Matches in Saeima for { <http://dati.saeima.korpuss.lv/entity/speech/2004_09_16-seq6> ?p ?o. }
Showing items 1 to 18 of
18
with 100 items per page.
- 2004_09_16-seq6 type Speech.
- 2004_09_16-seq6 number "6".
- 2004_09_16-seq6 date "2004-09-16".
- 2004_09_16-seq6 isPartOf 2004_09_16.
- 2004_09_16-seq6 spokenAs 5.
- 2004_09_16-seq6 spokenText "Cienījamā Saeimas priekšsēdētājas kundze! Cienījamie kolēģi! Draugi! Dzīvē ļoti bieži ir situācijas, kad šaubāmies par to, kāda būtu pareizā rīcība. Bieži ir tā, ka neredzam skaidri ceļu, ka neredzam melnu vai baltu, bet drīzāk - pelēku. Bieži ir tā, ka vienkārši nezinām, ko darīt. Taču šodien nav tāda reize. Šodien šaubu mums nav. Šodien jautājums mums ir skaidrs un vienkāršs: “Vai jūs atbalstāt Emša valdību?” Atbilde ir tikpat skaidra un vienkārša: “Nē! Mēs neatbalstām Emša valdību. ” Partija “Jaunais laiks” ir par Emša valdības demisiju. Kopš šīs valdības sastādīšanas brīža “Jaunais laiks” ir konsekventi paudis viedokli, ka mēs neatbalstām Emša valdību ne tās paplašinātā sastāvā, ne tās pamatsastāvā. Līdz šim mūsu visskaļākā kritika ir bijusi par to, ka šai valdībai, mazākumvaldībai, ir jāpiekāpjas Saeimas kreisajiem spēkiem, lai tā varētu noturēties. Pusgada laikā ir kļuvis acīm redzams tas, par ko “Jaunais laiks” brīdināja vēl pirms šīs valdības apstiprināšanas, - ka šīs valdības mūžs ir atkarīgs no promaskavisko spēku labvēlības. Kā mēs visi zinām, neviens jau par baltu velti savu atbalstu nedos. Kreisie spēki guvuši ne tikai tīkamus amatus Saeimā un valsts uzņēmumu padomēs, bet tiem ir dotas cerības, ka varēs virzīt mūsu valsts sabiedrību sašķeltības virzienā. Šajā sakarā ir jārunā par izglītības reformas īstenošanu atbilstoši Izglītības likuma normām. Tiesa, šī valdība šo likumu nav aizskārusi, taču partiju “Jaunais laiks” uztrauc masu medijos aprakstītais neoficiālais moratorijs reformas īstenošanai. Vēl vairāk - mums ir nopietnas bažas par to, ko šis Ministru kabinets savā “necaurredzamajā” darba grupā plāno sakarā ar topošo Mazākumtautību izglītības likumu. Mēs neesam naivi. Mēs labi saprotam, ka tad, ja pieņemtu specifisku likumu, šajā gadījumā - Mazākumtautību izglītības likumu, tas ņemtu virsroku pār vispārējo likumu, tas ir, Izglītības likumu šajā gadījumā. Un šādā veidā varētu tikt apturēts tas process - tas, ka mazākumtautību vidusskolās 60% visu mācību notiek valsts valodā un 40% - mazākumtautību valodā. Valdības neskaidrā nostāja šajā jautājumā liecina ne tikai par tās svārstīgumu, bet arī par tās atkarību no kreisajiem, tas ir, promaskaviskajiem, spēkiem. Es reizēm esmu dzirdējis, arī šodien, kā Emša kungs, skaidrojot savu atkarību no kreisajiem spēkiem, runā par tādām lietām kā sociāli atbildīga politika. Šīs valdības deklarācijā ir rakstīts, ka mērķis ir stiprināt valsts pensiju kapacitāti virzībā uz pietiekamu pensiju nodrošināšanu. Bet vai tas tiek darīts? Vai tas izpaužas darbos? Pirms nedēļas Ministru kabinets savā, šai valdībai raksturīgajā manierē klusiņām, ne ar vienu pensionāru organizāciju neapspriežoties, atcēla Repšes valdības laikā pieņemto lēmumu par piemaksām tiem vairāk nekā 300 000 pensionāru, kuri pensionējušies pirms 1996. gada, kad nebija iespējams nopelnīt tā saucamās lielās pensijas. Tieši šīs grupas pensionāri atrodas vissliktākajā sociāli ekonomiskajā stāvoklī ienākumu ziņā. Bet viņi taču ir devuši vislielāko ieguldījumu to vērtību radīšanā un saglabāšanā, kuras tagad ir tikušas privatizētas un izmantotas citiem ekonomiskajiem mērķiem! Piemaksas