Matches in Saeima for { <http://dati.saeima.korpuss.lv/entity/speech/2006_12_19_a-seq160> ?p ?o. }
Showing items 1 to 11 of
11
with 100 items per page.
- 2006_12_19_a-seq160 type Speech.
- 2006_12_19_a-seq160 number "160".
- 2006_12_19_a-seq160 date "2006-12-19".
- 2006_12_19_a-seq160 isPartOf 2006_12_19_a.
- 2006_12_19_a-seq160 spokenAs 22.
- 2006_12_19_a-seq160 spokenText "Cienījamais Prezidij! Godātie kolēģi! Man gribētos īsumā atgādināt jums par starptautiskajiem pamatstandartiem izglītības jomā, kuri liecina par labu apspriežamajam PCTVL frakcijas priekšlikumam. Pirmām kārtām ir jāatgādina par Vispārējās cilvēktiesību deklarācijas 26. panta trešo daļu. Tieši no tās priekšlikums ir aizgūts. Vecākiem ir prioritāras tiesības izvēlēties izglītības veidu saviem bērniem. Un, lūk, jūsu ievērībai Vispārējās mazākumtautību aizsardzības konvencijas, kuru Latvija pērngad ratificēja, 14. panta otrā daļa: „Valstu izglītības sistēmu ietvaros un cik vien iespējams pusēm jācenšas nodrošināt, ja ir pietiekams pieprasījums, lai pie mazākumtautībām piederošām personām būtu pienācīgas iespējas mācīties dzimtajā valodā teritorijās, kuras tradicionāli vai ievērojamā skaitā apdzīvo mazākumtautībām piederošās personas. ” Ir jāpasvītro dažas tēzes šajā Latvijas Republikai saistošajā dokumentā. Pirmkārt: „valstu izglītības sistēmu ietvaros”. Tas nozīmē tikai to, ka mazākumtautību izglītības programmām ir jābūt licencētām. Pret to neviens neiebilst. Otrkārt: „cik vien iespējams”. Arī šajā ziņā problēmu nav, visas iespējas reāli pastāv. Jau daudzus gadu desmitus eksistē augsti kvalitatīva un sazarota izglītības sistēma krievu valodā, un šī sistēma ir saglabājusies līdz pat šim laikam - par spīti neatlaidīgiem centieniem to demontēt. Treškārt: „ja ir pietiekams pieprasījums”. Šo pieprasījumu jūs redzējāt 2004. gadā. Ceturtkārt: „ …teritorijās, kuras tradicionāli vai ievērojamā skaitā apdzīvo mazākumtautībām piederošās personas”. Latvijas teritorijas lielākā daļa, bez šaubām, arī pieder pie šādu teritoriju kategorijas. Tā saucamā vidusskolu izglītības reforma tika īstenota gadu pirms konvencijas ratifikācijas. Tagad ir pienācis laiks šo reformu koriģēt saskaņā ar konvencijas prasībām un atskaitīties par to, kā šī korekcija notiek. Tomēr vislielākajā mērā mūsu priekšlikums atbilst Hāgas 1996. gada rekomendācijām par mazākumtautību tiesībām uz izglītību. Tajās par vidējo izglītību ir rakstīts sekojošais. Vidusskolā liela daļa mācību priekšmetu būtu jāmāca mazākumgrupas valodā. Mazākumgrupas valoda būtu jāmāca kā patstāvīgs mācību priekšmets. Valsts valoda arī būtu jāmāca kā patstāvīgs mācību priekšmets. Ieteicams to darīt skolotājiem, kuri labi pārvalda abas valodas un izprot bērnu kultūras un valodas pamatus. Šajā periodā būtu pakāpeniski jāpalielina valsts valodā pasniedzamo mācību priekšmetu skaits. Pētījumi liecina - jo pakāpeniskāks ir šis process, jo labāk bērniem. Esmu pārliecināts, ka pat šo argumentu ir vairāk, nekā būtu nepieciešams, lai atbalstītu apspriežamo PCTVL frakcijas priekšlikumu. Aicinu balsot „par”. Paldies.".
- 2006_12_19_a-seq160 language "lv".
- 2006_12_19_a-seq160 speaker Vladimirs_Buzajevs-1951.
- 2006_12_19_a-seq160 mentions Q211.
- 2006_12_19_a-seq160 mentions Q164226.
- 2006_12_19_a-seq160 mentions Q1474490.