Matches in Saeima for { <http://dati.saeima.korpuss.lv/entity/speech/2004_09_30-seq600> ?p ?o. }
Showing items 1 to 13 of
13
with 100 items per page.
- 2004_09_30-seq600 type Speech.
- 2004_09_30-seq600 number "600".
- 2004_09_30-seq600 date "2004-09-30".
- 2004_09_30-seq600 isPartOf 2004_09_30.
- 2004_09_30-seq600 spokenAs 37.
- 2004_09_30-seq600 spokenText "Godātais Prezidij! Cienījamā priekšsēdētājas kundze! Godātie Saeimas deputāti! Visi debatētāji, kuros es ļoti uzmanīgi klausījos! Jūs, godātie kolēģi, runājāt par visu, bet vismazāk par lietu. Tas mani nedaudz sarūgtina. Likumprojekts nav par latviešiem. Likumprojekts nav par pilsonību. Likumprojekts nav par nacionālo pārliecību. Likumprojekts ir par amatiem un par atbildību. Dubultpilsonība nav tikai okupācijas sekas. Tā rodas un radīsies, tāpēc ka dažādām valstīm ir dažādi pilsonības iegūšanas un arī zaudēšanas nosacījumi. Un savā starpā tie nebūt nav saskaņoti, jo to neparedz nevieni starptautiskie dokumenti - šādā veidā jaukties valstu neatkarībā. Līdz ar to rodas šāda situācija. Latkovska kungs, jūs aicinājāt (jūs neesat šobrīd zālē) latviešus atgriezties mājās. Paldies!... Un ne tikai jūs. Atgriešanās nozīmē repatriāciju, nozīmē atteikšanos no citas valsts pilsonības. Viegli ir runāt par Austrumiem, bet grūti ir palīdzēt. Nedomāju, ka drīkstētu te kaut kā ņemties... Dobeļa kungs, šobrīd savā runā lietoju jūsu terminoloģiju. Šī ir pietiekami nopietna darba vieta, kurā būtu jārunā, izvēloties teicienus. Un man patiesi ir kauns par to, ko jūs, Kļaviņa kungs, teicāt par tiem 2 miljoniem latviešu un citu tautību Latvijas pilsoņu, kuri šeit palika, bija spiesti palikt okupācijas gados vai arī tika deportēti. Jā, Dobeļa kungs, Augstākās padomes stenogrammas es patiesi esmu izstudējusi. Un arī es biju zālē, kad jūs debatējāt par Pilsonības likumu. Es biju aiz barjeras - žurnālistu pusē. Stenogrammās redzams, ka vispirms visiem... taču vēlāk tikai daļai tika atļauts kļūt par dubultpilsoņiem. Tas stenogrammās ir ierakstīts. Neviens neapstrīd neviena ieguldījumu Latvijas neatkarības atjaunošanā. Likumprojekts nav par to! Lojalitāte, godātais Bērziņa kungs, Gunti Bērziņ, nav izmērāma nedz gramos, nedz centimetros, nedz metros, nedz ietilpināma litros, ne arī kaut kā citādi mērāma. Atgriešanās, nozīmē repatriēšanos. Repatriācija - tā ir vienlaikus atteikšanās no citas valsts pilsonības. Tas ir patiesais lojalitātes mērs! Par to šeit jau runāja kolēģi. Stipriniet savu tēvu zemi un atgriezieties pa īstam! Vēl par dažiem debatētājiem es gribētu teikt kādu repliku. Un konkrēti tas ir Repšes kungs. Likumprojekts nav par draudziņiem, nav arī par neliešiem vai bandām. Tautas partijas frakcijas deputāti ir iesnieguši likumprojektu par ierobežojumiem ieņemt augstākos valsts amatus Latvijā tām personām, kuras pieder vairākām valstīm. Lai sabiedrībā un parlamentā sāktu plašu, ļoti atbildīgu sarunu par to, vai kādai personai ir vairāku valstu pilsonība... Viņai ir tik tiešām šādas tiesības. Viņai ir šādas likumiskas tiesības. Šīs ir personas neapstrīdamas privātās tiesības. Par to nav runa, godātie kolēģi! Tiesības noteikt, kas Latvijā var ieņemt augstākos valsts amatus, ir Latvijas Republikas Satversmē noteiktās, garantētās neapstrīdamās likumdevēja tiesības, publiskās tiesības; tas ir pilsoņu kopuma interesēs. Tātad likumprojekts ir par amatiem, nevis par pilsonību, godātie kolēģi! Taču pieļauju iespēju, ka šajā konkrētajā gadījumā ir ļoti vienkārši apmaldīties šajās divās vai trijās priedēs. Mežā mēs tomēr atšķiram: kurā koka stumbra pusē ķērpji aug, uz to pusi ir ziemeļi. Jau 90. gadu sākumā tie Latvijas politiķi, kas atjaunoja neatkarīgu Latvijas valsti, paredzēja, zināja, ka tiem, kas nākotnē spriedīs par šo aso tēmu, būs jārēķinās ar lielu pretestību, ar apgrūtinātu šīs situācijas un šīs lietas izpratni. Tas laiks, kas toreiz bija tāla nākotne, šodien ir pienācis. Augstākie valsts amati prasa paaugstinātu politisko uzticamību un neapstrīdamu un neapšaubāmu darbošanos tikai Latvijas