Matches in Saeima for { <http://dati.saeima.korpuss.lv/entity/speech/2005_06_16-seq50> ?p ?o. }
Showing items 1 to 17 of
17
with 100 items per page.
- 2005_06_16-seq50 type Speech.
- 2005_06_16-seq50 number "50".
- 2005_06_16-seq50 date "2005-06-16".
- 2005_06_16-seq50 isPartOf 2005_06_16.
- 2005_06_16-seq50 spokenAs 22.
- 2005_06_16-seq50 spokenText "Cienījamā priekšsēdētājas kundze! Godātie deputāti! Vai jūs, lūdzu, neuzskatāt, ka izglītības jomā pēc mūsu valsts neatkarības atjaunošanas mēs attīstāmies ļoti zigzagveidā, pat vienu soli uz priekšu, bet divus soļus atpakaļ? No sākuma bija ieviesti vidusskolas mācību priekšmeti pēc izvēles. Pēc tam mēs no tā principa atteicāmies. Tāpat kā mēs atteicāmies sākumā no mācību programmām principā, bet pēc tam sapratām, ka bez tām nekur uz priekšu netiksim, un atkal ieviesām mācību programmas. Ieviesām sākumskolā bezatzīmju sistēmu, bet vēlāk nolēmām, ka tomēr bez atzīmēm iztikt nevar, un atkal atgriezāmies pie atzīmju sistēmas pamatskolā. Bieži vien tas, ko Izglītības un zinātnes ministrija izdomā pavasarī vai, kā tas ir mūsu šīsdienas jautājumā, pat vasarā, nesagatavotajām skolām jau jārealizē, sākot ar 1. septembri, tātad rudenī. Rezultātā, atvainojiet, iznāks “čiks”. Sākot ar 2001. gadu, pēc Izglītības valsts inspekcijas ziņām, kas bija publicētas laikrakstā “Izglītība un Kultūra”, katru gadu no mūsu skolām tiek atskaitīti vairāk nekā 9000 skolēnu, bet pagājušajā gadā - vairāk nekā 10 000. Tikai no 12. klasēm vien 600 bērnu bija atskaitīti. Iedomājieties: pamatskolā nav neviena mācību priekšmeta, kurā vismaz puse no bērniem, no skolēniem, nokārto eksāmenu uz 7 un vairāk ballēm. Tas neattiecas tikai uz minoritāšu skolām vai krievu skolām. Tas attiecas uz visām mūsu skolām kopumā. Mūsu mazajā Latvijā 2003. /2004. mācību gadā tikai astotajās klasēs vien bija vairāk par 2000 bērnu, kuri palika uz otru gadu, bet 9. klasēs - vairāk par 3000, mēs varam teikt, nesekmīgo jeb to bērnu, kuri nepilnīgi ir apguvuši mācību standartus. Šogad, pēc pēdējām ziņām, arī tikai devītajās klasēs vien 2186 bērni nesaņems apliecības, bet saņems tikai liecības. Tātad viņiem ir trīs un vairāk nesekmīgas atzīmes. Cik liela un kāda vaina ir tā saucamajai bilingvālajai izglītībai, cik minoritāšu skolu bērnu nosacīti palika uz otru gadu šā iemesla jeb nesagatavotā bilingvisma dēļ - to nezina pat ministrija. Jums ir labi zināma jau no paša sākuma politizētā, neprofesionālā un provinciālā “Reforma 2004”. Pirms tās ieviešanas, pildot politisko pasūtījumu, ministrijas ierēdņi mums ziņoja, ka skolas reformai ir gatavas, ka reformas rezultātā uzlabosies bērnu zināšanu kvalitāte. Šodien tie paši ierēdņi saka, ka nav pierādījumu tam, ka reformas dēļ ir pasliktinājusies zināšanu kvalitāte. Solīt uzlabošanos un teikt, ka nav pierādījumu tam, kāpēc pazeminājās, - tās ir ļoti dažādas lietas. Viņi atzīst atsevišķus trūkumus: trūkst mācību grāmatu, dažādi ir bērnu valsts valodas zināšanu līmeņi, ne visi skolotāji perfekti pārzina valsts valodu. Tātad - viss kārtībā, diemžēl ir atsevišķi trūkumi... Tieši tāpat pirms 20 gadiem ar mums runāja PSKP funkcionāri: “Viss ir lieliski, bet ir atsevišķi trūkumi!” Kāpēc es par visu to stāstu, runājot par grozījumiem