Matches in Saeima for { <http://dati.saeima.korpuss.lv/entity/speech/2004_09_30-seq610> ?p ?o. }
Showing items 1 to 21 of
21
with 100 items per page.
- 2004_09_30-seq610 type Speech.
- 2004_09_30-seq610 number "610".
- 2004_09_30-seq610 date "2004-09-30".
- 2004_09_30-seq610 isPartOf 2004_09_30.
- 2004_09_30-seq610 spokenAs 5.
- 2004_09_30-seq610 spokenText "Godājamie kolēģi! Es sākumā centīšos iedziļināties atsevišķos juridiskos jautājumos saistībā ar izskatāmo likumprojektu. Nu nav, Rugātes kundze un godājamie likumprojekta sagatavotāji, šim dokumentam nekāda leģitīma mērķa, jo mēs neesam, Rugātes kundze, - jums tas ir piemirsies, - tikai vakardien izcīnījuši mūsu valstī neatkarību. Mēs neesam vairs nulles punktā, kad mums būtu jāsāk būvēt mūsu valsts iekārtas institucionālā sistēma un jādomā par šādiem jautājumiem. Ir pagājuši vairāk nekā desmit gadi! Juridiskās komisijas sēdē deputāts Grīnblats jums skaidri jautāja: “Nosauciet piemērus, kad mums būtu nepieciešamība analizēt to, vai viena vai otra persona ar dubulto pilsonību jel kādreiz valstij būtu izrādījusies nelojāla!” Vienīgais, ko jūs spējāt pateikt šajā komisijas sēdē, bija divi uzvārdi, kas jums acīmredzot ātrumā izspruka: “Jerumanis un Ritenis!” Rugātes kundze! Šīs personas varbūt bija savtīgas un noteikti nekompetentas, bet kāds tam sakars ar nelojalitāti? Tad jau tikpat labi es varētu salīdzināt viņus ar diviem ministriem, kurus pagājušās Saeimas sasaukuma laikā jūsu pašu partija izvirzīja ministru amatiem, bet pēc tam jūs bijāt laimīgi, ka dabūjāt viņus prom ne tikai no Ministru kabineta, bet arī vispār no publiskās politikas. Ko jūs teiksiet par Kārli Greiškalnu un Māri Vītolu? Kur viņi ir šobrīd? Vai arī viņi bija nelojāli? Nē, viņi vienkārši bija nekompetenti! Tātad es vēl vienu reizi aicinu: “Rugātes kundze, nonāciet līdz brīdim, kad jūs varētu argumentēt šo jautājumu un minēt šā likumprojekta leģitīmo mērķi!” Runājot par samērīgumu. Jums varbūt pat izdosies “sastiķēt” leģitimitāti šim projektam, piemēram, attiecībā uz kādu nacionālās drošības institūciju, par kuru, iespējams, tik tiešām varētu diskutēt, teiksim, SAB gadījumā, bet par samērīgumu šeit vispār nevar būt runas. Nu paskaidrojiet, lūdzu, man, kā šis samērīgums varētu attiekties uz tādām institūcijām kā, piemēram, Valsts kontroles kancelejas pārvaldnieks vai Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas novēršanas dienesta priekšnieks un viņa vietnieks? Rugātes kundze! Šis dienests ir Valsts policijas struktūrvienība! Valsts policijas priekšniekam šāda ierobežojuma nav, bet šīs institūcijas struktūrvienībai, kuras darbinieku amatā pieņem Valsts policijas priekšnieks, šāds ierobežojums ir. (Starpsaucieni no zāles. ) Valsts cilvēktiesību biroja direktors un viņa vietnieks. Kāda ir lojalitāte Valsts cilvēktiesību biroja direktoram? Vienīgā lojalitāte varbūt ir nepieciešama cilvēktiesību izpratnes ziņā. Skatīsim tālāk jūsu sarakstu! Publiskās aģentūras vadītājs un viņa vietnieks. Nu skaisti! Es saprotu, ka šis konkrētais