Matches in Saeima for { <http://dati.saeima.korpuss.lv/entity/speech/2004_09_30-seq10> ?p ?o. }
Showing items 1 to 20 of
20
with 100 items per page.
- 2004_09_30-seq10 type Speech.
- 2004_09_30-seq10 number "10".
- 2004_09_30-seq10 date "2004-09-30".
- 2004_09_30-seq10 isPartOf 2004_09_30.
- 2004_09_30-seq10 spokenAs 22.
- 2004_09_30-seq10 spokenText "Cienījamā priekšsēdētājas kundze! Cienījamie kolēģi! Es esmu pateicīgs Mārim Grīnblata kungam un pārējiem deviņiem, kuri ir parakstījuši pieprasījumu par Izglītības likuma normu izpildi, par iespēju paust savu viedokli šajos jautājumos. Ja es nekļūdos, tajos grūtajos okupācijas laikos Grīnblata kungs ieguva samērā labu izglītību, ieskaitot arī izglītību marksistiski ļeņiniskās filozofijas jomā, un pat paguva daļu no savām zināšanām nodot studentiem. Diemžēl tagad viņš ilgu laiku ir atradies savas partijas rindās, un tāpēc daudzas agrāk gūtās iemaņas viņam ir zudušas. Taču lozungs “Kas nav kopā ar mums, tas ir pret mums!” ir uz mūžu ierakstīts viņa apziņā kā ar milzīgiem krievu burtiem uz sarkana audekla. Ar gandarījumu man gribētos atzīmēt arī to, ka Maskavas algoto aģentu, kuri it kā nīst latviešu valodu un it kā kūda šo valodu nemācīties, rindas ir, pēc pieprasījuma autoru domām, papildinājušās ar cienījamiem cilvēkiem. Šim visuresošo aģentu leģionam ir pieskaitīts ne tikai izglītības un zinātnes ministrs Radzeviča kungs, bet arī pats Ministru prezidents. Humānas palīdzības ietvaros es mūsu intelektuāli neapdāvinātajai un ar spīdošu fantāziju neapveltītajai nacionālistiskajai opozīcijai paziņošu pat papildu ziņas, kas kompromitē mūsu premjeru tieši izglītības reformas īstenošanas jomā. Būs arī papīri galdā, kurus pieprasa cienījamais Tabūna kungs. Cienījamā priekšsēdētājas kundze! Atceroties jūsu reakciju uz manu 13. maija uzstāšanos sakarā ar citu deputātu pieprasījumu, man tomēr gribētos pārliecināt jūs, ka es nenovirzos no apspriežamās tematikas. Valstī ir patiešām izveidojusies dīvaina situācija, ka juridiski izglītības reforma ir pilnīgi stājusies spēkā, bet pazīmes, ka notiek tās reāla ieviešana dzīvē, pagaidām ir grūti saskatīt. Un es tikai gribu novērtēt šīs reāli eksistējošās problēmas saknes. 9. augustā Izglītības un zinātnes ministrijas Nacionālo minoritāšu lietu padome pieņēma lēmumu izstrādāt likumprojektu par nacionālo minoritāšu skolu statusu. Priekšlikumu izteica padomes priekšsēdētāja Kravčenko kundze, kura, kā zināms, ir pārlieku lojāla valstij un principā nav spējīga pieņemt patstāvīgus lēmumus. Jau pēc trim dienām - 12. augustā - Ministru prezidents parakstīja rīkojumu par attiecīgās darba grupas izveidošanu. Vēl vairāk - viņš pieprasīja, lai darba grupa jau 25. augustā noliktu viņam uz galda gatavu likumprojektu. Es esmu turējis savās rokās šo rīkojumu, Tabūna kungs! Rīkojums ir vizēts ar vienu vienīgu parakstu, toties ar kādu! Domājat, ka tas ir izglītības un zinātnes ministra paraksts? Nekā nebija! Tur stāv Ministru prezidenta padomnieka nacionālās drošības jautājumos Panteļejeva kunga paraksts. Acīmredzot mēs esam pasaulē vienīgā valsts, kurā par profilējošo ministriju izglītības reformas jomā ir kļuvusi