Matches in Saeima for { <http://dati.saeima.korpuss.lv/entity/speech/2007_07_04_as-seq50> ?p ?o. }
Showing items 1 to 15 of
15
with 100 items per page.
- 2007_07_04_as-seq50 type Speech.
- 2007_07_04_as-seq50 number "50".
- 2007_07_04_as-seq50 date "2007-07-04".
- 2007_07_04_as-seq50 isPartOf 2007_07_04_as.
- 2007_07_04_as-seq50 spokenAs 150.
- 2007_07_04_as-seq50 spokenText "Cienījamā Saeima! Laikam jau šajā zālē nevienu neizdosies pārliecināt balsot citādi, nekā tas jau ir iepriekš izlemts. Vieni balsos „par”, citi - „pret”. Vieni teica, ka Rivžai nebūt par ministri, jo izglītības sistēmā esot krīze. Taču izglītības sistēmā laiku tomēr nemēra Saeimas sesijās vai Saeimas darbības mēnešos. Izglītības sistēmā tomēr laiku mēra paaudzēs vai, mazākais, mācību gados. Un otrkārt. Ministres Rivžas mācību gads vēl nav sācies, bet viņu kā pirmziemnieci dažs jau pasludinājis par debilu un grib sūtīt uz palīgskolu. Nav Latvija tik bagāta ar izglītības vadības korifejiem, lai ik gadu eksperimentētu kā Eiropas projektu naudu saņēmušā ķīmijas kabinetā! Es neaicinu Rivžu kā Turkmenbaši apstiprināt amatā uz visu mūžu, taču izglītības ministrus kā kalendāra lapiņas mainīt - tas nu nav īpaši saprātīgi. It sevišķi jau tāpēc, ka uz šo amatu nestāv rindā valsts pārvaldes spīdekļi. Un, ja arī kāds stāv, tad tikai tādēļ, lai pareizi sadalītu - viņaprāt, pareizi sadalītu - Eiropas naudu, nevis lai ieklausītos skolotāju un pasniedzēju viedokļos. Rodas priekšstats, ka izglītības jomu vajā kāds pārdabisks spēks, kāds lāsts, jo ministri krīt kā Heopsa piramīdas pētnieki. Rau’, Kārlis Šadurskis nepaspēja pat vienu kārtīgu pildspalvu izrakstīt vēstuļu diskusijās ar krievu skolu aizstāvju, štābistu „sotņu” - un jau klāt ministrēšanas pēdējais zvans! Un Ministru kabinetā tik tikko ministri sāka daudzmaz latviski runāt, kad arī Druvietei - kling, klang! - bija jāatvadās no ministra krēsla. Kas bija pirms viņiem - nu man pat grūti atcerēties, un laikam jau nav arī vērts atcerēties, ja nu vienīgi Gaigalu. Vai šie ministri bija labi vai slikti - nu droši vien nav korekti pat runāt par to, jo patiesībā taču nevienam nav jausmas, kas būtu, ja viņiem būtu ļauts vismaz trīs gadus zvanus 1. septembrī iezvanīt. Un tagad - ministre Rivža… Un te zālē un arī ārpus tās taču neviens nedomā, ka Rivža sēž uz naudas čemodāna un tagad skolotājiem nedod algas… nu, tāpēc, ka viņa ir pakritizēta. Nu, cik viņai ir izdevies „izsist” to naudu, gan aizkulišu spēlēs, gan arī … nav?… ir, kaut ko jau ir izdevies… nu, tik arī ir tad sadalīta tā nauda. Tik, cik izdevās dabūt, tika arī pareizi sadalīta. Un ceru - katrā ziņā es ceru! -, ka ministrei Rivžai netiks ieteikts vākt ziedojumus skolotāju algu palielināšanai, kā tas reizēm jau ir gadījies citiem ministriem. Un kādu gan iedziļināšanos konkrētās izglītības satura problēmās var prasīt no ministres, kura ik dienas ir spiesta milzum daudz laika pavadīt dažādās politiskās „veļas mazgātuvēs”? Nu vienkārši tam laika nesanāk! Šķiet, ka izglītības un zinātnes ministre tagad „siekstā tiek slēgta” tikai tāpēc, ka ar izglītības jomu - tieši vai netieši - ir saistīti ļoti daudzi cilvēki, ļoti liela daļa sabiedrības. Ej nu ierosini tāda ministra demisiju, par kura vadītās ministrijas uzdevumiem un funkcijām nevienam ierindas pilsonim pat īsti nojausmas nav! Nu kā