Matches in Saeima for { <http://dati.saeima.korpuss.lv/entity/speech/2006_09_28-seq10> ?p ?o. }
Showing items 1 to 17 of
17
with 100 items per page.
- 2006_09_28-seq10 type Speech.
- 2006_09_28-seq10 number "10".
- 2006_09_28-seq10 date "2006-09-28".
- 2006_09_28-seq10 isPartOf 2006_09_28.
- 2006_09_28-seq10 spokenAs 5.
- 2006_09_28-seq10 spokenText "Labrīt, cienījamie kolēģi! Ir pagājis vairāk nekā gads, kopš sabiedrībā uzvirmoja karstas diskusijas par tā saucamo tiesu izpildītāju jautājumu. Toreiz premjerministrs Aigars Kalvītis kodolīgi raksturoja situāciju, sakot: „Jākonstatē, ka tiesu izpildītāji ir tāda īpaša, privileģēta kategorija. Viņi ir pamanījušies pieņemt sev speciālu likumu, kas viņus pilnībā pasargā un norobežo no visas pārējās sabiedrības. Šī sistēma ir steidzīgi salaužama, jo mēs nevaram valstī turēt korupcijas mudžekli, kurš dara, ko tas grib. ” Taču šodien medijos varam lasīt Latvijas Zvērinātu tiesu izpildītāju padomes priekšsēdētāja Andra Spores teikto, ka šis institūts, kas ir ieviests, ir ļoti labs, ļoti efektīvs. Problēma esot tikai ar atsevišķām personālijām, ar kurām viņi paši tikšot galā. Es nevaru piekrist Spores optimismam. Joprojām gana efektīvs un labs šis tiesu izpildītāju institūts ir tikai šauram cilvēku lokam, bet ne sabiedrībai kopumā. Tiesu izpildītāju institūcijā ir nepieciešamas kardinālas izmaiņas, lai tā beidzot sāktu kalpot sabiedrībai, nevis otrādi. Tiesu nolēmumu izpilde ir nozīmīga tiesu sistēmas sastāvdaļa. Ja tiesa kaut ko ir nolēmusi, tad tam ir jātop izpildītam. Ja tiesas griba, kas ir balstīta likuma piemērošanā, netiek pildīta vai tiek izpildīta nepilnīgi, tad sabiedrības acīs tiesas, arī valsts varas un likuma varas autoritāte zūd. Līdz ar to no tā, kā tiek izpildīti tiesas nolēmumi, ir atkarīgs arī tas, kāda sabiedrībā būs autoritāte un uzticēšanās tiesām. Tiesu izpildītāju institūtam Latvijā ir sarežģīta veidošanās vēsture. Ilgu laiku neatkarīgajā Latvijā tiesu izpildītāji bija ministrijas darbinieki, kas par niecīgu darba samaksu darīja šo tieslietu sistēmai nepieciešamo darbu. Tas nebija visai veiksmīgs modelis. Lēmums par tiesu izpildītāju aroda pārkārtošanu tapa laikā, kad Latvija strauji virzījās uz Eiropas Savienības pusi. Bija nepieciešams veikt virkni reformu dažādās nozarēs, tostarp arī tieslietās. Un Tieslietu ministrija nolēma reorganizēt tiesu izpildītāju institūtu, to veidojot pēc tā saucamā franču modeļa, kad tiesu izpildītāji ir brīvas juridiskās profesijas pārstāvji, līdzīgi kā notāri. Jaunā zvērinātu tiesu izpildītāju institūta radīšanai nepieciešamo galveno normatīvo aktu - Tiesu izpildītāju likumu - steigā pieņēma 7. Saeimas pēdējā sēdē. Jaunā tiesu izpildītāju sistēma sāka darboties 2003. gadā, un trīs gadu laikā sākotnējo sajūsmu par liberālo franču modeli ir nomainījusi vispārēja vilšanās. No pašreizējās situācijas raugoties, ir skaidrs, ka tiesu izpildītāju institūta