Matches in Saeima for { <http://dati.saeima.korpuss.lv/entity/speech/2005_10_06-seq29> ?p ?o. }
Showing items 1 to 15 of
15
with 100 items per page.
- 2005_10_06-seq29 type Speech.
- 2005_10_06-seq29 number "29".
- 2005_10_06-seq29 date "2005-10-06".
- 2005_10_06-seq29 isPartOf 2005_10_06.
- 2005_10_06-seq29 spokenAs 49.
- 2005_10_06-seq29 spokenText "Labdien, augsti godātā Saeimas priekšsēdētājas kundze un cienījamie Saeimas deputāti! Esmu gandarīts godātajai Saeimai piedāvāt 2006. gada valsts budžeta projektu izskatīšanai pirmajā lasījumā. Valsts budžets 2006. gadam ir veidots saskaņā ar Ministru kabineta darbības prioritātēm, un tā ieņēmumi un izdevumi precīzi atspoguļo Latvijas tautsaimniecības attīstību. Vissvarīgākais mērķis pēc Latvijas iestāšanās Eiropas Savienībā un NATO joprojām ir un paliek mūsu valsts pārticības līmeņa paaugstināšana, tāpēc 2006. gada budžets ir vēl daudz vairāk vērsts uz Latvijai būtisko sociālo prioritāšu realizēšanu. Lai kaut nedaudz tuvinātu Latvijas iedzīvotāju pārticības līmeni Eiropas Savienības vidējam labklājības līmenim, nākamā gada budžeta projektā vairāk nekā citus gadus papildu līdzekļi ir atvēlēti algu paaugstināšanai, pensijām un pabalstiem. Savukārt tautsaimniecības attīstībā valdības uzdevums Nr. 1 ir pēc iespējas ilgākā laika periodā noturēt augstos ekonomikas izaugsmes tempus, tāpēc 2006. gada valsts budžeta projektā ievērojami līdzekļi ir atvēlēti investīcijām un Eiropas Savienības fondu līdzekļu apguvei. Varu prognozēt, ka 2005. gads noteikti iezīmēsies Latvijas vēsturē kā straujas ekonomiskās attīstības gads. To nešaubīgi rāda dati par Latvijas iekšzemes kopprodukta lielo - 9,5% - pieaugumu šā gada pirmajā pusē salīdzinājumā ar attiecīgo laika periodu pērn. Der atzīmēt, ka 2005. gada 1. ceturksnī iekšzemes kopprodukts pieaudzis par 7,4%, bet 2. ceturksnī - par 11,6%. Tas ir pats lielākais iekšzemes kopprodukta pieaugums kopš Latvijas neatkarības atgūšanas. Arī 2006. gada budžets veidots, prognozējot augstus iekšzemes kopprodukta pieauguma tempus - 7,5% apmērā no iekšzemes kopprodukta. 2006. gadā valsts budžeta projektā paredzētie budžeta ieņēmumi ir 3,23 miljardu latu apmērā, bet izdevumi - 3,37 miljardu latu apmērā. Tādējādi 2006. gadā valsts budžeta deficīts tiks saglabāts 1,5% apmērā no iekšzemes kopprodukta un sasniegs 145 miljonus latu. Tas pilnībā iekļaujas Eiropas Savienības dalībvalstīm saistošo Māstrihtas kritēriju līmenī un apliecina valdības apņemšanos realizēt stingru fiskālo politiku. Nākamā gada budžeta projektā prognozētie valsts pamatbudžeta ieņēmumi ir 2,39 miljardi latu, bet izdevumi - 2,6 miljardu latu apmērā. Valsts pamatbudžeta izdevumu palielinājums, salīdzinot ar 2005. gada plānu, ir 420,9 miljoni latu jeb 19,3%. Prognozētie valsts speciālā budžeta ieņēmumi un izdevumi ir attiecīgi 859 miljonu latu un 770,3 miljonu latu apmērā. Valsts speciālā budžeta izdevumu pieaugums attiecībā pret 2005. gada plānu ir 82,3 miljoni latu jeb 12%. Un tagad detalizētāk par prioritātēm. Par visbūtiskāko 2006. gada budžeta prioritāti Ministru kabinets ir noteicis sabiedrības dzīves līmeņa uzlabošanu, tāpēc