Matches in Saeima for { <http://dati.saeima.korpuss.lv/entity/speech/2004_01_22-seq247> ?p ?o. }
Showing items 1 to 15 of
15
with 100 items per page.
- 2004_01_22-seq247 type Speech.
- 2004_01_22-seq247 number "247".
- 2004_01_22-seq247 date "2004-01-22".
- 2004_01_22-seq247 isPartOf 2004_01_22.
- 2004_01_22-seq247 spokenAs 79.
- 2004_01_22-seq247 spokenText "Augsti cienījamā priekšsēdētājas kundze! Godātie kolēģi! Pirmām kārtām gribu jūs aicināt ieelpot un izelpot, nomierināties un atteikties no kaut kādiem politiskiem vērtējumiem par šiem iesniegtajiem priekšlikumiem. Šis ir tīri praktisks un loģisks priekšlikums, kura mērķis ir uzlabot latviešu valodas pasniegšanu, paaugstināt stundu kvalitāti un mācību apgūšanu latviešu valodā mazākumtautību skolās, kā arī motivāciju mācīt latviešu valodu. Latvijas Sociālistiskā partija savā pastāvēšanas laikā vienmēr aicināja palielināt latviešu valodas stundu skaitu, sākot no sākumskolas, un paaugstināt valodas mācīšanas kvalitāti. Veikt apmācības procesu tā, lai pamatskolas absolvents brīvi runātu un rakstītu latviešu valodā, lai latviešu valodas zināšanu līmenis būtu pietiekošs un lai skolēns būtu spējīgs turpināt mācīties gan latviešu, gan krievu valodā pēc izvēles neatkarīgi no tā, vai tā ir vidusskola, koledža vai profesionāla mācību iestāde. Bet, runājot ar Latgales lauku skolu direktoriem, pedagogiem, bibliotēku vadītājiem, atklājas hronisks mācību līdzekļu latviešu valodā trūkums. Ja nav pietiekamā daudzumā un kvalitātē mācību līdzekļu, tad problēmas ar latviešu valodas apgūšanu ir ļoti grūti risināt. Vēl varam pievienot nepietiekamo skolotāju skaitu, kas spējīgi pasniegt gan latviešu valodu mazākumtautību skolā, gan citus priekšmetus latviešu valodā. Jūtams arī atbilstošu metodisko rekomendāciju un materiālu trūkums. Tagad ir saprotama problēma saistībā ar latviešu valodas apguvi krievu skolās. Sevišķi Latgalē. Ļoti vienkārši ir pārmest: “Krievi nemīl un negrib mācīties latviešu valodu!” Es varu pateikt pretim. Valsts Izglītības un zinātnes ministrija nedara vai negrib izdarīt visu, lai krievu tautības un citi bērni pilnā apjomā apgūtu latviešu valodu. Es, būdams pedagogs ar vairāk nekā 20 gadu pieredzi, arī kā rajona metodiķis un skolotājs, varu pateikt, ka tikai pēdējos četros vai trijos gados ir parādījusies nepieciešamās kvalitātes literatūra un mācību līdzekļi mazākumtautību skolām latviešu valodā, bet neatkarības gados vesela skolēnu paaudze pabeidza vidusskolu ar nepietiekamu latviešu valodas pasniegšanas līmeni. Tā ir daļēji atbilde jums, godājamā Ostrovskas kundze, kāpēc tāda situācijā ir Daugavpilī. Es speciāli apmeklēju gan Rēriha, gan Jāņa Rozes grāmatu veikalus un varu secināt, ka šodien grāmatnīcās ir daudz mācību līdzekļu, palīgmateriālu, grāmatu, kasešu mazākumtautību skolām latviešu valodas mācīšanai. Daudz ir mācību līdzekļu arī citiem priekšmetiem latviešu valodā. Latviešu valodas apmācības centrs pēdējos gados ir labi pastrādājis. Bet vienlaikus varu atzīmēt metodisko materiālu trūkumu skolotājiem. Nu, lūk, it kā problēma nepastāv tik aktuāla un viss virzās uz priekšu pareizā virzienā. Sakarā ar visu teikto rodas jautājums: kāpēc vēl ir vajadzīgs mans priekšlikums? Paskaidrošu! Es paņēmu tikai vienu mācību līdzekļa komplektu, kas vajadzīgs 4. klases skolēnam. Tas ir: mācību grāmata - 2 lati 52 santīmi, mācību līdzekļi - 3 lati 52 santīmi, didaktiskie materiāli - 1 lats 76 santīmi, darba burtnīca - 67 santīmi - kopā 8 lati 47 santīmi. Šīs grāmatas ir vērtīgas un darbojas efektīvi tikai pilnā komplektā. Un tagad uzreiz rodas cits jautājums: cik liels ir tādu skolēnu skaits, kuru vecāki var nopirkt grāmatas vienam priekšmetam par šādu summu, turklāt ja ņemam vērā, ka dažām ģimenēm ir vairāki bērni un ka šī ģimene ir no Latgales. Un bērni vēl ir jāpabaro un jāpērk viņiem drēbes un apavi. Tad problēma ir ļoti labi saredzama. Es aicinu jūs, godātie kolēģi, vēlreiz novērtēt manu priekšlikumu! Es piedāvāju, lai Ministru kabinets atrod iespēju nodrošināt no valsts budžeta finansējumu skolas bibliotēkai - kaut daļēji, kaut minimāli, it sevišķi lauku skolās, jo tagad ir parādījušies mūsdienīgi, kvalitatīvi mācību līdzekļi. Ja valsts būtu laikus to izdarījusi, tad, var gadīties, nebūtu problēmu ar mūsdienīgu skolu reformu un šodienas manifestācijas pie Saeimas. Domāsim par Latvijas nākotni, tāpēc ka Latvijas nākotne ir mūsu bērni! Es aicinu padomāt un atbalstīt manu priekšlikumu! Paldies par uzmanību!".
- 2004_01_22-seq247 language "lv".
- 2004_01_22-seq247 speaker Sergejs_Fjodorovs-1956.
- 2004_01_22-seq247 mentions Q822919.
- 2004_01_22-seq247 mentions Q211.
- 2004_01_22-seq247 mentions Q8436.
- 2004_01_22-seq247 mentions Q80021.
- 2004_01_22-seq247 mentions Q22266468.
- 2004_01_22-seq247 mentions Q733925.
- 2004_01_22-seq247 mentions Q170972.