Matches in Saeima for { <http://dati.saeima.korpuss.lv/entity/speech/2006_11_30-seq6> ?p ?o. }
Showing items 1 to 21 of
21
with 100 items per page.
- 2006_11_30-seq6 type Speech.
- 2006_11_30-seq6 number "6".
- 2006_11_30-seq6 date "2006-11-30".
- 2006_11_30-seq6 isPartOf 2006_11_30.
- 2006_11_30-seq6 spokenAs 5.
- 2006_11_30-seq6 spokenText "Godātie kolēģi, man ļoti žēl, ka jūs neatbalstījāt iepriekšējo priekšlikumu. Es ceru, ka vismaz tagad, lemjot par saviem pabalstiem un atalgojumiem, jums būs godaprāts un jūs šo priekšlikumu atbalstīsiet. Proti, Saeimas kārtības ruļļa 13. panta otrā daļa paredz: „Deputāts, kura mandāts izbeidzas līdz ar Saeimas pilnvaru izbeigšanos, ja viņš nav ievēlēts nākamajā Saeimā, saņem vienreizēju pabalstu triju vidējo mēnešalgu apmērā. ” Šai normai ir tāda pati jēga kā Ministru kabineta iekārtas likuma 29. pantam: proti, ja deputāts nav ievēlēts parlamentā, neatstāt viņu bez iztikas līdzekļiem, lai viņam nenāktos zināmā mērā pazemoties - stāties bezdarbnieku rindās un prasīt šo pabalstu. Tā tas ir tādās valstīs kā Somija, Igaunija, Polija, Ungārija, Čehija, Slovākija, Lietuva, Nīderlande, arī Krievijā un arī Kanādā. Taču, tāpat kā Ministru kabineta iekārtas likuma 29. pants, arī Saeimas kārtības rullis tiek piemērots, nevērtējot šīs normas jēgu un mērķi, un acīmredzot tāpēc šeit ir nepieciešami grozījumi. Kāda ir izveidojusies situācija? Bijušais Saeimas deputāts, kuru tauta nav ievēlējusi, saskaņā ar Saeimas vēlēšanu likuma 41. pantu un Saeimas kārtības ruļļa 6. pantu atgriežas Saeimā kā nākamais kandidāts no tā paša kandidātu saraksta, ja ievēlētais deputāts ir, piemēram, nolicis savu mandātu sakarā ar kļūšanu par ministru. Kā es jau teicu, arī bijušais demisionējušās valdības loceklis uz karstām pēdām atgriežas Saeimā un turpina saņemt ministra algu un deputāta algu. Un, treškārt, tas deputāts, kas valdības krišanas gadījumā ir spiests atstāt Saeimas deputāta krēslu, atkal var pretendēt uz pabalstu triju mēnešu algas apmērā. Es aizgāju uz Saeimas grāmatvedību un pārliecinājos, ka atsevišķiem politiķiem šis tiesiskais regulējums ir kļuvis par naudas pelnīšanas avotu. Lielisku peļņas avotu! Es nenosaukšu šeit uzvārdus. Pagājušajā sasaukumā bija viens politiķis, kurš saņēma šādus pabalstus pavisam trīs reizes. Ja modelējam situāciju, tad redzam, ka, piedodiet, atsevišķos gadījumos, kuros ir runa par valdības krišanu, šeit, godātie kolēģi, var pat būt ļaunprātīga darbība. Nu, pieņemsim, kāds no ministriem ir nonācis parādos, un viņam ir šie četri vai pieci tūkstoši acīm redzami nepieciešami. Es negribu tiešām vainot kādu, ka tas tā varētu būt, bet var notikt tā, ka var būt tāda situācija, ka sakarā ar to, ka kādam deputātam nepieciešams steidzams materiālais finansējums, var tikt gāzta valdība, jo viņš tad var saņemt samērā prāvu kompensāciju. Tālāk. No deputātu vienlīdzības viedokļa, godātie kolēģi, nav attaisnojams tas, ka tie deputāti, kas saņēmuši tā saucamos „mīkstos” mandātus, atrodas labākā situācijā nekā tie deputāti, kuri ir saņēmuši tautas uzticību, kuriem tauta ir atkārtoti uzticējusies. Proti, pirmie saņem pabalstu, turpretim otrie - nesaņem. Šāda kārtība nav objektīva un samērota, un tas ir pretrunā ar Satversmes 91. pantu, jo visiem parlamenta locekļiem savā starpā ir jābūt formāli vienlīdzīgiem. (Šeit es citēju Satversmes tiesas spriedumu, kas 2002. gada 22. februārī tika pieņemts tā saucamajā Silāra lietā.) Katrā ziņā es, stāvēdama jūsu priekšā, varu likt roku uz sirds un teikt, ka tas ir elementārs konstitucionālo tiesību jautājums. Un to vajadzētu saprast vismaz deputātam, kas šeit ir ievēlēts par Cilvēktiesību un sabiedrisko lietu komisijas priekšsēdētāju. Kaut vai no deputāta ētikas skatapunkta raugoties, šādu amatu ieņemošam politiķim, kuram obligāti ir nepieciešams sekot līdzi Satversmes 91. panta piemērošanai, vajadzētu nevis klāstīt sašutušajai tautai par vajadzībām, kurām nu tagad šī naudiņa tiks izlietota, bet gan atteikties no šā pabalsta vai arī iesniegt grozījumus Saeimas kārtības rullī. Bez tam es esmu ļoti pārsteigta, ka tā saucamie deputāti „ilgdzīvotāji”, kas šeit, Saeimas telpās, dzīvo jau no 90. gadu sākuma, jeb, kā medijos viņi tiek saukti, deputāti no „Juras laikmeta parka”, pret to nav protestējuši, piemēram, iesniegdami pieteikumu Satversmes tiesā. Jo citās valstīs, piemēram, Nīderlandē, Somijā, deputātu pabalsta apmērs ir atkarīgs tieši no parlamentā pavadītā gadu skaita. Somijā šādu pabalstu sāk maksāt tikai, ja pagājuši ir septiņi gadi. Godātie kolēģi! Parlamentārās demokrātijas apstākļos mēs nevaram novērst to, ka parlaments pieņem lēmumus pats savās lietās, ieskaitot jautājumus par deputātu atalgojuma, kompensāciju un pabalstu tiesisko regulējumu. Kā jūs redzat, mūsu iesniegtie grozījumi paredz, ka izmaksājamo pabalstu apmēram jābūt proporcionālam deputātu dīkstāvē pavadītajam laikam. Savu uzstāšanos es gribētu pabeigt ar citātu no iepriekš minētā Satversmes tiesas sprieduma, kur citēts ir viena klātesoša pozīcijas deputāta viedoklis. Viņš ir teicis tā: „Es kā viens no Saeimas deputātiem esmu atbildīgs par Saeimas godu. ” Diemžēl Latvijas valstī Saeima un Saeimas deputāts tiek uzskatīts par kaut ko tādu, par ko katrs var pasmaidīt. Es ļoti nevēlētos, lai deputāti tiktu uzskatīti tikai par pašlabuma meklētājiem. Un tāpēc es aicinu arī pozīcijas deputātus atbalstīt šo priekšlikumu un to nodot attiecīgajai komisijai. Paldies par uzmanību!".
- 2006_11_30-seq6 language "lv".
- 2006_11_30-seq6 speaker Ilma_Cepane-1947.
- 2006_11_30-seq6 mentions Q822919.
- 2006_11_30-seq6 mentions Q211.
- 2006_11_30-seq6 mentions Q37.
- 2006_11_30-seq6 mentions Q191.
- 2006_11_30-seq6 mentions Q33.
- 2006_11_30-seq6 mentions Q16.
- 2006_11_30-seq6 mentions Q159.
- 2006_11_30-seq6 mentions Q55.
- 2006_11_30-seq6 mentions Q36.
- 2006_11_30-seq6 mentions Q2498135.
- 2006_11_30-seq6 mentions Q28.
- 2006_11_30-seq6 mentions Q214.
- 2006_11_30-seq6 mentions Q213.