Matches in Saeima for { <http://dati.saeima.korpuss.lv/entity/speech/2006_12_19_a-seq162> ?p ?o. }
Showing items 1 to 12 of
12
with 100 items per page.
- 2006_12_19_a-seq162 type Speech.
- 2006_12_19_a-seq162 number "162".
- 2006_12_19_a-seq162 date "2006-12-19".
- 2006_12_19_a-seq162 isPartOf 2006_12_19_a.
- 2006_12_19_a-seq162 spokenAs 22.
- 2006_12_19_a-seq162 spokenText "Godātie deputāti! Lūk, daži dati, kas tieši attiecas uz apspriežamo jautājumu par mācībvalodas izvēli, kuru veic pati skola. Kad tika uzsākta tā saucamās izglītības reformas īstenošana, mums solīja rīkot monitoringu, kura faktiski pagaidām nav, un ne tik sen par to mums paziņoja arī Satversmes tiesa. Tāpēc es gribētu dalīties ar jums secinājumos, kas izriet no mūsu pētījuma par mazākumtautību skolu audzēkņu zināšanu kvalitāti pēc tā saucamās reformas ieviešanas. Pirmkārt. Ar likumu noteiktie mācību priekšmeti skolās formāli tiek pasniegti valsts valodā, bet faktiski tiek īstenota bilingvālā apmācība, kā tas ir paredzēts Satversmes tiesas spriedumā. Tas liecina par to, ka īstenot „reformu” (pēdiņās) nav iespējams. Vairums skolēnu, minoritāšu pārstāvju, sekmīgi mācīties valsts valodā nevar, un atbildīgie skolotāji iet tiem pretī. Un to mēs arī vēlamies nostiprināt likumprojektā. Otrkārt. Notiek zināšanu kvalitātes krišanās mācību priekšmetos, kas tiek pasniegti bilingvāli vai valsts valodā. Dažādu skolu dažādās klasēs rezultāti ļoti būtiski atšķiras, un tas liecina par sistēmas trūkumu izglītības reformas sagatavošanā. Rezultātu krišanās īpaši ir vērojama dabas zinātņu un matemātikas cikla priekšmetos. Jāuzsver, ka beidzot Izglītības un zinātnes ministrija ir atzinusi šos mācību priekšmetus par prioritāriem. Nav pamata uzskatīt, ka šī tendence mainīsies uz labo pusi, jo kvalitatīvas metodikas un bilingvālu mācību grāmatu nav vēl līdz šai baltai dieniņai - un, domājams, arī nebūs. Daudzās skolās elementāri trūkst mācību grāmatu krievu valodā. Treškārt. Skolēnu mācību darba rezultātu pasliktināšanās liecina par to, ka zināma latviešu valodas prasmes uzlabošanās notiek daļēji uz tā rēķina, ka viņu zināšanu kvalitāte mācību priekšmetos pasliktinās. Dāmas un kungi! Mūsu monitoringa rezultāti demonstrēja, ka acīmredzami izglītības reformai ir tendence, kas vērsta uz skolēnu zināšanu kvalitātes pazemināšanos. Visi ministru un valdošā vairākuma politiķu paziņojumi par to, ka reforma esot it kā tendēta uz konkurētspējas paaugstināšanos, jau no paša iesākuma neatbilst patiesībai. Tāpēc ierosinu dot skolām iespēju pašām izlemt, kādā proporcijā un kādā veidā tās varētu rūpēties par latviešu valodas apguves kvalitātes uzlabošanu un kādā - par citu priekšmetu apguves kvalitātes paaugstināšanu. Aicinu atbalstīt PCTVL frakcijas priekšlikumu. Leiškalna kungs teica, ka šie priekšlikumi it kā esot nevietā. Jā, mēs, bez šaubām, varētu tos citā reizē piedāvāt izskatīt komisijā. Bet jūs taču pat komisijā neielaidīsiet mūsu priekšlikumus! Un tāpēc mēs esam spiesti to izdarīt šodien. Paldies par uzmanību.".
- 2006_12_19_a-seq162 language "lv".
- 2006_12_19_a-seq162 speaker Jakovs_Pliners-1946.
- 2006_12_19_a-seq162 mentions Q957126.
- 2006_12_19_a-seq162 mentions Q2498135.
- 2006_12_19_a-seq162 mentions Q164226.
- 2006_12_19_a-seq162 mentions Q1474490.