Matches in Saeima for { <http://dati.saeima.korpuss.lv/entity/speech/2004_11_01_a-seq24> ?p ?o. }
Showing items 1 to 15 of
15
with 100 items per page.
- 2004_11_01_a-seq24 type Speech.
- 2004_11_01_a-seq24 number "24".
- 2004_11_01_a-seq24 date "2004-11-01".
- 2004_11_01_a-seq24 isPartOf 2004_11_01_a.
- 2004_11_01_a-seq24 spokenAs 37.
- 2004_11_01_a-seq24 spokenText "Sēdes vadītāja kungs! Godātie deputāti! Kopš neatkarības atjaunošanas katra no saeimām ir risinājusi kādus valstij ļoti svarīgus jautājumus –Satversmes atjaunošanu, likumdošanas veidošanu, augstu mērķu izvirzīšanu, neatgriezeniskas neatkarības nodrošināšanu un daudzus citus. Taču veselības aprūpes joma vienmēr kā bārenīte palika nemīlēta, aizvien palika malā, gaidīdama, ka arī viņu reiz apmīļos. Taču viņas jaunās ģimenes bija nesaticīgas, ķildīgas, pamātes un patēvi – nemīloši. Tāda bija tā situācija, un tāda ir arī šobrīd. Nebija šodien jāsasauc sēde, lai konstatētu, ka veselības aprūpes joma ir krīzes situācijā. Es saprotu, ka šī būs iespēja tiem cilvēkiem, kas tiešām vēlas sistēmu sakārtot un kam ir drosme – drosme pieņemt lēmumus un skaidrība par darāmo. Mēs šeit esam ievēlēti nevis tāpēc, lai uzdotu muļķīgus jautājumus, bet lai piedāvātu risinājumu. Šī būs pārbaude tiem cilvēkiem, kas to vēlas un var izdarīt. Protams, tā būs arī laba augsne politiskajiem parazītiem kas tagad varēs uz šīs tēmas rēķina parazitēt gan apstāvētāju formā, gan citās formās. Ja runājam par ģimeni, par pamātēm un patēviem, tad teikšu godīgi, ka es uzskatu, ka tikai pēdējais ministrs man izsauc cieņu par savu veikumu, jo mīlēt bērnu jau nenozīmē barot viņu ar šokolādi katru dienu. Tas beigsies ļoti slikti. Mīlēt – tas ir rūpēties par viņa tālāko nākotni, par tālāku, cerīgu nākotni, un tas, kas sākumā ir jāpiedāvā, reizēm varbūt nav tik patīkami: ir jāpiedāvā gan zivju eļļa, gan citas lietas. Un šī drosme un skaidrs, sistēmisks redzējums pašreizējam ministram piemīt. Varbūt tas, kas viņam nepiemīt, ir fakts, ka viņš ir “jaunākais brālis” ģimenē, viņš nav vecākais un ka viņš ir pēdējais. Īstenībā “lielākie brāļi” dara citas lietas un viņiem varbūt pietrūkst drosmes “mazāko brāli” atbalstīt sistēmiski. “Jaunais laiks” stāsta par to, ka viņi ir iedevuši naudu. Ziniet, latviešiem ir tāds teiciens “lāča pakalpojums”. Lielāku “lāča pakalpojumu” šim “bērnam” nav iespējams izdarīt, jo kāpēc tad tūlīt pēc šīs naudas iedošanas – šogad, kad tā nauda ir iedota, tā tagad vēl visa nav izmantota? Kāpēc ir pilnīgi acīm redzams, ka esam strupceļā? Tāpēc, ka nav ļaunāka darba par to, kā iedot naudu nesakārtotai sistēmai, jo nesakārtotā sistēmā naudas neefektīva izmantošana ģenerē jaunu pieprasījumu, un, ja nepieciešamā pieprasījuma un piedāvājuma starpība bija liela, tad šobrīd tā ir kļuvusi vēl dramatiskāka. Es redzēju, ka arī šodien nāk cilvēki, kas piedāvā segmentētus risinājumus vienā vai otrā jomā. Nu nebūs līdzēts! Nebūs līdzēts! Pie tam šobrīd situācija varbūt ir citādāka. Igaunijā ir veikta šī reforma un jāatzīst, ka 80% iedzīvotāju sākumā šo reformu neatbalstīja, jo “slimība” ir ielaista. Tiešām būs jāpieņem nepopulāri lēmumi. Nu nebūs 120 slimnīcu Latvijā! Tad godīgi to pateiksim Latvijas iedzīvotājiem, tāpēc ka galvenais ir tas, lai pacientam būtu pieejama palīdzība, nevis lai tiktu uzturētas vietas, kas nespēj efektīvi strādāt. Arī Igaunijas pieredze rāda, ka bija vajadzīgi trīs vai četri gadi, lai igauņu