ierosinājums ir vērsts konkrēti pret Latvijas institūtu, kas, iespējams, pārtaps par publisko aģentūru, un gan Vaira Vīķe-Freiberga, tagadējā Valsts prezidente, gan arī tagadējais šā Latvijas institūta vadītājs Ojārs Kalniņš laikā, kad viņi abi pildīja šo pienākumu, ir bijuši cilvēki ar dubulto pilsonību. Tur ir problēma! Kur, Rugātes kundze, te ir problēma? Paskaidrojiet! Kur ir piemēri? Kur ir konkrēti argumenti, lai iesniegtajam likumprojektam būtu, pirmkārt, leģitimitāte, un, otrkārt, lai šis likumprojekts liecinātu par jebkādu samērīgumu? Savā runā jūs kā argumentu minējāt to, ka šis likuma projekts ievērojot tiesiskās paļāvības principu. Kā var ievērot tiesiskās paļāvības principu, ja šis likumprojekts attiecas uz personām, kuras jau ieņem šos amatus, un ja tajā brīdī, kad likums stātos spēkā, viņām būtu noteiktā termiņā šie amati jāpamet? Stājoties amatā, viņām šādu ierobežojumu nebija. Līdz ar to viņām bija tiesības paļauties un iegūt noteiktos amatus pilnīgi likumīgi. Šādus ierobežojumus ieviest jau pēc tam, kad ir noticis konkrētais fakts, - tas ir absolūti prettiesiski. Te nevar saskatīt nekādu tiesiskās paļāvības principu, Rugātes kundze! Un galu galā man rodas jautājums: kā tad parasti tik labi apmaksātajai, lieliskajai Tautas partijas juristu “mašīnai”, kas prot sagatavot tādus brīnumus, ka tiešām desmit gudrajiem ir jābrīnās, šoreiz ir gadījusies tāda kļūda? Nu tad es jums paskaidrošu. Man ir radusies pārliecība, ka tā kļūda ir radusies tāpēc, ka bija milzīga steiga. Redziet, bija jāsteidzas un, izmantojot datorā funkciju “copy” - “paste”, bija kaut kas ātri “jāsaķimerē”. Par pamatu, protams, ir ņemts likums “Par interešu konflikta novēršanu valsts amatpersonu darbībā”, šeit ir vienkārši lieliski pārkopēts iestāžu saraksts un kaut kas kopā “saķimerēts”. Un tā nu ir sanācis tāds brīnums, par kuru, manuprāt, pašiem būtu jākaunas. Otrs jautājums: kāpēc tieši šobrīd jūs esat sākuši, kā tas arī Juridiskās komisijas sēdē skaisti parādījās, runāt par to, ka varētu šeit kaut ko labot? Es šeit redzu tikai un vienīgi trīs iemeslus. Pats pirmais iemesls. Redziet, jūs pēkšņi atskārtāt, ka arī uz jūsu partijas atsevišķiem pārstāvjiem atsevišķās institūcijās - ak vai! - šis likumprojekts attieksies. Nosaukšu konkrētu vārdu: Andris Mellakauls. Jūs pēkšņi atskārtāt, ka persona, ko paši esat izvirzījuši Nacionālās radio un televīzijas padomes locekļa amatam, arī ir dubultpilsonis - persona ar divām pilsonībām. Un ko nu? Ak dievs, Nacionālā radio un televīzijas padome... Pirmais, ko Rugātes kundze teica, kad par šo jautājumu pacēlās diskusijas, bija tas, ka tā noteikti būtu svītrojama no attiecīgā saraksta, jo, tā teikt, pilnīgi nesamērīgi šī institūcija tajā ir iekļuvusi. Iesim vēl tālāk! Rugātes kundze, redziet, SAB vadītājs, kā jūs pati pieminējāt, tik tiešām, šo pienākumu pildot ar, teiksim, kaut kādu iekšējo sapratni par lietām, ir atteicies no dubultpilsonības. Kāpēc Andris Mellakauls to vēl šodien nav izdarījis? Kāda ir jūsu atbilde? Kāpēc jūsu partijas