Matches in Saeima for { <http://dati.saeima.korpuss.lv/entity/speech/2004_01_22-seq187> ?p ?o. }
Showing items 1 to 12 of
12
with 100 items per page.
- 2004_01_22-seq187 type Speech.
- 2004_01_22-seq187 number "187".
- 2004_01_22-seq187 date "2004-01-22".
- 2004_01_22-seq187 isPartOf 2004_01_22.
- 2004_01_22-seq187 spokenAs 5.
- 2004_01_22-seq187 spokenText "Augstais nams! Kariņa kungs sniedza labu ievadu tam, ko es vēlējos teikt. Tātad mums nebūtu jāšaubās par to, ka Latvijā tiek veidota vienota sabiedrība, kurā tiek dots attīstības potenciāls visām Latvijā dzīvojošo tautu kultūrām un valodām, bet šī sabiedrības vienotība tiek veidota uz latviešu valodas bāzes. Tās ir pamatnostādnes, par ko mūsu priekšteči ir vienojušies jau pirms četriem gadiem. Otrkārt. Latvijas Valsts valodas likums skaidri nosaka arī valodu hierarhisko sadalījumu mūsu valstī, preambulā norādot uz to, ka ir dotas brīvas attīstības un lietošanas iespējas Latvijas mazākumtautību valodām, bet sabiedrības kopīgās saziņas valodai tomēr ir jābūt latviešu valodai. Šīs divas manis minētās pamattēzes apstrīdētas netiek vai it kā netiekot. Un tagad ir jautājums: kā mēs tās īstenosim? Šī sabiedrības vienotība uz valsts valodas bāzes jau nevar rasties pati no sevis. Un arī astoņpadsmitgadīgs cilvēks, ienākot sabiedrībā, nevar vienas dienas laikā kļūt par divvalodīgu. Lai iemācītos otru valodu - un šeit gan man jāatgādina patiesība, ka minoritāšu pārstāvjiem, lai tie pilnvērtīgi piedalītos sociālajā un ekonomiskajā dzīvē, valsts valoda ir jāprot gandrīz vai dzimtās valodas līmenī -, ir jāpieliek ļoti liels darbs. Un valsts pienākums ir palīdzēt minoritātēm kļūt vismaz divvalodīgām. Un viena no šīm multilingvisma sastāvdaļām noteikti būs valsts valoda. Latvijas izglītības sistēma jau kopš neatkarības atjaunošanas sākumiem konsekventi virzās uz šo mērķi. Daudzvalodīgi iedzīvotāji, arī Latvijas mazākumtautības, bez šīm daudzajām - trim, četrām vai piecām valodām, kas mums būs nepieciešamas Eiropā -, protams, pratīs un, es uzsveru, arī lietos mūsu valsts valodu. Pamats valodas apguvei tiek likts pirmsskolas periodā. Un mēs ļoti labi zinām, cik liela nozīme ir dzimtajai valodai bērna intelektuālajā un emocionālajā attīstībā. Un tā ir ikvienas ģimenes atbildība. Valsts atbildība iestājas tad, kad bērns, gūstot pamatizglītību, nonāk organizētā izglītības sistēmā, par kuras modeļiem mēs, šķiet, vairs nediskutējam. Mēs esam īstenojuši mērķi, kas ļauj nodrošināt gan dzimtās valodas prasmi, gan arī valsts valodas apguvi. Un 9. klasē, kad skolēni kārto eksāmenu latviešu valodā, mēs jau redzam šā darba rezultātus, tātad skolēni ir gatavi turpināt izglītību pēc šāda paša bilingvāla modeļa, bet jau vidusskolā. Un līdz ar to jājautā: par ko tad mēs te diskutējam? Būtībā mēs diskutējam par pilnīgi likumsakarīgu pamatizglītības turpinājumu vidusskolā - tātad par šo bilingvālās izglītības modeli. Un piedāvātā proporcija 60:40, kura, izrādās, arī vairs netiek apstrīdēta (gluži otrādi, tiek paustas bažas par to, vai tik tiešām tā tiks saglabāta), tad arī nodrošinās šo divkāršo identitāti - gan savas minoritātes, gan arī Latvijas valsts identitāti. Un tātad būtībā mūsu diskusijas priekšmets jau kļūst pavisam šaurs. Runa ir nevis par to, ir labi vai slikti vidusskolā mācīties divās valodās, jo tā jau ir likumsakarība. Mēs varam diskutēt tikai par atsevišķiem metodiskiem paņēmieniem, un tas ir pilnīgi saprotams. Tas ir pedagoģijas speciālistu darba lauks, bet Saeima savu politisko lēmumu jau ir pieņēmusi - Latvijā būt integrētai sabiedrībai, Latvijā valsts valodai būt latviešu valodai, bet attīstīt arī visas mazākumtautību valodas, un tātad mēs diskutējam tikai par mehānismu. Līdz ar to es aicinu atbalstīt ne tikai šo atbildīgās komisijas priekšlikumu, bet arī visus pārējos, jo tas ir tikai likumsakarīgs mūsu iekšpolitikas attīstības ceļa turpinājums. Paldies par uzmanību! (Aplausi.)".
- 2004_01_22-seq187 language "lv".
- 2004_01_22-seq187 speaker Ina_Druviete-1958.
- 2004_01_22-seq187 mentions Q822919.
- 2004_01_22-seq187 mentions Q211.
- 2004_01_22-seq187 mentions Q193089.
- 2004_01_22-seq187 mentions Q8436.