sabiedrība, varbūt arī mūsu “pamāte” saprastu, cik tad labi ir Igaunijā. Bet tad nu paskatīsimies, ko viņi izdarīja! Saņemsim drosmi un iesim šo ceļu! Turklāt šis ceļš nav arī pārlieku nezināms, jo visas lietas jau ir pārbaudītas. Īstenībā šobrīd nemaz nedrīkst piedāvāt gadījuma rakstura lēmumus vienas problēmas risināšanai, jo tas šo krīzi padarītu vēl dziļāku, pat letālu, tāpēc šim piedāvājumam ir jābūt ilgtermiņa, stratēģiskam un sistēmiskam. Otrais. Īstenībā birokrātija – ierēdņi vai jebkas cits – mēģina sarežģīt problēmu, reizēm padarot izvirzīto mērķi gandrīz jau vairs neredzamu aiz sarežģītā, komplicētā birokrātijas mehānisma. Trešais. Pats vienkāršākais princips ir vienkāršot sistēmu, jo īstenībā medicīnā, kur pastāv ļoti mazs tirgus un reāli neeksistē konkurence, preču un naudas attiecības neattīsta medicīnas sistēmas efektivitāti, tāpēc būtu jāpāriet uz vienkāršāku sistēmu. Minēšu jums piemēru. Neatliekamā medicīniskā palīdzība ir absolūta valsts solidārās sistēmas sastāvdaļa un pamats, un, ja būtu vienkārši jāsalīdzina, tad mēs redzētu, ka pusgada laikā Latvijā būs jāizveido sistēma neatliekamās palīdzības vadīšanai, bet apmēram pusotra gada laikā būs jāizveido vienota neatliekamās palīdzības dienesta sistēma – principā stabila valsts civildienesta sistēma, kāda šobrīd ir ugunsdzēsēji. Īstenībā apmēram pēc tādas pašas analoģijas – vienkārši, skaidri un saprotami. Tad, kad ir šī sistēma, tad arī nauda efektivitātes uzlabošanai būtu rodama. Vai, piemēram, jautājums, kas arī ir saistībā ar medicīnu, bet par kuru mēs nerunājām neviens, – par farmāciju. Farmācijā cenu kāpums šogad ir 19%, un varētu teikt, ka tā ir inflācija, lai gan īstenībā ik pēc četriem gadiem Latvijas iedzīvotāju izdevumi zālēm dubultojas. 20% gadā pieaug izmaksas uz vienu iedzīvotāju. Un tātad arī šeit ir problēmas. Protams, ir spirāle, jo nāk klajā arvien jauni medikamenti, bet valsts sistēmas uzdevums ir regulēt visu šo te. Pavisam vienkārša lieta: jums ārsts izraksta recepti, bet neizraksta preparāta ķīmisko formulu. Jums izraksta zīmolu. Zīmolu! Tā sastāvdaļa ir, teiksim, aspirīns vai kas cits... Kāpēc nevarētu iet progresīvāku ceļu un izrakstīt darbīgās vielas formulu, lai cilvēks pats aptiekā varētu izvēlēties? Varbūt šim preparātam jau ir beidzies licences termiņš un tas ir pieejams divreiz lētāks? Varbūt ir analogs medikaments ar gluži tādu pašu darbīgo vielu, tikai divreiz lētāks? Kāpēc mēs sev neizvirzām mērķi, teiksim, nākamā gada laikā no kopējā medikamentu patēriņa palielināt lēto preparātu patēriņu līdz 15%, kā to ir izdarījusi Igaunija? Nezinām? Nesaprotam? Nu nepiedos mums to! Dāmas un kungi! Patēvi, pamātes, onkuļi un tantes! Latvijas Republikas 8. Saeima savu godu un cieņu Latvijas sabiedrības acīs var atjaunot, vien atrisinot veselības aprūpes jautājumu, un tas nebūs vien Ministru kabineta, veselības ministra vai kāda cita jautājums. Tas būs mūsu – katra deputāta, katras frakcijas, katra cilvēka individuāls pienākums. Ir pienācis laiks risināt jautājumus, un Tautas partija ir gatava uzņemties to!".
- 2004_11_01_a-seq24 language "lv".
- 2004_11_01_a-seq24 speaker Gundars_Berzins-1959.
- 2004_11_01_a-seq24 mentions Q822919.
- 2004_11_01_a-seq24 mentions Q211.
- 2004_11_01_a-seq24 mentions Q79820.
- 2004_11_01_a-seq24 mentions Q191.
- 2004_11_01_a-seq24 mentions Q8436.
- 2004_11_01_a-seq24 mentions Q1357342.
- 2004_11_01_a-seq24 mentions Q1250133.