Matches in Saeima for { <http://dati.saeima.korpuss.lv/entity/speech/2007_07_04_as-seq2> ?p ?o. }
Showing items 1 to 12 of
12
with 100 items per page.
- 2007_07_04_as-seq2 type Speech.
- 2007_07_04_as-seq2 number "2".
- 2007_07_04_as-seq2 date "2007-07-04".
- 2007_07_04_as-seq2 isPartOf 2007_07_04_as.
- 2007_07_04_as-seq2 spokenAs 40.
- 2007_07_04_as-seq2 spokenText "Godātie kolēģi! Tā nu mēs te visi šodien esam sanākuši kopā vasaras laikā, tēlodami, ka it kā gribam kaut ko izdarīt jēdzīgu. Bet ir pirmais jautājums: vai tas tā ir? Un vai ierosinājuma būtība nav vis izglītības sistēmas pilnveidošanas apspriešana, bet gan pavisam kaut kas cits? Jo ar ko tad sākas šīs pārrunas? Ar kārtējo zobenu vicināšanu. Atkal kaut kas karājas, kaut kur karāsies. Tad kritīs vai nekritīs. Var jau būt, ka latviskāk būtu zobena vietā mēslu dakšas pakārt. Varbūt kādu cirvi. Un tā diena, patīk vai nepatīk, ir ļoti īpatnēji izvēlēta šodien. Nupat mēs visi piecēlāmies un ar klusuma brīdi pieminējām upurus. Šodien ir arī Amerikas Savienoto Valstu neatkarības diena. Vai šī diena, 4. jūlijs, šādu jautājumu apspriešanai ir tīšām izvēlēta, lai kaut kādu fonu radītu? Šķiet, ka ierosinātāji tā kārtīgi laikam nezina Latvijas vēsturi un tanī pašā laikā grib runāt par izglītību. Vēl neapšaubāmi ir jāņem vērā tas, ka ir kaut kāda tieksme jūtami izdabāt skolotājiem. Varbūt kāds aizies vēl uz tautas nobalsošanu 7. jūlijā, juzdams šodien milzīgu atbalstu saviem centieniem. Un pateiks kaut ko nelabu par valdību. Un tāpēc, patīk vai nepatīk, es visam cauri redzu vienu: tos pašus Saeimas atlaidējus, valdības gāzējus, sabiedrības tracinātājus un tricinātājus. Ar visiem viņu godīgajiem, kristālskaidrajiem un visu atmaskojošajiem ģīmjiem. Tikai tie atmaskotāji un kristālskaidrie varētu biežāk ieskatīties spogulī un paši uz saviem ģīmjiem paskatīties. Un reizēm skumji pasmaidīt par savu neizdevušos dzīvi. Un tāpēc, gribot negribot, man nāk prātā vecais labais Joahims Zīgerists, jo šodien Latvijā plaukst un zeļ neozīgerisms. Un tas ir spēcīgs un noturīgs - tāds pats kā latvāņi Latvijā, tāds pats kā jenoti un tagad arī tie ārzemju vēži, kuri nīdē vietējos. Un tāpēc varbūt paklausīsimies, ko saka eksperti par visu to, kas šodien notiek. Un, ja es palasu ekspertu atzinumus, to, ko viņi saka par nepieciešamību nomainīt izglītības un zinātnes ministri, tad tie atzinumi ir ārkārtīgi dažādi un to var raksturot vienā vārdā: tie ir ļoti piesardzīgi. Viņi izvairās runāt par šo jautājumu. Taču, piemēram, ir tāda izglītības politikas pētniece Marija Golubeva. Ko viņa saka? „Skatoties uz iepriekšējiem ministriem, Rivžas kundze nav pati sliktākā. ” Ja es palasu tās atbalsta vēstules, tā pilnīgi neitrāli iedziļinoties tajās, un ja es paklausos un parunāju ar augstākās izglītības un zinātnes darbiniekiem, tad, godīgi sakot, es esmu dzirdējis diezgan daudz pozitīvu vārdu, īpaši runājot par likumdošanas sistēmas sakārtošanu (kas it kā attiektos uz mūsu, Saeimas deputātu, darbu) un arī īpaši izceļot jaunā Zinātniskās darbības likuma piemērošanu. Tātad varbūt, kolēģi, ir daudz prātīgāk paņemt izglītības sistēmā strādājušos ministrus (nu, apmēram tā pēdējo 10-12 gadu laikā) un salīdzināt, kā katrs no šiem ministriem ir strādājis, kādus lauciņus viņš ir kopis un ko viņš nav kopis, un ko viņš ir pēc sevis atstājis paliekošu. Tas būtu daudz svētīgāk. Un tam tiešām būtu vēlams veltīt speciālu plenārsēdi, ārkārtas plenārsēdi. Un mums šeit, zālē, ir pietiekami daudz bijušo izglītības un zinātnes ministru. Lai nāk katrs šeit, sit ar dūri pa krūtīm sev un saka: „Es izdarīju to un to. Nākamais ministrs pēc manis to salaida grīstē. ” Vai otrādi: „Es salaidu grīstē to, ko iepriekšējais ministrs bija labu izdarījis. ” Tā būtu nopietna saruna par izglītības sistēmas pilnveidošanu. Tā būtu nopietna saruna, kas parādītu, ka Saeimas deputāti vēlas kaut ko izdarīt. Un tādam vajadzēja būt arī šodienas tematam, nevis tik vienkārši: „neuzticības izteikšana”. Ko tad ar to jūs panāksiet, ar kaut kādiem tukšiem draudiem? Un, lūk, nāks te klabinās viens, otrs, trešais par to šausmīgo stāvokli, kāds ir tajā izglītības sistēmā, pats nebūdams vispār tur iekšā kārtīgi. Un tāpēc vienkārša ministres nolikšana uz upuraltāra, tikai tāpēc, ka kāds ir jāupurē… nu, tā rāda neko citu kā tikai paviršu pieeju jautājumam, nevēlēšanos iedziļināties jautājuma būtībā. Līdz ar to diemžēl te būs tāda parunāšanās par kaut ko, kaut kāds mēģinājums parādīt sevi par patieso tautas aizstāvi un par vienīgo zinošo izglītības laukā. Tā ka izsaku tādu ne sevišķi lielu prieku par visu to, kas šodien notiek, un arī par to, ka iesniedzējiem pat nav bijis elementāro vēstures zināšanu, par to, ka viņiem pat nav bijis kārtīgas skaidrības, kurā dienā ko var izskatīt. Kas tad mums traucē rīt vai parīt šo pašu jautājumu izskatīt? Tā ka vēlu sekmes visiem turpmākajiem runātājiem. Balsojums tāpat visiem ir skaidrs, kāds būs. Tad jautājums: kāpēc tas viss bija vajadzīgs?".
- 2007_07_04_as-seq2 language "lv".
- 2007_07_04_as-seq2 speaker Juris_Dobelis-1940.
- 2007_07_04_as-seq2 mentions Q822919.
- 2007_07_04_as-seq2 mentions Q211.
- 2007_07_04_as-seq2 mentions Q30.
- 2007_07_04_as-seq2 mentions Q106355.