nevis Izglītības un zinātnes ministrija, bet gan Iekšlietu ministrija, un par galveno valsts institūciju, kas seko krievu skolotāju panākumiem fizikas un dabaszinību pasniegšanā krievu bērniem sliktā latviešu valodā, pie mums ir kļuvusi, kā jūs jau esat nopratuši, Drošības policija. Specdienestu viltīgos nodomus var viegli aprēķināt: ceturtdien, 25. augustā, likumprojekta teksts tiek nolikts uz Ministru prezidenta galda, 26. augustā notiek Ministru kabineta ārkārtas sēde un likumprojekts tiek akceptēts tādu noteikumu veidā, kuri stājas spēkā to pieņemšanas brīdī; Saeima uzsāk darbu tikai pirmdien, 30. augustā, apstākļos, kad jau ir noticis valsts apvērsums, un piekrāptie krievu bērni 1. septembrī iet uz skolu un ar dziļu vilšanos uzzina, ka matemātiku viņiem pasniegs nevis sirdij mīļajā latviešu valodā, bet gan, tāpat kā to darīja ļaunā totalitārā režīma laikos, krievu jeb viņu dzimtajā valodā. Neapšaubāmi, viltīgie plāni tika pastāvīgi koriģēti. Termiņi tika koriģēti, ņemot vērā Satversmes aizsardzības birojā ienākošo operatīvo ziņu analīzi. Kolēģi! Daži no jums, kas strādā Cilvēktiesību un sabiedrisko lietu komisijā, paši savām acīm varēja pārliecināties par to, ka tiek ievāktas šādas ziņas. Sarunu noklausīšanās ierīci, kas tika rādīta Cilvēktiesību un sabiedrisko lietu komisijā un bija ievietota telpās, kur atradās Krievu skolu aizsardzības štābs, mēs atradām tikai 2. septembrī. Starp citu, Augstākās tiesas priekšsēdētājs savā atbildē uz PCTVL frakcijas iesniegto pieprasījumu faktiski apstiprināja to, ka noklausīšanās ierīce tika sankcionēti ievietota, paziņodams, ka nevar sniegt informāciju, kas attiecas uz valsts noslēpumu. Saņēmis pārliecinošas ziņas, ka štābistu rīcībā nav nedz tanku, nedz spridzekļu, Ministru prezidents mainīja taktiku. 31. augustā Ministru prezidents paziņoja visai valstij pa radio, ka likumprojekts jau esot gatavs, bet jau 3. septembrī sīkie ierēdņi sāka apgalvot, ka Ministru prezidenta teikto ir pārpratuši, ka likumprojekts vispār neeksistē. Un septembra vidū darba grupa sāka debatēt par šāda likumprojekta izstrādes lietderību vispār. Par attaisnojumu Emša kungam varētu teikt tikai to, ka daudzi Rīgas skolu audzēkņi mums sūdzas, ka ir spiesti pilnībā lietot mācību grāmatu komplektu latviešu valodā, izņemot vienīgi krievu valodu un literatūru. Attiecībā uz mācību grāmatām krievu skolās tiek realizēts tas izglītības reformas variants, kuru apspriežamā pieprasījuma autori vēl janvārī piedāvāja likumprojekta “Grozījumi Izglītības likumā” otrajam lasījumam. Droši vien jūs atceraties, ka tieši jūsu aktivitātes likumdošanas jomā izsauca ziemā jauniešu masu demonstrācijas un krievvalodīgo kopienas strauju konsolidāciju. Bilances dēļ, aizstāvot Ministru prezidenta godu, es nosaukšu vēl vienas augsta ranga amatpersonas vārdu, kura ir modro kolēģu deputātu atklātās sabotāžas līdzdalībniece. Šīs dāmas portretu Krievu skolu aizsardzības štāba aktīvisti ir pavairojuši tūkstošos eksemplāru un izlīmējuši visu krievu skolu telpās. Zem šā portreta stāv citāts no viņas intervijas krievu avīzes “Vesti Segodņa” 31. augusta numurā. Citēšu: “Izmantojot gadījumu, man