valsts interesēs, nepieļauj šo amatpersonu darbībā interešu konflikta iespējamību. Tā ir tā būtība, Repšes kungs! Neejiet projām! Arī jums es gribētu teikt to, ko es šobrīd saku. Tas, ka Saeimas deputāts svinīgi zvēr, svinīgi solās būt uzticīgs un kalpot Latvijas valstij, - manuprāt, tas nozīmē, ka viņš solās būt uzticīgs tikai Latvijas valstij. Neviens mājai piederīgs kalps nevar kalpot diviem kungiem. Likumdevējam ir tiesības noteikt valsts amatpersonām dažādus ierobežojumus. Tādas tiesības garantē Latvijas Republikas Satversmes 116. pants, tāpēc šodien skatāmā likumprojekta mērķis ir leģitīms. Tautas partija norobežojas no jebkādām politiskām un politikāniskām līdz šim izskanējušajām spekulācijām par to, ka šā likumprojekta mērķis būtu politiska izrēķināšanās ar it kā amatos esošām nevēlamām personām. (Starpsauciens: “Tieši tā arī ir!”) Neapdomīgu, necienīgu un apvainojošu izteicienu šajā sakarā ir bijis gana daudz, taču vai tie ir pamatoti, Kariņa kungs? Mēs ar jums esam debatējuši, un jūs teicāt, ka jums patiesi nav problēmu, lai atteiktos no ASV pilsonības. Tā bija pirms neilga laika. Likumprojekts ir par amatiem un par atbildību, kas ir juridiska kategorija, izmērāma kategorija, nevis par psiholoģiskiem vai emocionāliem motīviem. Viens piemērs. SAB direktora amata pildītājs Jānis Kažociņš ir atteicies no Lielbritānijas pilsonības. Jautājums: kādēļ, piekrītot stāties SAB direktora amatā, Jānis Kažociņš vēl aizvien nebija atjaunojis savas Latvijas pilsoņa tiesības? Idejiski un nacionālistiski, patriotiski pret Latviju noskaņots cilvēks, kuram atjaunot savu Latvijas pilsonību bija tiesības vairāk nekā desmit gadus. Atbilde: tādēļ, ka, būdams Lielbritānijas speciālā militārā dienesta augsta ranga amatā, viņš nedrīkstēja būt vēl kādas citas valsts pilsonis, un viņš to respektēja. Visu cieņu! Secinājums. Katrā sevi cienošā valstī ir atbilstīga kārtība, kas izvirza prasības augstākajām valsts amatpersonām. Tas ir gan leģitīmi, gan tiesiski, gan samērīgi, jo katrs no šiem cilvēkiem, būdami savos amatos, lemj par daudzu tūkstošu vai pat miljonu cilvēku, pilsoņu, tiesībām. Un saprātīga ir arī izvēle starp katras personas privātajām tiesībām, ja viņai gadījumā piekrīt likumiskas tiesības būt vairākām valstīm piederošai, un tiesībām ieņemt augstu valsts amatu, kas ir viņas darbības publiskā sfēra, kurā visās valstīs pastāv ierobežojumi. ASV pilsoņi nedrīkst ieņemt augstu valsts amatu citu valstu administrācijā. Tā viņi pārkāptu ASV likumus. Dubultpilsoņi ir ne tikai Latvijas okupācijas sekas, godātie kolēģi! Vairāku valstu pilsoņi ir veidojušies un veidosies arī turpmāk, jo dažādu valstu Pilsonības likuma normas savā starpā ir atšķirīgas. Un vienots regulējums ir pretrunā ar katras valsts tiesībām noteikt pašai to kārtību, kas attiecas uz pilsonību. Tāpat arī ar to kārtību, kas attiecas uz augstākajiem valsts amatiem. Likumprojekts, kas ir saistīts ar ierobežojumu dubultpilsoņiem ieņemt augstākos valsts amatus, ir likumprojekts par nākotni. Tas ir likumprojekts nākotnei. Tiesiskā paļāvība nosaka, ka nevienam ar šo likumprojektu nekas netiek atņemts un arī netiks atņemts. Tas ir izvēles jautājums! Pārejas noteikumi ir precizējami, un 3. pantā minēto amatu uzskaitījums ir precizējams triju lasījumu gaitā. Tas ir debašu un diskusiju jautājums! To nevar viens cilvēks pateikt un pārējie pieņemt. Tas ir absurds! Taču ir pienācis laiks paļāvībai uz Latviju. Atklātai diskusijai un paļāvībai. Latvija kā neatkarīga valsts pēc manas visdziļākās pārliecības pastāv neatgriezeniski, un nu ir pienācis laiks tai uzticēties pilnībā. Neviens mājai piederīgs kalps nevar kalpot diviem kungiem. Paldies, godātie kolēģi, par uzmanību! Lūdzu atbalstīt šo likumprojektu pirmajā lasījumā!".
- 2004_09_30-seq600 language "lv".
- 2004_09_30-seq600 speaker Anta_Rugate-1949.
- 2004_09_30-seq600 mentions Q822919.
- 2004_09_30-seq600 mentions Q211.
- 2004_09_30-seq600 mentions Q23666.
- 2004_09_30-seq600 mentions Q1250133.
- 2004_09_30-seq600 mentions Q4207476.