bija plānots viņiem izmaksāt jau no nākamā gada janvāra, un tās būtu sasniegušas 8 latus mēnesī. Bet valdība tās atsauca. Kur tad ir šīs valdības sociāli atbildīgā politika? Izrādās, ka tā ir vienkārši atruna. Tiesa, šī valdība ir noturējusies līdz šim ar kreiso spēku atbalstu, bet tam diemžēl nav nekāda sakara ar sociāli atbildīgu politiku. Vērsīsim skatu tālāk - uz citiem procesiem, kas notiek mūsu valstī! Mums nevienam vairs nav noslēpums, ka valstī plosās neredzēta augsta un bīstama cenu inflācija. Ja vaicājam bieži uzdoto jautājumu: kad pensionāri varēs cerēt uz cilvēka cienīgu dzīvi? -, tad atbilde ir skumja. Jā, valdība turpina jau agrāk uzsākto pensiju indeksāciju, bet inflācijas dēļ rezultāts ir tas, ka no katriem 100 latiem, kas iekrīt kabatā, gandrīz 7 lati iet zudumā. Pensijas aug, bet reālā pirktspēja krītas. Laikam tiešām varam teikt, ka šīs “Emša cenas” valstī visvairāk jūt maznodrošinātie. Mani pretinieki tūlīt teiks, ka viens pats premjers nav atbildīgs par to, ka valstī plosās inflācija. Un taisnība jau ir. Taču Ministru kabinetam būtu ātri jāreaģē uz šiem notikumiem. Ministru kabinetam ir jābūt skaidram rīcības plānam, kā situāciju valstī uzlabot. Kur ir šāds rīcības plāns? Ko valdība ir darījusi, lai mazinātu inflāciju valstī? Šādas rīcības nav, jo Ministru kabinetam nav nekāda plāna. Tas nezina, ko darīt. Tas nav rīcībspējīgs. Lūk, tas ir “Jaunā laika” galvenais arguments, kāpēc ir jāatbalsta Emša valdības demisija. Šī valdība nav spējīga risināt valstiski svarīgus jautājumus. Pagājušajā sestdienā Limbažu pilsētā Grāmatu svētku ietvaros notika politiska diskusija, kur man bija gods piedalīties kopā ar premjerministru un citiem politiķiem. Šajā vienkāršajā un visiem atvērtajā forumā Emša kungs atzina, ka katru dienu šī valdība strādā tā, it kā tā būtu pēdējā. Lūk, atslēga visām neskaidrībām! Šī valdība neplāno neko uz rītdienu, jo pati netic, ka rītdiena tai vispār pienāks. Un tas arī izskaidro šīs valdības rīcības nespēju. Taču inflācija nav vienīgā problēma, kas kliedz pēc valdības skaidras rīcības. Repšes valdības darbības laikā valdība sparīgi centās uzlabot gadiem ilgušo un milzīgi sasāpējušo situāciju veselības aprūpes sistēmā. Bija iecerēta šīs sistēmas reforma, kurai, protams, netrūka arī pretinieku. Tātad, kamēr valdība strādāja pie šīs reformas, arī tā sistēmā ieguldīja vairāk nekā 50 miljonus latu, galvenokārt palielinot netaisnīgi zemās mediķu algas. Šis process bija jāturpina, un valdībai bija jāatrod labākais risinājums sistēmas uzlabošanai kopumā, taču pēdējos sešos mēnešos Ministru kabinets bija pilnīgi aizmirsis, ka arī te būtu kas darāms. Tikai tagad, kad ir atsākusies kārtējā krīze medicīnā, kad anesteziologi protestē un medicīnas māsas ir gatavas viņiem pievienoties, veselības ministrs paziņo, ka, ja reiz beidzot krīze ir klāt, tad laikam būs jāsāk domāt, kādas reformas veikt. Kolēģi! Draugi! T�� nav valdības ministra cienīga rīcība! Šis drīzāk ir kārtējais pierādījums tam, ka šī valdība nav rīcībspējīga. Taču tas vēl nav viss. Repšes valdības laikā valdība sāka īstenot jau 10 gadus iestrēgušo pašvaldību reformu. Šī reforma nav populāra visu pagastu vadītāju vidū, taču valstī tā ir nepieciešama pašiem iedzīvotājiem, jo tikai kopā ar reformu var īstenot sakarīgu ceļu, infrastruktūras, skolu un medicīniskās aprūpes sistēmas loģisku pilnveidošanu un sakārtošanu. Vai pašreizējais Ministru kabinets risina šo problēmu? Protams, atbilde ir: “Nē!” Šķiet, ka šī valdība sāks reaģēt tikai pēc