biedrs šo soli vēl arvien nav spēris? Kāpēc Nils Muižnieks šo soli vēl arvien nav spēris? Ja jau tik svarīgs ir nevis likuma burts, bet gars, par ko jūs šeit prātuļojāt, tad jājautā - kur ir šī rīcība? Kur jūsu darbi saskan ar jūsu vārdiem? Nekur! Tā tas ir vienmēr, kad pie darba ķeras Tautas partija. Godājamie kolēģi! Par likumprojekta nekvalitatīvumu parunāsim vēl. Nu, redz, šeit jau kolēģi ierunājās par to, ka tiešām bieži vien tā ir ļoti liela problēma - konstatēt to, vai persona ir vai nav arī kādas citas valsts pilsonis. Tipisks piemērs ir Krievija, kura nesniedz ziņas par saviem pilsoņiem. Tipisks piemērs ir, piemēram, arī atsevišķas Karību baseina valstis, piemēram, Dominikana, Kaimanu salas, Antigva un Barbuda. Redziet, tās ir valstis, kuras mūsu sabiedrībā asociējas ar “ofšoriem”. Tās ir valstis, kurām vēl viens efektīvs savas ekonomikas celšanas veids ir komercpilsonības piedāvāšana personām visā pasaulē. Viņas pārdod pilsonību par 15 līdz 25 tūkstošiem ASV dolāru un par to nesniedz ziņas nevienam. Nu tad atbildiet man, Kalvīša kungs, - ir vai nav Latvijas “ofšoru karalim” Šķēlem šāda pilsonība? Un kā mēs par to pārliecināsimies, ja jūs izdomāsiet vēl viņu kaut kur virzīt? Un vai Ainārs Šlesers par saviem lielajiem nopelniem Krievijas labā nebūs kādreiz saņēmis Krievijas pilsonību par īpašiem nopelniem? Kā mēs atbildēsim uz šiem jautājumiem, jo šīs valstis nesniedz informāciju par saviem pilsoņiem? Godātie kolēģi! Noslēgumā gribu teikt, ka, redz, pats priekš sevis domāju: kāda var būt argumentācija, šādu likumprojektu sagatavojot un virzot? Un vienīgā argumentācija, kādu es savā prātā izsecināju, ir tāda: tik cinisks projekts laikam ir vienīgā metode, kā, piemērām, Tautas partija var noturēties pie varas. Jo, redz, vairs nav tāda Šķēlestēva, kurš, pasarg Dievs, varētu mēģināt atgriezties, lai kaut ko sastrādātu. Un, kā pierādīja Eiroparlamenta vēlēšanas, vairs nav nemaz iespējams efektīvi izskalot ar masīvu priekšvēlēšanu kampaņu sabiedrībai smadzenes. Redziet, tagad tas tā grūti sanāk - tikai ar mokām tā 5% barjera tiek pārvarēta. Nu tad atliek trešais ceļš - ar tādu savtīgu un puskorumpētu vairākumu censties “izbīdīt cauri” šādu likumprojektu, lai liegtu personām - personām, kuras ir lojālas mūsu valstij, personām, kuras ir godīgas, personām, kuras ir kompetentas! - iespēju strādāt valsts labā. Lūk, tāda ir jūsu morāle! Būtu laiks to atzīt. Paldies par uzmanību. (Skaļi aplausi. )".
- 2004_09_30-seq610 language "lv".
- 2004_09_30-seq610 speaker Edgars_Jaunups-1979.
- 2004_09_30-seq610 mentions Q822919.
- 2004_09_30-seq610 mentions Q211.
- 2004_09_30-seq610 mentions Q79820.
- 2004_09_30-seq610 mentions Q159.
- 2004_09_30-seq610 mentions Q1250133.
- 2004_09_30-seq610 mentions Q151301.
- 2004_09_30-seq610 mentions Q540708.
- 2004_09_30-seq610 mentions Q16360774.
- 2004_09_30-seq610 mentions Q6435905.
- 2004_09_30-seq610 mentions Q16363845.
- 2004_09_30-seq610 mentions Q212773.
- 2004_09_30-seq610 mentions Q781.
- 2004_09_30-seq610 mentions Q238752.