reforma nebija līdz galam izplānota. Tā rezultātā sākās kriminālprocesi par dienesta stāvokļa ļaunprātīgu izmantošanu, kukuļņemšanu, krāpšanu, nemitīgi skandāli un skaidrošanās presē par iespējamām nelikumībām tiesu nolēmumu izpildē, kas saistīti ar nekustamo īpašumu izsolēm, un galu galā pat valdības amatpersonu atklāta šantažēšana, draudot nepildīt likumos noteiktos pienākumus. Esam nonākuši tik tālu, ka tiesu izpildītāju institūtam neuzticas ne tikai sabiedrība, bet pat amata brāļi. Septembra sākumā uz eksāmenu, lai pretendētu uz 40 vakantajām zvērinātu tiesu izpildītāju vietām, bija pieteikušies vien 20 pretendenti. Pērn, kad atklājās būtiskas nepilnības tiesu izpildītāju institūta darbā, bija kaut kas steidzami jādara, tāpēc, ņemot vērā Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja un Ģenerālprokuratūras ierosinājumus, tika labots Tiesu izpildītāju likums, ierobežojot tiesu izpildītāju plašās tiesības un palielinot kontroli. Tostarp arī Latvijas Zvērinātu tiesu izpildītāju padomei tika dots laiks, lai tā pati piedāvātu risinājumus, kā uzlabot situāciju. Diemžēl tas ir palicis vien solījumu līmenī. Un tas, ka Latvijas Zvērinātu tiesu izpildītāju padomi tagad vada nevis bijusī tiesu izpildītāja Inga Čepjolkina, bet gan viņas māsas vīrs, situāciju nemaina. Zvērinātu tiesu izpildītāju institūts savu uzticības kredītu ir izsmēlis, un sākotnēji labo ideju par spēcīga un neatkarīga zvērinātu tiesu izpildītāju institūta izveidi tās īstenošanas laikā neatgriezeniski ir sabojājušas dažu negodīgu cilvēku ambīcijas, alkatība un varaskāre, kas turpina turēt gūstā tiesu izpildītāju institūtu. Manuprāt, vienīgais reālais risinājums, lai nodrošinātu taisnīgu, sabiedrības interesēm atbilstošu tiesu lēmumu un nolēmumu izpildi, ir tiesu izpildītāju institūta reorganizācija. Mans mērķis nav par katru cenu panākt, lai vēsture atkārtotos otrreiz un lai 8. Saeima bez plašām diskusijām pēdējās sēdēs apstiprinātu vai noraidītu šo likumprojektu. Uzskatu, ka ir nepieciešama plaša diskusija ar sabiedrības līdzdalību jautājumā par to, kā sakārtot tiesu izpildītāju institūtu, lai panāktu, ka tiek ievērotas un savstarpēji līdzsvarotas tiesu izpildītāju kā profesijas un sabiedrības intereses. Bet galvenais - lai tiek nodrošināta ātra un kvalitatīva tiesas nolēmumu izpilde. Tāpēc es aicinu likumprojektu nodot komisijai un sākt par to debatēt, lai jau nākamā Saeima varētu pieņemt tiešām kvalitatīvu likumprojektu, kas apmierinātu sabiedrības intereses.".
- 2006_09_28-seq10 language "lv".
- 2006_09_28-seq10 speaker Solvita_Aboltina_(Mellupe)-1963.
- 2006_09_28-seq10 mentions Q822919.
- 2006_09_28-seq10 mentions Q211.
- 2006_09_28-seq10 mentions Q193089.
- 2006_09_28-seq10 mentions Q458.
- 2006_09_28-seq10 mentions Q1771611.
- 2006_09_28-seq10 mentions Q1092499.
- 2006_09_28-seq10 mentions Q1021632.
- 2006_09_28-seq10 mentions Q210715.
- 2006_09_28-seq10 mentions Q29425772.