Matches in Saeima for { <http://dati.saeima.korpuss.lv/entity/speech/2007_06_21-seq446> ?p ?o. }
Showing items 1 to 19 of
19
with 100 items per page.
- 2007_06_21-seq446 type Speech.
- 2007_06_21-seq446 number "446".
- 2007_06_21-seq446 date "2007-06-21".
- 2007_06_21-seq446 isPartOf 2007_06_21.
- 2007_06_21-seq446 spokenAs 5.
- 2007_06_21-seq446 spokenText "Kolēģi! Priekšlikums paredz, ka Latvijai 2010. gadā jāatvēl zinātnei un augstākajai izglītībai kopumā trīs procenti no iekšzemes kopprodukta. Pirmkārt. Saskaņā ar Eiropas tradīciju jau kopš Humbolta laikiem augstskolas studijas un zinātniskā pētniecība ir vienotas. Latvijā tās sašķēla tikai staļiniskā režīma lēmumi par pētniecības kā militāri rūpnieciskā kompleksa sastāvdaļas nošķiršanu. Tā ka nevietā ir apgalvojumi, ka šis neesot īstais likums, kur to noteikt. Ar Boloņas deklarāciju ir uzsākts starpvaldību process ar mērķi līdz 2010. gadam izveidot Eiropas augstākās izglītības telpu, un tā strauji integrējas ar Eiropas pētniecības telpu. Tā mums ir kaitīga tradīcija: „Jā, labs priekšlikums, bet - ne šeit, tam jābūt citā likumā. ” Taču šāds cits likums nekad netiek pieņemts, tāds brīdis nekad nepienāk. Otrkārt. Eiropas Kopienas dibināšanas līguma 3. panta pirmā daļa paredz, ka Savienības mērķu sasniegšanas labad jāveicina kvalitatīva izglītība. Būtisku finansējuma palielinājumu, lai radītu uz zināšanām balstītu sabiedrību, uzskata par neaizstājamu Eiropas Savienības mērķu sasniegšanā, ņemot vērā universitāšu būtisko nozīmi pētniecībā Eiropā, kā arī ievērojot šo uzdevumu - līdz 2010. gadam trīs simtdaļas jeb trīs procentus no iekšzemes kopprodukta investēt zinātniskajā darbībā - zinātnē, pētniecībā un inovācijās. Eiropas Savienības mērķis, kas noteikts Eiropas Komisijas 2006. gada 10. maija komunikē, ir - no 2010. gada ik gadu atvēlēt augstākajai izglītībai vismaz divus procentus no iekšzemes kopprodukta. Atbilstīgi Progresa ziņojumam par Lisabonas stratēģijas īstenošanas gaitu šāds ieguldījums attaisnojas, veicina ekonomikas izaugsmi un mazina inflāciju. Uz to norāda, piemēram, arī Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācijas (OECD) pētījums, kas atklāj, ka augstākās izglītības iegūšanā ieguldītie līdzekļi atmaksājas vairāk nekā reālās procentu likmes. Tātad tās ir investīcijas, kas ātri un labi atmaksājas. Treškārt. 1990. gada 4. maijā, pievienojoties Starptautiskajam paktam par ekonomiskajām, sociālajām un kultūras tiesībām, Latvijas Republika ir atbilstoši šā pakta 13. panta otrās daļas „c” apakšpunktam apņēmusies ar visiem pieņemamajiem līdzekļiem un it īpaši ar pakāpenisku bezmaksas augstākās izglītības ieviešanu padarīt augstāko izglītību pieejamu visiem. Divi procenti kopā ar Lisabonas stratēģijas izpildei noteikto Barselonas kritēriju - vienu procentu zinātniskajai darbībai - veido trīs procentus no iekšzemes kopprodukta. Uz zināšanām balstītas ekonomikas veidošanas neatliekamību acīmredzot ne Izglītības un zinātnes ministrija, ne Izglītības, kultūras un zinātnes komisijas vairākums nesaprot. Taču mums, kolēģi, ir lieliska iespēja to saprast un noteikt finansējumu likumā, jo šā vai tā 2010. gadā mūsu valstij saskaņā ar tās starptautiskajām saistībām būs mūsu budžetā jāatvēl kopumā šie trīs procenti augstākajai izglītībai un zinātnei. Aicinu atbalstīt.".
- 2007_06_21-seq446 language "lv".
- 2007_06_21-seq446 speaker Karlis_Sadurskis-1959.
- 2007_06_21-seq446 mentions Q211.
- 2007_06_21-seq446 mentions Q957126.
- 2007_06_21-seq446 mentions Q193089.
- 2007_06_21-seq446 mentions Q458.
- 2007_06_21-seq446 mentions Q2167704.
- 2007_06_21-seq446 mentions Q41550.
- 2007_06_21-seq446 mentions Q8880.
- 2007_06_21-seq446 mentions Q597.
- 2007_06_21-seq446 mentions Q1891.
- 2007_06_21-seq446 mentions Q391221.
- 2007_06_21-seq446 mentions Q1904018.