Matches in Saeima for { <http://dati.saeima.korpuss.lv/entity/speech/2007_10_24_a-seq76> ?p ?o. }
Showing items 1 to 17 of
17
with 100 items per page.
- 2007_10_24_a-seq76 type Speech.
- 2007_10_24_a-seq76 number "76".
- 2007_10_24_a-seq76 date "2007-10-24".
- 2007_10_24_a-seq76 isPartOf 2007_10_24_a.
- 2007_10_24_a-seq76 spokenAs 5.
- 2007_10_24_a-seq76 spokenText "Godājamie kolēģi! Frakcija „Jaunais laiks” šo budžeta paketi uzskata par brāķi. Uzskata par brāķi galvenokārt triju iemeslu dēļ. (No zāles dep. V. A. Krauklis: „Jo nav paši valdībā!”) Pirmkārt, ir diezgan nopietnas problēmas ar procedūru, kā šis budžets vispār parādījās Saeimā. Otrkārt, budžetu pavadošajos dokumentos nav iekšā ļoti daudz no tā, ko sabiedrība šobrīd vēlas sagaidīt. Un, treškārt, arī pats budžets ir sastādīts absolūti pretēji tiem principiem. Tas nav tāds, kādu šobrīd sabiedrība to vēlētos redzēt, tas ir absolūti pretējs tam, ko valdība ir solījusi cilvēkiem. Par procedūru. Jūs paši labi atceraties, ka budžets tika Saeimā iesniegts ar pamatīgu nokavēšanos, nevis tā, kā likums to paredz. Likums par budžetu un finanšu vadību nosaka konkrētu datumu, taču budžets Saeimā ienāca vēlāk. Tātad likums jau tad tika pārkāpts. Tas - pirmkārt. Otrkārt. Tad, kad budžets ienāca Saeimā… (No zāles dep. V. A. Krauklis: „Budžets neienāca Saeimā!”) …tad bija jābūt pietiekami ilgam laikam, vairāk par piecām dienām, kopš tā brīža, kad Saeimas Prezidijs saņēma šo budžetu, līdz tam brīdim, kad varam šo budžetu nodot komisijām. Arī tajā ziņā tika pārkāpts likums. Kolēģi! Es nojaušu, ka šodien budžets tiks pieņemts. Priekšlikumu iesniegšanas termiņš, kā es nojaušu, būs ļoti īss. Ar vienu elementāru domu - lai neļautu piedāvāt normālus un kvalitatīvus priekšlikumus. (No zāles dep. A. Rugāte: „Nav jau piedāvājumu!”) Ejam tālāk! Par pavadošajiem dokumentiem vai, pareizāk sakot, pavadošajiem likumiem. Liela daļa pavadošo likumu ir saistīti ar nodokļiem. Kolēģi, jūs ļoti labi zināt, ka tie likumi, kas šobrīd faktiski nosaka nodokļu sistēmu, ir tapuši pirms vismaz desmit gadiem. Šie likumi ir tapuši tajā laikā, kad Latvijai bija pavisam citi mērķi priekšā. Galvenais mērķis bija iestāšanās Eiropas Savienībā un NATO. (No zāles dep. A. Rugāte: „Kas tad tagad?”) Toreiz rakstītie likumi šodienas situācijā vairs nav īsti atbilstoši tiem mērķiem, kādi ir šobrīd. Gan banku eksperti, gan Investoru padome, gan Darba devēju asociācija - tie visi jau daudzkārt ir teikuši, ka nodokļu sistēma ir būtiski jāmaina. Ja paskatāmies, kāda ir mūsu nodokļu sistēma iepretī lielākajai daļai Eiropas valstu nodokļu sistēmu, redzam nopietnas problēmas gan ar nekustamā īpašuma nodokļa, gan ar iedzīvotāju ienākuma nodokļa, gan ar uzņēmumu ienākuma nodokļa likmēm un atlaidēm. Pasakiet man, lūdzu, vai pašreizējais uzņēmumu ienākuma nodoklis veicina ražošanu vai eksportu? Neko tas neveicina! Tātad nodokļu reformu - nopietnu reformu! - no valdības jau sen sagaida, kā jau es minēju, visas bankas, investori no ārzemēm un arī darba devēji. Šādas reformas, kā tas šajos likumos redzams, nav. Trešā un pati galvenā lieta, par ko gribu runāt. Budžets pēc savas būtības. Kolēģi, jūs visi ļoti labi zināt, ka šobrīd pati lielākā problēma valstī ir