Matches in Saeima for { <http://dati.saeima.korpuss.lv/entity/speech/2007_11_22-seq228> ?p ?o. }
Showing items 1 to 13 of
13
with 100 items per page.
- 2007_11_22-seq228 type Speech.
- 2007_11_22-seq228 number "228".
- 2007_11_22-seq228 date "2007-11-22".
- 2007_11_22-seq228 isPartOf 2007_11_22.
- 2007_11_22-seq228 spokenAs 5.
- 2007_11_22-seq228 spokenText "Godātie kolēģi! Šajā priekšlikumā ir ierosināts aizliegt alkohola reklāmu, un šis priekšlikums, kā jau to varēja gaidīt, ir izraisījis zināmu interesi un, jāsaka, arī iebildumus gan no alkohola tirgotāju, gan no mediju puses. Šos iebildumus var viegli klasificēt tematiskās grupās, un es īsumā pieskaršos katrai no šīm grupām. Pirmā iebildumu grupa. Šāds aizliegums kropļojot konkurenci. Latvijas Alkoholisko dzērienu ražotāju un izplatītāju asociācijas prezidents apgalvo, ka reklāma pēc būtības ir vērsta uz to, lai palīdzētu patērētājam izvēlēties dzērienu starp daudzajiem zīmoliem, nevis vispār izvēlēties, vai lietot alkoholu. Skan jau skaisti! Tomēr prezidents pasaka tikai pusi patiesības. Ābeces patiesība ir tāda: ikviena preces reklāma tiek radīta un demonstrēta ar vienu vienīgu mērķi - palielināt preces apgrozījumu. Un šis palielinājums var tikt sasniegts, pārdalot tirgus pieprasījumu pēc konkrētās preces uz radniecisku izstrādājumu rēķina. Tā ir tirgus pārdale, ko uzsver arī asociācijas prezidents. Taču vienlaikus notiek arī otrs process: reklāma vispār palielina pieprasījumu. Un abi šie procesi vienmēr notiek vienlaikus. Jebkurai alkohola reklāmai ir ietekme gan tirgus pārdalē, gan vispārējā pieprasījuma pieaugumā. Ikviens ražotājs, kas pietiekami ilgi un nopietni ir strādājis tirgū, spēj diezgan precīzi novērtēt savu reklāmas investīciju projektu gan iekšējā ienesīguma normu, gan investīciju atmaksāšanās periodu. Piemēram, no sarunām citā jomā - sarunās ar optikas ražotājiem viņi man ir ļoti precīzi stāstījuši par to, cik lielu apgrozījuma pieaugumu dod, piemēram, televīzijas reklāmā ieguldīti 10 tūkstoši latu. Profesionāls mārketings jau sen ir kļuvis par prognozējamu, precīzu un izmērāmu darbības sfēru. Otrā iebildumu grupa ir saistīta ar apgalvojumiem, ka šāds grozījums neko nedos: „Kā dzēra, tā dzers!” Arī alkohola cenas, protams, nekad nedrīkst celt, jo tad lietošot nelegālo alkoholu. Ar aizliegumiem vispār neko nevarot panākt. Tātad - pilnīga bezcerība, bet tautas nākotne - totāla nodzeršanās. Un mūsu rīcībā it kā nav vairs nekādu instrumentu. Šiem skeptiķiem es gribu ieteikt salīdzināt kriminālo statistiku alkohola ietekmē izdarīto noziedzīgo nodarījumu skaita ziņā nakts stundās. Tātad tirdzniecības aizliegums nakts stundās tomēr ir nesis labumu, un ar aizliedzošiem līdzekļiem arī kaut ko var panākt. Trešā iebildumu grupa ir saistīta ar ļoti primitīvu aritmētiku - cik lielus ieņēmumus budžetā valsts iegūst nodokļu veidā no alkohola tirdzniecības. Jebkurš mediķis un ekonomists, kas daudzmaz ir informēts par makroekonomiskiem skaitļiem, skaidri redz, ka tiešie zaudējumi no pārmērīgas alkohola lietošanas rada daudz lielākus zaudējumus gan veselības budžetā, gan sakarā ar darbaroku trūkumu un darbaspēka kvalitātes zudumu masveida alkoholisma dēļ mūsu sabiedrībā. Bet ceturtās grupas iebildumi ir saistīti ar it kā nepamatotiem preču brīvas kustības ierobežojumiem un, protams, ar soda naudas draudiem no Eiropas Savienības puses. Šajā gadījumā gribu atsaukties uz Eiropas Kopienu Tiesas spriedumu lietā par alkohola reklāmas aizliegumu Zviedrijā, kur tiesa atzina, ka leģitīma mērķa sasniegšanai šāds aizliegums ir atzīstams par samērīgu, ja valsts nevar sasniegt mērķus ar mazāk ierobežojošiem līdzekļiem. Šķiet, nevienam no klātesošajiem nevarētu rasties šaubas, ka, ja jau Zviedrija uzskata savu situāciju par pietiekami nopietnu, tad Latvijā alkohola radītais posts ir daudz lielāks. Tāpēc, godātie kolēģi, es aicinu rūpīgi izvērtēt un atbalstīt šo priekšlikumu otrajā lasījumā. Paldies.".
- 2007_11_22-seq228 language "lv".
- 2007_11_22-seq228 speaker Karlis_Sadurskis-1959.
- 2007_11_22-seq228 mentions Q211.
- 2007_11_22-seq228 mentions Q193089.
- 2007_11_22-seq228 mentions Q458.
- 2007_11_22-seq228 mentions Q34.
- 2007_11_22-seq228 mentions Q13405617.