populāri apskaidros, ka nederīgs amatam? Vienkārši nesapratīs. Esmu pārliecināts, ka gan Šadurskis, gan Druviete, gan Greiškalns un citi ar ministrijas ļaužu atbalstu gribēja un varēja strādāt labi un efektīvi, bet vienkārši nepaspēja. Man ir pārliecība, ka ik gadu, gaidot jaunu ministru, ierēdņi, no kuriem tik daudz kas ministrijas veiktspējā ir atkarīgs, kādu laiku atkal stingst neziņā, kas tad nu būs un kā tā „jaunā slota” ieguls rokā. Ministrija vienkārši dzīvo gaidās, un šādi tā ir dzīvojusi vairāk nekā desmit gadus - kaut ko gaidot, nevis strādājot. Bet tagad nav laika prātot, jo pēc pāris mēnešiem ir atkal jaunais mācību gads un pirmais zvans. Pirmajam zvanam ir jāskan droši un pārliecinoši, nevis atkal kaut ko gaidot. Un es, divu skolēnu tēvs un tikko vēl skolotājas vīrs, negribu piedzīvot jaunu neziņu par apgūstamajām izmaiņām izglītības standartos, mūžam mainīgo vērtēšanas sistēmu un nebeidzamajiem skolotāju kvalifikācijas apliecinājuma prasījumiem, kā arī atskaišu un pārskatu gūzmu, kas nebūt nav šīs ministres ieviesti, bet kas bezjēdzīgi apēd tik daudz vērtīga skolotāju laika. Kā diezgan regulārs ministres Rivžas kritizētājs es ceru, ka skolotājiem mazināsies tas pienākums, ko kaimiņu zemē sauc par „bumagotvorčestvo”, bet latviski - vienkārši par „papīru ķellēšanu”. Tad vairāk laika atliks ministres rosinātās idejas realizācijai, ka skolotājam ir jākļūst ne tikai par zinošu mācību priekšmeta pasniedzēju, bet arī par audzinātāju, dzīves skolotāju. Jo ne velti laukos, no kurienes es nāku, skola izsenis ir pagasta sabiedriskās dzīves mazo un arī lielo dalībnieku motors un sirds. Tā sirds ir vienkārši nogurusi visādās pārmaiņās. Tomēr ne viss ir ministres vai pat skolotāju spēkos. Tāpēc aicinu visus - gan skolotāju līdzjutējus un atbalstītājus, gan saprātīgos noliedzējus, gan visus vecākus ar skolēniem, saviem „džekiem” un „čiksām”, - beidzot nopietni parunāt par tēmu, kas tad ir skolotājs un cik cieņas viņš ir pelnījis. Ne zemās algas vien skolotājus aizdzen uz Īriju vai, teiksim, uz upeņu dārziem Zviedrijā. Kad kāds akcelerāts, kam rumpis kā zirgam, bet smadzenes kā sliekai, skolotāju atļaujas sūtīt uz… (nu, jūs jau paši zināt, cik mums tagad jaunatne daiļrunīga), tad es pilnīgi saprotu to skolotāju - it sevišķi jau vīrieti -, kurš tad izšķiras par labu tai Īrijai un Zviedrijai vai, piemēram, streikam. Bet par naudu, arī par nopietnu naudu, ne visu var paciest. Un arī ministrs nav boksa maiss, manuprāt. Tāpēc aicinu cienīt visus, kas strādā. Un beigsim šo kašķi, kas sākts dēļ konjunktūras! Jo miers baro, bet nemiers - posta. Un izglītības sistēmu, kas nekad nav stabili būvēta, viegli, tā teikt, atkal atgriezt pirmsprojekta stadijā, izpētes stadijā. Tāpēc balsošu par ministres darba turpināšanu, cerot, ka līdzšinējā kritika, kuras nebija maz, būs kā mundrinoša kafija. Tak’ arī kafijas var būt par daudz. Tāpēc ievērosim mērenību un saprāta balsi mūsu pašu bērnu labā! Paldies. (Aplausi.)".
- 2007_07_04_as-seq50 language "lv".
- 2007_07_04_as-seq50 speaker Ingmars_Lidaka-1966.
- 2007_07_04_as-seq50 mentions Q822919.
- 2007_07_04_as-seq50 mentions Q211.
- 2007_07_04_as-seq50 mentions Q193089.
- 2007_07_04_as-seq50 mentions Q11213537.
- 2007_07_04_as-seq50 mentions Q34.
- 2007_07_04_as-seq50 mentions Q22890.
- 2007_07_04_as-seq50 mentions Q43048.