milzīgā inflācija. (No zāles dep. V. A. Krauklis: „Lielākā problēma ir populisms!”) Jūs visi ļoti labi zināt, ka lielākais tērētājs valstī ir pati valsts. Jūs, kolēģi, ļoti labi zināt, ka valsts, rīkojoties taupīgi, var ļoti būtiski samazināt inflāciju. Kāda bija šā budžeta vēsture? Tad, kad valdība, tā teikt, salika kopā budžetu un secināja, ka, neko nesamazinot, ietaupījums tikpat kā nesanāk un ka nevar palielīties ar lielu pārpalikumu, nācās palielināt prognozi. Nekas cits jau neatlika. Nācās budžetā iekļaut „Lattelecom” darījuma skaitļus, bet ietaupījuma šeit nebija. Īstenībā nenotika nekas no tā, kas tika iepriekš solīts un par ko tika skaļi runāts. Redziet, par atalgojuma sistēmu sen jau tiek runāts, bet šajā ziņā nekas tā arī nav izdarīts. Proti, ir runa gan par valsts sektorā strādājošo, gan arī par visu to cilvēku atalgojumu, kurus algo valsts. Šī atalgojuma sistēma ir veca problēma, bet neviens pie šā jautājuma risināšanas tā arī nav ķēries. Man vēl līdz šim brīdim nav skaidrs, kāpēc vienā ministrijā ierēdņi saņem daudz vairāk nekā līdzīga ranga, vienāda līmeņa ierēdņi citā ministrijā. Man vēl līdz šim brīdim nav skaidrs, kāpēc vienas ministrijas ierēdņi pusi algas saņem algas veidā, bet pārējo - kaut kādu vadības līgumu vai kādā citā veidā. Valsts jau sen ir mums parādā ierēdņu algu reformu. To vajadzēja izdarīt jau sen! Vēlākais, to vajadzēja izdarīt, pieņemot šo budžetu. Tātad atalgojuma sistēma nav mainīta. Nav mainīts arī pats galvenais, kas, manuprāt, ir saistīts ar ministrijām, - nav veikts funkcionālais audits un nav izpētīts, kuru ministriju kuras funkcijas pārklājas, kuru aģentūru vai citu iestāžu funkcijas pārklājas un kuras no tām varētu likvidēt. Tātad faktiski nav panākts galvenais - nav samazināti pašu izdevumi. Skaitļi, ko es jau minēju, kad notika budžeta nodošana komisijām, ir diezgan dramatiski: veselības aprūpes izdevumi tiek samazināti no 3,9 uz 3,4 procentiem no iekšzemes kopprodukta, izglītības izdevumi - no 4,2 uz 4 procentiem no iekšzemes kopprodukta, sabiedriskās kārtības un drošības uzturēšanas izdevumi - no 2,7 uz 2 procentiem. Turpretim, kā es jau tikko minēju, pašu tēriņi tiek palielināti no 5 uz 6,9 procentiem. Tātad loģika ir pilnīgi pretēja tam, kas tika solīts iepriekš. Un nu pats pēdējais. Nav galvenā! Nav paša galvenā! Valdība gan ārstiem, gan skolotājiem, gan policistiem, gan arī pensionāriem solīja līdzekļu nopietnu pieaugumu. Ja valdība nevēlas to darīt, tad nevajag solīt! Taču, ja ir solīts, tad tas ir jāizpilda. (No zāles dep. V. A. Krauklis: „Izpildīs ar’!”) Rezumē: visu triju minēto iemeslu, proti, procedūras, nepaveiktās nopietnās nodokļu reformas, kā arī nepareizi sastādītā budžeta, dēļ „Jaunais laiks” uzskata, ka šī pakete ir brāķis, un tāpēc to neatbalstīs. (Aplausi.)".
- 2007_10_24_a-seq76 language "lv".
- 2007_10_24_a-seq76 speaker Dzintars_Zakis-1970.
- 2007_10_24_a-seq76 mentions Q822919.
- 2007_10_24_a-seq76 mentions Q211.
- 2007_10_24_a-seq76 mentions Q193089.
- 2007_10_24_a-seq76 mentions Q458.
- 2007_10_24_a-seq76 mentions Q7184.
- 2007_10_24_a-seq76 mentions Q1357342.
- 2007_10_24_a-seq76 mentions Q404542.
- 2007_10_24_a-seq76 mentions Q4399225.
- 2007_10_24_a-seq76 mentions Q4723918.