gribētos vēlreiz vērsties pie vecākiem, kuri varbūt ir nobažījušies, ka viņu bērns tiks sodīts ar sliktu atzīmi, ja mācību stundu laikā nesapratīs kaut kādas frāzes vai teikumus latviešu valodā. Ministrija ir sagatavojusi speciālu direktīvu, kurā ir teikts, ka nekādi sodi nedrīkstēs būt. Dabīgi, ja bērns kaut ko nesapratīs latviski, tad skolotājs noteikti pārtulkos dzimtajā valodā viņam nesaprotamos vārdus. Un pēc tam viņš to atkārtos jau valsts valodā, jo reformas uzdevums ir palielināt vecāko klašu skolēnu vārdu krājumu latviešu valodā, radīt papildu iespējas pavingrināties praktiskajā latviešu valodā, turklāt ne tikai gramatikas, bet arī speciālo terminu līmenī. Tas tikai palīdzētu skolēnam viņa turpmākajās mācībās, karjerā. ” Saprotiet taču, cienījamie vecāki, ka nebūs tā, ka bērns ieies klasē un turpmāk ar viņu skolotāji dzimtajā valodā vairs nerunās! Nē un vēlreiz nē! Es gribētu, lai šie vārdi būtu protokolēti arī mūsu oficiālajā izdevumā “Latvijas Vēstnesis”. Jo diemžēl skolu direktori izdeva slepenu rīkojumu - noplēst un iznīcināt visas šīs mūsu skrejlapas, kaut gan uz tām ir attēlota Valsts prezidente Vaira Vīķe-Freiberga. Nupat no tribīnes es izrunāju viņas teiktos vārdus. Šie vārdi ir gandrīz autentiski. Tie ir publicēti krievu valodā, un tātad tas ir dubulttulkojums. Tādējādi no pirmā acu uzmetiena nevainīga pieprasījuma autori patiesībā ir pacēluši roku ne tikai pret valsts drošības institūcijām, cerēdami uz “tīrīšanām”, bet arī uz valsts augstāko amatpersonu aizvietošanu. Varbūt konkrētajā gadījumā patiesība patiešām ir apvienības “Tēvzemei un Brīvībai”/LNNK frakcijas un partijas “Jaunais laiks” frakcijas pusē, jo viņi vismaz runā to, ko domā. Turpretim Valsts prezidente un premjers ar saviem liekulīgajiem vārdiem tikai cenšas aizsegt to faktu, ka Latvijā ir notikusi nepilngadīgu personu, kuras pieder valsts krievvalodīgajai kopienai, publiska masveida izvarošana, kas, pēc Šadurska kunga viedokļa, ir nacionālo interešu ievērošana. Izvarošana, jo 1. septembra priekšvakarā vecāko klašu skolēnu vidū veikto reprezentatīvo aptauju rezultāti liecina par to, ka būtība tā saucamajai izglītības reformai ir viena - vardarbīgi samazināt iespējas iegūt izglītību dzimtajā valodā. Atbalsta šo reformu tikai no 5 līdz 15 procentiem reformai pakļauto. Pēc tam, kad gandrīz katrs vecāko klašu skolēns no Rīgas, Daugavpils un Ventspils ir kaut vai vienu reizi piedalījies nesankcionētā protesta akcijā, nekāda šāda tipa pseidoreforma nav realizējama principā, lai arī kādus pieprasījumus jūs, kolēģi, rakstītu un uz kādām podziņām jūs spiestu. Paldies par uzmanību!".
- 2004_09_30-seq10 language "lv".
- 2004_09_30-seq10 speaker Vladimirs_Buzajevs-1951.
- 2004_09_30-seq10 mentions Q822919.
- 2004_09_30-seq10 mentions Q211.
- 2004_09_30-seq10 mentions Q649.
- 2004_09_30-seq10 mentions Q957126.
- 2004_09_30-seq10 mentions Q2660080.
- 2004_09_30-seq10 mentions Q80021.
- 2004_09_30-seq10 mentions Q20560178.
- 2004_09_30-seq10 mentions Q1357342.
- 2004_09_30-seq10 mentions Q164226.
- 2004_09_30-seq10 mentions Q3899540.
- 2004_09_30-seq10 mentions Q151301.
- 2004_09_30-seq10 mentions Q1474490.