vairākās sociālajās programmās nākamā gada valsts budžetā ir paredzēts ievērojams līdzekļu palielinājums. Piemēram, 5,6 miljoni latu ir atvēlēti minimālās mēneša darba algas paaugstināšanai no 80 uz 90 latiem ar 2006. gada 1. janvāri, 3,3 miljoni latu - bērna piedzimšanas pabalsta palielināšanai. Apliecinot valsts līdzdalību sociālo jautājumu risināšanā, 5 miljoni latu paredzēti valsts mērķdotācijām pašvaldībām dzīvokļu jautājuma risināšanā un dzīvojamo telpu atbrīvošanas pabalstam. Lai uzlabotu sabiedrības vismazturīgākās daļas dzīves līmeni un mazinātu inflācijas ietekmi, 82,96 miljoni latu papildus paredzēti pensiju izmaksām. Izdevumu palielinājums saistīts galvenokārt ar pensiju indeksāciju, ko plānots veikt divreiz gadā, kā arī ar izmaiņām likumā “Par valsts pensijām”, kas paredz piemaksas pie vecuma pensijām, kuru apmērs nepārsniedz 105 latus. 2006. gada budžetā valdība konsekventi turpina palielināt ar nodokļiem neapliekamo minimumu no 26 latiem uz 32 latiem, kā arī nodokļu atvieglojumus par katru apgādībā esošu personu - no 18 latiem uz 22 latiem. Ļoti svarīga prioritāte valdībai ir veselības aprūpes sistēmas sakārtošana. Uzlabojot ārstniecības pakalpojumu kvalitāti un to pieejamību iedzīvotājiem, tiks izveidota funkcionējoša veselības aprūpes sistēma. Tāpēc 2006. gada budžetā 31,1 miljons latu papildus paredzēti veselības aprūpes jomai, to skaitā 8,3 miljoni latu - zāļu kompensācijai, bet 5,1 miljons latu - rindu likvidēšanai un citiem pasākumiem. Savukārt 2,7 miljoni latu atvēlēti ārstniecības personu vidējās darba algas samaksas palielināšanai. Lai nodrošinātu turpmāku Latvijas tautsaimniecības izaugsmi, veicinātu zināšanietilpīgo ekonomikas nozaru attīstību un paaugstinātu izglītības kvalitāti un izglītības darbinieku kvalifikāciju, valdība 2006. gada budžetā ir paredzējusi ievērojamu finansējuma palielinājumu izglītībai un zinātnei. Tā 13 miljoni latu atvēlēti zinātnes attīstībai un konkurētspējas nodrošināšanai, to skaitā arī līdzekļi pielietojamās zinātnes veicināšanai tautsaimniecības attīstībā. Savukārt 33,1 miljons latu paredzēts pedagogu darba samaksas paaugstināšanai. Nemainīga prioritāte valdībai ir programma “Valsts aizsardzība, drošība un integrācija NATO”, kuras realizācijai ir nākamā gada budžetā papildus paredzēti 40 miljoni latu, nodrošinot šai programmai finansējumu 2% apmērā no iekšzemes kopprodukta. Ar 2006. gada valsts budžetā papildus paredzētajiem nozīmīgajiem līdzekļiem valdība sāk risināt gadiem neatrisinātās problēmas iekšlietu sistēmā. Tāpēc 2006. gada valsts budžetā 12 miljoni latu atvēlēti Iekšlietu ministrijas sistēmas iestāžu darbinieku darba samaksas palielinājumam un atvaļinājuma pabalstu izmaksai; to skaitā ir 1,7 miljoni latu Iekšlietu ministrijai atvaļinājuma pabalstu parādu nomaksai par 2001. -2004. gadu. Tāpat valdība turpina tieslietu sistēmas sakārtošanu. 