs Šlesers ir, tā teikt, ministrs ar pārmantojamību. Aicinu atbalstīt mūsu iesniegto priekšlikumu un aicinu izvirzīt labāku, atbildīgāku un profesionālāku politiķi šim amatam.".
- 2008_04_10-seq31 language "lv".
- 2008_04_10-seq31 speaker Artis_Kampars-1967.
- 2008_04_10-seq31 mentions Q822919.
- 2008_04_10-seq31 mentions Q211.
- 2008_04_10-seq31 mentions Q2660080.
- 2008_04_10-seq31 mentions Q1807088.
- 2008_04_10-seq31 mentions Q12725402.
- 2008_04_10-seq31 mentions Q404542.
- 2008_04_10-seq31 mentions Q406265.
- 2008_04_10-seq31 mentions Q505421.