tam, kad būs iestājusies kārtējā krīze, un tas nav pieņemami. Ir jau vēl arī cita krīze, kura briest šīs valdības rīcībnespējas un neizlēmības dēļ. Runa ir par īres griestu atcelšanu. Tagad jau katru dienu avīzēs var lasīt par visādām problēmām, kuras saistītas ar šo jautājumu, bet nekur mēs nevaram izlasīt par valdības rīcības plānu, jo tāda nav. Valdības premjers iesaka atlikt problēmu uz trim gadiem, bet tad mums ir jājautā: “Kas tad uzlabosies trīs gadu laikā? Vai mājās mēs jebkurš varam atļauties netīros traukus, nemazgātus traukus ielikt atpakaļ skapī? Nu nevaram! Tik un tā jāmazgā vien būs. Un piedevām vēl atcerēsimies: ja ļaujam netīrumiem piekalst, tad darba ir divreiz vairāk. Tātad valdībai ir jārīkojas un jāatrisina īres griestu jautājums. Taču tā vietā valdība problēmu grib atlikt, gluži kā liekot nemazgātus traukus skapī, kur acis tos nemanīs. “Jaunais laiks” pat piedāvā valdībai izstrādāt kompensācijas mehānismu denacionalizēto namu īrniekiem, taču valdība negrib neko dzirdēt. Atlikt, nerisināt - un viss. Par korupcijas apkarošanu šīs valdības darbības laikā, manuprāt, vispār nav ko runāt, jo pat premjerministra padomnieks Panteļejevs vēl vakar atzina, ka valstī cīņa ar korupciju neno tiek. Bet, ja valdība nav rīcībspējīga un ja tā nerisina valstij svarīgas problēmas, tad tā varbūt vismaz veicina demokrātijas attīstību? Diemžēl arī tā nav! Ir pat gluži pretēji: šī valdība drīzāk ar šķietami demokrātiskām metodēm spēj pieņemt visai autoritārus lēmumus. Te nu man jāpiemin interesantais veids, kā konkursā uzvarējušās Jutas Strīķes vietā pie KNAB vadītāja amata tika Aleksejs Loskutovs, kā arī visnotaļ interesanto un diezgan pikanto situāciju saistībā ar Sandras Kalnietes kandidatūras neapstiprināšanu eirokomisāra amatam, par ko Emša kungs, manuprāt, vēl joprojām ir sabiedrībai paskaidrojumus parādā. Izbrīnu izraisa arī šīs valdības izkropļotā izklāsme par vārda un preses brīvību demokrātiskā valstī. Nereti mēs dzirdam valdības pārstāvju apvainojumus par Latvijas sabiedriskās televīzijas ziņu dienesta darbu, kā arī redzam vēlmi izveidot īpašu valdības raidījumu gan Latvijas televīzijā, gan radio. Nesen valsts sekretāru sanāksmē tika apspriests projekts par masu informācijas līdzekļu Ētikas padomi, kuras galvenais uzdevums būtu medijos paustās informācijas cenzūra. Rodas jautājums: “Kādā valstī mēs dzīvojam, un uz kurieni šī valdība mūs ved?” Esam skatījuši šīs valdības darbību daudzās sfērās un esam spiesti nonākt pie viena slēdziena: šī valdība nav atbalstāma, jo tā nav spējīga risināt valstij svarīgus jautājumus. Piedevām tā klusām pat virzās prom no demokrātijas pamatprincipiem un lēnām, nemanāmi slīd uz tāda pārvaldes modeļa pusi, kas drīzāk ir atrodams mūsu tuvajos austrumu kaimiņos. Šodien valdības turpmāko likteni izšķirs frakciju, nevis atsevišķu indivīdu rīcība. Jautājums ir skaidrs, un tas ir vienkāršs: vai nu “par”, vai “pret” demisiju. Aicinu visus balsot “par” šīs valdības demisiju! (Starpsaucieni: “Kāp zemē! Kauns! Viņš jau nav latvietis!”) Paldies par uzmanību!".
- 2004_09_16-seq6 language "lv".
- 2004_09_16-seq6 speaker Arturs_Krisjanis_Karins-1964.
- 2004_09_16-seq6 mentions Q822919.
- 2004_09_16-seq6 mentions Q211.
- 2004_09_16-seq6 mentions Q4267253.
- 2004_09_16-seq6 mentions Q1021632.
- 2004_09_16-seq6 mentions Q1357342.
- 2004_09_16-seq6 mentions Q16362569.
- 2004_09_16-seq6 mentions Q43048.
- 2004_09_16-seq6 mentions Q236968.
- 2004_09_16-seq6 mentions Q3112425.
- 2004_09_16-seq6 mentions Q16358722.