Vispārējās izglītības likumā? Likumprojektā tiek piedāvāti it kā tehniski grozījumi, pret kuriem sevišķi nav ko iebilst, bet mums ir zināms, ka zem šā likumprojekta slēpjas kārtējā reforma - pamatskolas mācību satura reforma. Es nezinu. Varbūt Dzintars Ābiķa kungs saprot šīs reformas jēgu, bet par to neko diemžēl šodien vēl nezina daudz skolotāju, vismaz viena trešā daļa; par to nezina arī absolūtais vairākums vecāku, un, atvainojiet, atļaujiet jūs noeksaminēt, par to nezina arī daudzi no jums. Mēs uzskatām, ka arī šī reforma zinātniski nav pietiekami pamatota, ka šī kārtējā reforma diemžēl ir nesagatavota. Par to neko, kā jau es teicu, nezina vecāki un maz ko zina arī skolotāji. Jūs vēl neesat pieņēmuši izmaiņas likumā, bet skolas jau pirms kādiem diviem vai trim mēnešiem saņēma no Izglītības un zinātnes ministrijas mācību paraugplānus ar 22 stundām nedēļā 1. klasei un ar 23 stundām nedēļā - 2. klasei. Kolēģi, kur mums jāsteidzas? Kāpēc mēs nevaram ieviest šo reformu, sākot ar 2006. gada 1. septembri un sagatavojot šai reformai skolotājus un par to informējot arī vecākus? Es šaubos, vai jūs, godātie deputāti, neatbalstīsiet steidzamības kārtībā kārtējo “čiku”, kā tas jau bija gan ar “rāmju” konvenciju, gan ar Eiropas Konstitūciju, kura, es domāju, tiks atlikta vismaz līdz 2008. gadam. Vai mēs nekļuvām smieklīgi, kad valdība steidzamības kārtībā vienpusēji pieņēma Deklarāciju, turpretī Igaunija šodien lepni var pateikt, ka tā atguva 95 procentus no savas teritorijas. Mēs šaubāmies, vai mēs nezaudēsim 2 procentus no Latvijas teritorijas, kura, starp citu, de facto mums diemžēl šodien vairs nepieder. Es uzskatu par savu pienākumu jums paziņot, ka PCTVL frakcijas deputāti nevarēs atbalstīt sagatavoto likumprojektu. Vienīgi tajā gadījumā, ja jūs atbalstīsiet mūsu priekšlikumus, kurus mēs jebkurā gadījumā - pat ja jūs tam dosiet 10 minūtes - paspēsim iesniegt. Tad faktiski - jā. Mēs uzskatām, ka ir jāpaplašina skolas padomes tiesības un jāatļauj tai pašai lemt par īstenojamām izglītības programmām un programmu apguves valodu, ja mēs ieklausīsimies Satversmes tiesas... ja mēs ņemsim vērā Satversmes tiesas pēdējo lēmumu un atļausim minoritāšu skolām mācīt 60 procentus mācību stundu ne tikai latviešu valodā, bet arī bilingvāli līdz 2007. gada 1. septembrim, kā tas ir norādīts Satversmes tiesas lēmumā, ka skolām ir jādod izvēle: vai nu tikai latviski šos 60 procentus stundu mācīt, vai arī bilingvāli... Nu un vēl. Ja mēs pamatskolas mācību satura reformu sāksim nevis “rītdien brokastu laikā”, tas ir, 2005. gada 1. septembrī, bet 2006. gada 1. septembrī, tad metodiski, zinātniski un praktiski pa šo laiku var sagatavot skolotājus un, kā es jau teicu, pamatīgi informēt arī vecākus. Bez skolotāju un vecāku atbalsta neviena... nekāda reforma skolā nav iespējama. Paldies!".
- 2005_06_16-seq50 language "lv".
- 2005_06_16-seq50 speaker Jakovs_Pliners-1946.
- 2005_06_16-seq50 mentions Q211.
- 2005_06_16-seq50 mentions Q79820.
- 2005_06_16-seq50 mentions Q957126.
- 2005_06_16-seq50 mentions Q191.
- 2005_06_16-seq50 mentions Q193089.
- 2005_06_16-seq50 mentions Q2498135.
- 2005_06_16-seq50 mentions Q164226.
- 2005_06_16-seq50 mentions Q79854.
- 2005_06_16-seq50 mentions Q1474490.