2006. gada budžetā 6,4 miljoni latu paredzēti tiesnešu, tiesu darbinieku, prokuroru, prokuratūras darbinieku atalgojuma palielinājumam. Starp valdības prioritātēm ir arī infrastruktūras un satiksmes problēmu sakārtošana. Valsts autoceļu sakārtošanai nākamā gada valsts budžetā papildus paredzēti 30,8 miljoni latu, bet 8,7 miljoni latu - valsts pasūtījumam pasažieru pārvadājumiem pa dzelzceļu. Ar valsts budžetu 2006. gadam valdība turpinās sekmēt uzņēmējdarbības vides attīstību, atbalstīt Latvijas uzņēmumu produkcijas eksportu un mazos un vidējos uzņēmumus, sekmēt uzņēmumu konkurētspējas celšanu starptautiskā mērogā un administratīvo kapacitāti saistībā ar Eiropas Savienības procedūrām. Ar ārvalstu finanšu palīdzības līdzekļiem plānots finansēt projektus 229,9 miljonu latu apmērā, kuriem budžetā paredzēts līdzfinansējums 64,7 miljoni latu. Eiropas struktūrfondu un citu Eiropas Savienības politikas instrumentu finansējuma un līdzfinansējuma nodrošināšanai paredzēts finansējums 373,4 miljonu latu apmērā. Lai arī valdībai ir ļoti labi dzirdams trauksmes zvans, kuru budžeta tapšanas laikā ir skandējušas gan arodbiedrības, gan vairāku no valsts budžeta finansētu nozaru darbinieki savās protesta akcijās, sabiedrībai būtu jāsaprot, ka šāds budžeta ieņēmumu pieaugums ir maksimālā reāli izpildāmā robeža. Lai arī valdība vēlētos vēl vairāk palielināt minimālo algu, indeksēt pensijas un palielināt atalgojumu policistiem, mediķiem, pedagogiem un citiem valsts sektorā strādājošajiem, valstij nav reālu papildu finanšu avotu šo labo ieceru realizēšanai. 2006. gada valsts budžeta ieņēmumu prognoze ir ļoti optimistiska, taču vēl izpildāma. Pirms dažiem gadiem kā panaceja tika minēts budžeta ieņēmumu palielinājums 400 miljonu latu apmērā. Saistībā ar nākamā gada budžeta projektu Valsts ieņēmumu dienests uzņemas saistības nodokļos iekasēt par 559 miljoniem latu jeb 18,8% vairāk nekā šajā - 2005. gadā. Es kā finanšu ministrs valdības un veselā saprāta vārdā aicinu jūs nepalielināt ieņēmumu prognozi nākamā gada budžetā, kas patlaban ir kā labi noskaņots instruments, taču es, cienījamie deputāti, aicinu jūs šīs stīgas pārlieku nesavilkt. Tāpat ir skaidrs, ka nedrīkst palielināt budžeta izdevumus uz budžeta deficīta rēķina, jo mūsu augstos tautsaimniecības izaugsmes tempus pavada tāds nepatīkams blakusefekts kā salīdzinoši augstā inflācija. Tāpēc arī šis ceļš valdībai nav pieņemams. 2006. gada valsts budžets atspoguļos sabalansētību starp Latvijas tautsaimniecības straujo attīstību un valdības iespējām budžeta ietvaros realizēt vairākas valstiski būtiskas sociālās programmas un veikt algu paaugstināšanu daudzos sektoros. 2006. gada budžets ir vērsts uz nepieciešamību nodrošināt sociāli ekonomisko izaugsmi, katra iedzīvotāja labklājības pieaugumu, pakāpeniski palielinot minimālās algas, pabalstu un pensiju apmērus, ar iedzīvotāju ienākuma nodokli neapliekamo minimumu un nodokļu atvieglojumus par apgādībā esošajām personām. Valdības vārdā aicinu jūs atbalstīt šo 2006. gada valsts budžetu. Paldies jums par uzmanību.".
- 2005_10_06-seq29 language "lv".
- 2005_10_06-seq29 speaker Oskars_Spurdzins-1963.
- 2005_10_06-seq29 mentions Q822919.
- 2005_10_06-seq29 mentions Q211.
- 2005_10_06-seq29 mentions Q4294315.
- 2005_10_06-seq29 mentions Q193089.
- 2005_10_06-seq29 mentions Q458.
- 2005_10_06-seq29 mentions Q7184.
- 2005_10_06-seq29 mentions Q1092499.