Matches in Saeima for { <http://dati.saeima.korpuss.lv/entity/speech/2006_06_15-seq9> ?p ?o. }
Showing items 1 to 12 of
12
with 100 items per page.
- 2006_06_15-seq9 type Speech.
- 2006_06_15-seq9 number "9".
- 2006_06_15-seq9 date "2006-06-15".
- 2006_06_15-seq9 isPartOf 2006_06_15.
- 2006_06_15-seq9 spokenAs 40.
- 2006_06_15-seq9 spokenText "Godātie deputāti! Godātā Saeima! “Tēvzemieši” atkārtoti piedāvā Saeimai izskatīt trīs likumprojektus, kas ir savstarpēji saistīti. Roberta Zīles vadībā ir sagatavota sociāli ekonomisko pārveidojumu programma, kuras atsevišķi projekti ir jūsu priekšā. Daži vēl top, daži būs gatavi vēl līdz vēlēšanām. Mūsuprāt, nav taisnīgi, ka šobrīd galvenais ienākumu slogs gulstas tieši uz algas vai pat pensijas saņēmējiem, savukārt tā daļa, kas papildina pašvaldību budžetus ar nekustamā īpašuma nodokli, ir salīdzinoši neliela, izņemot atsevišķas pašvaldības. Mūsuprāt, šajā laukā ir iespējamas būtiskas izmaiņas. Uz to norāda kaut vai tas, ka jau labu laiku iknedēļas apskatos par darījumiem ar nekustamo īpašumu katrs desmitais darījums pēc vērtības ir krietni virs 300 tūkstošiem latu. Tātad nevar apgalvot, ka visi šie darījumi būtu ārkārtīgi mazvērtīgi vai maznozīmīgi. Reālā vērtība, tirgus vērtība, ir pieaugusi. Kadastrālā vērtība šobrīd smieklīgi atpaliek un, izņemot atsevišķas pašvaldības, ilgstoši netiek pārskatīta. Tātad šis nodoklis nepārprotami vērtējams kopā ar kadastrālās vērtības tuvināšanos tirgus vērtībai. Tajā pašā laikā, protams, atskanējušas ir skaļas balsis par to, ka tas dos smagu triecienu salīdzinoši gados veciem cilvēkiem, kuru īpašumā ir pagājušā gadsimta sākumā vai 20. un 30. gados celtas ēkas, kuras vairumā gadījumu nav remontētas vai kurās veikts pieticīgs kosmētiskais remonts, un tie ir lielo pilsētu, gan Rīgas, gan Jūrmalas, mazstāvu apbūves iedzīvotāji, kuriem, protams, var būt problēmas, lai samaksātu pieckārtīgi vai desmitkārtīgi palielinātu nodokli. Mūsu priekšlikuma jēga ir noteikt neapliekamo minimumu dzīvojamām ēkām līdz 100 000 latu vērtībā, jo tādējādi šis slogs gultos uz turīgajiem - ļoti turīgiem vai vidēji turīgiem cilvēkiem. Turklāt šā nodokļa likme būtu veidota tādējādi, ka, jo lielāks īpašums, jo augstāka ir šī samaksa. Tātad pusotra procenta likmes vietā būtu pusprocenta likme, tātad trīskārt samazināta. Turklāt gadījumos, kad īpašnieks to ir deklarējis kā savu dzīvesvietu (tas galvenokārt skar, piemēram, Jūrmalas vai Rīgas mazstāvu apbūvi, tās veco apbūves daļu), kur pārsvarā dzīvo latviešu iedzīvotāji bieži vien ar pieticīgiem vai tikai tuvu vidējiem ienākumiem. . . Viņiem šis nodoklis tiktu samazināts vēl divas reizes, un faktiski tā būtu sestā daļa no pašreizējā nodokļa, tātad nodokļa likme būtu 0,25. Turklāt gadījumā, ja īpašuma vērtība ir zem 100 000 latiem, tad tās pilnīgi nebūtu. Savukārt liela daļa dzīvojamo ēku, kas pašlaik tiek būvētas, kā zināms, vairāk ir ieguldījuma avots, nevis domātas dzīvošanai. Kā to atzīmējuši daudzi eksperti un nekustamā īpašuma tirgus vērotāji, gala patērētājs nav redzams, bet ir redzams pārpircējs, kas iegulda savu lieko naudu šajās gan daudzstāvu, gan, gadās, arī mazstāvu apbūvē. Līdz ar to cenas aug ārkārtīgi strauji, un tās bezgala tālu pārsniedz vidēji turīga cilvēka iespējas kaut ko iekrāt un kaut ko iegādāties, ja nu vienīgi ņemot dārgus kredītus un paļaujoties uz to, ka tirgus attīstīsies labvēlīgi. Mūsu piedāvājuma jēga ir šo tirgus burbuli mazināt un vājināt, nosakot to, ka gadījumā, ja īpašumā nav deklarējies neviens iedzīvotājs vai arī tas nav kaut kādā veidā izīrēts vai tamlīdzīgi, tad šī nodokļa likme ir divkārt lielāka. Un tad tas būtu pirmām kārtām nopietns slogs uzpircējiem, kas šīs ēkas iegādājušies spekulatīviem mērķiem. Tādi, lūk, apmēram ir šie priekšlikumi. Šo priekšlikumu jēga, protams, ir saistīta arī ar to, ka iedzīvotāju ienākuma nodokļa samazināšana, kas tajā vai citā formā ir gandrīz jau izlemts jautājums (runa ir tikai par veidu, kā to izdarīt), tomēr izdarīs pietiekami lielu spiedienu uz visu pašvaldību budžetiem. Mūsuprāt, ir saprātīgi piedāvāt alternatīvu variantu, kādā veidā pašvaldības varētu šos līdzekļus papildināt. Un šis piedāvājums paredz uzlikt lielāku slogu pašvaldību turīgo un ļoti turīgo iedzīvotāju daļai, kas jau šobrīd var samaksāt vairāk nekā dažus desmitus vai pat dažus simtus latu gadā par savu nekustamo īpašumu. Tāda ir mūsu piedāvājuma jēga. Vienlaicīgi, kā jūs redzat, mēs arī likumā “Par nekustamā īpašuma nodokli” paredzam arī tādu normu, ka, mainoties nekustamā īpašuma kadastrālajai vērtībai, nodoklis tomēr nevar pieaugt vairāk kā par 25 procentiem gadā, lai pasargātu iedzīvotājus no tā šoka, ko radītu pieckārtīgs vai pat astoņkārtīgs šā nodokļa pieaugums, kā tas atsevišķos gadījumos Jūrmalā vai Rīgā tiešām tiek prognozēts. Tādējādi šeit ir ņemtas vērā gan mazāk turīgo iedzīvotāju, gan pašvaldību intereses, gan arī tas apstāklis, ka sabiedrības turīgā daļa jau šodien ir spējīga samaksāt valstij, šajā gadījumā konkrēti pašvaldībām, krietni vairāk, nekā tas līdz šim tiek darīts, un krietni vairāk, nekā tas no viņiem tiek prasīts. Paldies par uzmanību.".
- 2006_06_15-seq9 language "lv".
- 2006_06_15-seq9 speaker Maris_Grinblats-1955.
- 2006_06_15-seq9 mentions Q822919.
- 2006_06_15-seq9 mentions Q2660080.
- 2006_06_15-seq9 mentions Q7344798.
- 2006_06_15-seq9 mentions Q969701.