Matches in Saeima for { <http://dati.saeima.korpuss.lv/entity/speech/2004_06_17-seq10> ?p ?o. }
Showing items 1 to 9 of
9
with 100 items per page.
- 2004_06_17-seq10 type Speech.
- 2004_06_17-seq10 number "10".
- 2004_06_17-seq10 date "2004-06-17".
- 2004_06_17-seq10 isPartOf 2004_06_17.
- 2004_06_17-seq10 spokenAs 150.
- 2004_06_17-seq10 spokenText "Cienījamā priekšsēdētāja! Godājamie kolēģi! Ministru kabinets ir sagatavojis likumprojektu “Grozījumi likumā “Par dzīvojamo telpu īri””. Šis likumprojekts paredz to, ka uz diviem gadiem tiktu pagarināts termiņš, kurā pastāv šī kārtība, - proti, paredz to, ka vēl divus gadus pastāvētu šī īres “trepe”. Tātad īres maksa par vienu kvadrātmetru izīrētās dzīvojamās platības nedrīkstētu 2005. gadā būt augstāka par 60 santīmiem un 2006. gadā - par 72 santīmiem. Šie grozījumi, šis likumprojekts, attiecas tikai uz dzīvojamo denacionalizēto namu likumīgajiem īpašniekiem atdotās dzīvojamās mājās dzīvojošiem īrniekiem, kuriem ir bijuši noslēgti īres līgumi līdz šo īpašuma tiesību atjaunošanai. Otra lieta, ko es gribētu uzsvērt. Praktiski mūsu komisija pie šā jautājuma ir strādājusi... Mūsu valstī pašreiz ir izveidojusies situācija, ka denacionalizēto dzīvojamo māju sektors aptver 29 084 dzīvokļus, tas ir, 72,2% denacionalizēto namu īrnieku dzīvo šajos namos un šajos dzīvokļos. Es gribētu atgādināt, ka praktiski šajos gados nav veikta mājokļu jeb dzīvokļu celtniecības politika, nav izstrādāta šīs celtniecības politika un tikai pēdējo gadu laikā Rīgas Dome ir sākusi būvēt dzīvojamās mājas, veidot dzīvojamo fondu, kur varētu šos īrniekus izvietot. Praktiski 69,8% no visiem dzīvokļiem, kuros dzīvo denacionalizēto namu īrnieki, atrodas Rīgā. Un būtībā tā ir Rīgas - galvaspilsētas - pati lielākā problēma, jo, pamatojoties uz spēkā esošo likumu “Par dzīvojamo telpu īri”, pēc 1. janvāra, praktiski jau nākamajā gadā, šie īrnieki, liela daļa šo īrnieku, varētu tikt izlikti uz ielas, jo ir notikusi šo īpašumu zināma veida pārorientācija, ir pārpirkuši šos īpašumus daudzi tādi cilvēki, kuri nemaz nevēlas ar šiem īrniekiem rēķināties un kuriem ir tikai viena doma - kā ātrāk atbrīvot šīs dzīvojamās telpas, lai varētu tur veikt komercdarbību vai kapitālremontus. Viņi praktiski nerēķinās ar šiem īrniekiem, nedomā par to, kā rast viņiem iespēju turpināt dzīvot tajos namos vai atgriezties tajos atpakaļ, teiksim, pēc šiem kapitālremontiem. Es gribētu teikt, ka likumprojekts paredz arī to, ka, ja īrnieks un izīrētājs nav vienojušies par īres maksas apmēru pārejas noteikumu 4. punkta noteiktajā kārtībā, tad izīrētājam ir pienākums līdz 2006. gada 1. februārim nosūtīt īrniekam rakstveida paziņojumu par dzīvojamās telpas īres maksas apmēru pēc 2007. gada 1. janvāra, norādot īres maksas paaugstināšanas iemeslus un finansiālo pamatojumu. Es domāju, ka komisija un arī valdība, un arī ministrija - Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministrija - iesniegs priekšlikumu attiecībā uz 2005. gada budžetu, lai tiktu izpildīta likuma “Par valsts un pašvaldību palīdzību dzīvokļa jautājumu risināšanā” norma - ikgadējā valsts budžetā iekļaut līdzekļus, finanses dzīvojamo māju celtniecībai tieši pašvaldībām. Es domāju, ka šajā sakarā ir jārisina arī jautājums par šo denacionalizēto namu īpašniekiem, kuri šos īpašumus, protams, grib sakārtot un arī atjaunot. Es domāju, ka mēs saprotam arī šo problēmu, un komisija ir gatava strādāt, lai šo divu gadu laikā mēs varētu atrast optimālo risinājumu, lai nākotnē praktiski pilnībā varētu atteikties no šiem īres “griestiem”, ja Rīgas Dome ir gatava uzbūvēt šos dzīvokļus ar valsts atbalstu. Ir runa par valsts atbalsta politiku. Tātad reāli būtu iespējams, ka pēc šiem diviem gadiem šie “griesti” faktiski tiktu automātiski atcelti un īrniekiem un izīrētājiem būtu zināmas garantijas attiecībā uz to, kā tālāk viņiem dzīvot un kā tālāk viņiem rīkoties. Es gribētu pateikt arī to, ka Mājokļu aģentūra un ministrija ir sagatavojusi speciālu kredītprogrammu šo denacionalizēto namu īrnieku kreditēšanai vai daļējai atbalstīšanai ar kredītprocentu dzēšanu un arī ar citu pasākumu sistēmu. Es domāju, to kopā ar Hipotēku un zemes banku varētu realizēt. Pašvaldībām jādomā par šo sociālo fondu, sociālo pabalstu piešķiršanas sistēmu. Likumā ir jau iestrādāts tas, ka viņām ir tiesības piešķirt šādus sociālos pabalstus tieši tiem denacionalizēto namu īrniekiem, kuri nav spējīgi maksāt šīs augstās īres maksas. Tāpēc, cienījamie kolēģi, es domāju, ka jautājums ir ļoti nopietns. Es ceru, ka jūs izprotat šīs īrnieku kategorijas problēmas, un es domāju, ka, strādājot visi kopā, mēs to visu atrisināsim. Mūsu komisija ir gatava pat vasaras brīvdienās strādāt pie šiem jautājumiem, lai praktiski uz 1. novembri būtu skaidrība gan īrniekiem, gan arī īpašniekiem. Vēl viena detaļa, vēl viens iemesls, kura dēļ gan vajadzētu šo likumprojektu šodien nodot komisijai, ir tas, ka praktiski pusgadu - sešus mēnešus - pirms šā likuma stāšanās spēkā īpašniekiem ir jābrīdina īrnieki un var rasties problēmas, ja īrnieki vai arī īpašnieki nezina tālāko šīs politikas virzību, kura saistīta ar denacionalizēto namu īrnieku problēmu. Paldies par uzmanību.".
- 2004_06_17-seq10 language "lv".
- 2004_06_17-seq10 speaker Stanislavs_Skesters-1958.
- 2004_06_17-seq10 mentions Q2660080.