Matches in Saeima for { <http://dati.saeima.korpuss.lv/entity/speech/2005_01_27-seq58> ?p ?o. }
Showing items 1 to 11 of
11
with 100 items per page.
- 2005_01_27-seq58 type Speech.
- 2005_01_27-seq58 number "58".
- 2005_01_27-seq58 date "2005-01-27".
- 2005_01_27-seq58 isPartOf 2005_01_27.
- 2005_01_27-seq58 spokenAs 147.
- 2005_01_27-seq58 spokenText "Cienījamie kolēģi! Jau 2003. gada 12. novembrī Sociālo un darba lietu komisija rakstīja tālaika Ministru prezidentam Repšes kungam, ka nav pieļaujama situācija, ka līdz 2002. gada 31. decembrim likvidēto uzņēmumu darbinieki ir nostādīti ļoti beztiesiskā stāvoklī. Mūsu rīcībā bija informācija, ka vairākos gadījumos joprojām netiek apmierināta darbinieku prasība par sociālās apdrošināšanas obligātajām iemaksām. Vairākos gadījumos sociālais nodoklis no darbinieku algām regulāri tika atskaitīts, taču darba devējs to nepārskaitīja Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūrai, un tāpēc šiem darbiniekiem bija liegtas tiesības saņemt sociālo nodrošinājumu, ko paredz Satversme. Jo likums paredz, ka tiesības saņemt attiecīgo sociālās apdrošināšanas pakalpojumu ir tikai tad, ja ir veiktas šīs apdrošināšanas iemaksas. Iemaksu veikšanas pienākums darba ņēmēja un darba devēja attiecībās noteikts ir abiem, pie tam darba ņēmējs šo pienākumu var īstenot tikai ar darba devēja starpniecību: darba devējs ietur no darba ņēmēja saņemamās darba algas to daļu, kas ir iemaksājama budžetā. Pēc Latvijas Republikas neatkarības atgūšanas 90. gadu sākumā daudzi uzņēmumi, to vidū arī lielie valsts un pašvaldību uzņēmumi, sakarā ar pāreju uz tirgus ekonomiku nespēja turpināt uzņēmējdarbību un veikt par saviem darbiniekiem iemaksas. Līdz ar to uzņēmumiem izveidojās ievērojami iemaksu parādi, un kopā uz 2004. gada 1. februāri šie iemaksu parādi bija 76,6 miljoni latu, to skaitā pamatparāds bija 45,9 miljoni latu. Valsts ieņēmumu dienests ir arī izdarījis aprēķinus, ka apmēram 34 miljoni latu pamatparāda netiks iekasēti. No 1998. gada līdz 2003. gadam no pamatparāda tika dzēsti 28,6 miljoni latu, taču atbilstoši šodienas normatīvajiem aktiem dzēstie iemaksu parādi netika pielīdzināti nomaksai, un tādējādi tas neveicināja tādas situācijas veidošanos, ka darba ņēmēji varētu tikt nodrošināti bezdarba, slimības un arī aiziešanas pensijā gadījumā. Lai aizsargātu darba ņēmēju tajā gadījumā, ja darba devējs nav veicis savu pienākumu un nav nomaksājis iemaksas, balstoties uz Satversmes tiesas 2001. gada 13. marta spriedumu, likumā par sociālo apdrošināšanu nupat tika veiktas izmaiņas un tika noteikts, ka no 2001. gada 14. marta personai, kura iemaksas veic ar citu personu starpniecību vai par kuru maksājumus izdara citas personas, ir sociāli apdrošināta no dienas, kad tā ir ieguvusi sociāli apdrošinātas personas statusu; tas ir, sociālās apdrošināšanas pakalpojumi viņai var tikt piešķirti arī tajā gadījumā, ja darba devējs iemaksas nav veicis. Savukārt palika nenosegts laika periods no 2001. gada 13. marta, un šīm sociāli apdrošinātajām personām joprojām palika spēkā tā likuma norma, kas nosaka, ka šie sociālie apdrošinājumi var tikt piešķirti tikai tad, ja ir faktiski veiktas visas iemaksas. Līdz ar to šobrīd pilnībā nav nodrošinātas darba ņēmēja tiesības uz sociālajām garantijām arī tad, ja darba devējs nav nomaksājis sociālās iemaksas par laika periodu no 1991. gada 1. janvāra līdz 2001. gada 13. martam, ieskaitot. Un tāpēc Sociālo un darba lietu komisija atkārtoti vērsās Ministru kabinetā, un 2004. gada 14. septembrī Ministru kabinets akceptēja Labklājības ministrijas sagatavoto koncepciju par darba ņēmēja tiesībām uz valsts sociālās apdrošināšanas pakalpojumiem arī tajā gadījumā, ja darba devējs nav nomaksājis valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas par noteiktu laika periodu, bet, ja tās ir aprēķinātas un ir ieturētas. Līdz ar to darba ņēmējs šajā gadījumā ir tiesīgs saņemt visas tās sociālās garantijas, kādas viņam pienāktos tad, ja šī nauda viņam būtu arī ieskaitīta šajā budžetā. (Starpsauciens no zāles: “Vai tad nav laiks?”) Protams, ir nepieciešams laiks, lai par to informētu sabiedrību, jo tiem cilvēkiem, kuri no šīs likuma nepilnības ir cietuši, par šīm normām nāksies pietiekami daudz informēt arī sabiedrību, tāpēc šis likumprojekts ir jāpieņem pietiekami ātri. Šie grozījumi uzlabos finansiālo stāvokli tiem cilvēkiem, no kuriem darba devējs, oficiāli nodarbinot viņus laika posmā no 1991. līdz 2001. gadam, ieturēja sociālās iemaksas, bet nepārskaitīja tās valsts budžetā. Tādējādi tiks ietekmēts pensiju apmērs gan esošajiem pensionāriem, gan arī visiem tiem, kuri vēl tikai dosies pensijā un kuri ir strādājuši minētajā laika periodā. Tā ka es lūdzu Saeimu atbalstīt šā likumprojekta nodošanu komisijām un komisijai pietiekami ātrā tempā to pieņemt, lai to varētu realizēt.".
- 2005_01_27-seq58 language "lv".
- 2005_01_27-seq58 speaker Jevgenija_Stalidzane-1944.
- 2005_01_27-seq58 mentions Q822919.
- 2005_01_27-seq58 mentions Q211.
- 2005_01_27-seq58 mentions Q2498135.