Matches in Saeima for { <http://dati.saeima.korpuss.lv/entity/speech/2004_01_22-seq151> ?p ?o. }
Showing items 1 to 13 of
13
with 100 items per page.
- 2004_01_22-seq151 type Speech.
- 2004_01_22-seq151 number "151".
- 2004_01_22-seq151 date "2004-01-22".
- 2004_01_22-seq151 isPartOf 2004_01_22.
- 2004_01_22-seq151 spokenAs 22.
- 2004_01_22-seq151 spokenText "Cienījamā priekšsēdētājas kundze! Godātie kolēģi! Vēlreiz atkārtošu, ka mūsu nostāja šajā jautājumā ir ļoti vienkārša - uzticēt izglītības valodas izvēli pašai skolai. Nacionālo minoritāšu piedalīšanās to jautājumu risināšanā, kuri attiecas uz viņām pašām, ir visu starptautisko standartu pamatprincips. Tā vietā mums piedāvā stulbus lēmumus no augšas, kurus mums vajadzētu izpildīt bez jebkādiem iebildumiem. Mūsu oponenti kultūras trūkuma dēļ, kurš tiem lielā mērā ir raksturīgs un no kura tie vēl nav iemācījušies kaunēties, nepārtraukti runā par to, ka starptautiskās pārbaudes it kā nav konstatējušas Latvijā veiktās izglītības reformas neatbilstību starptautiskajiem standartiem, bet tajā pašā laikā tikai sliņķis vēl nav devis Latvijai savas rekomendācijas, cik uzmanīgi, saudzīgi un toleranti mums vajadzētu veikt pašu šo reformu. Kaut visas šīs rekomendācijas nav kaitīgas mūsu valstij, to skaits tomēr liecina, ka tā saucamā izglītības reforma ir nonākusi starptautiskās cilvēktiesības aizstāvošo organizāciju uzmanības centrā. Tās jau ir sapratušas, ka šī reforma patiesībā ir pakāpeniska konkurētspējīgas izglītības sistēmas demontēšana, sistēmas, kas ir veidojusies daudzu desmitu gadu laikā. Bet atklāts paliek jautājums: kādēļ tas tiek darīts? Jo pēc rusofobijas līmeņa, it īpaši mūsu parlamentā, Latvija atrodas vienā no vadošajām vietā Eiropā. Un tagad par konkrētām rekomendācijām. Ir 2001. gada Eiropas Padomes Parlamentārās Asamblejas rekomendācija par stāvokļa uzlabošanu attiecībā uz nacionālo minoritāšu tiesībām. Latvija tiek aicināta grozīt un piemērot Izglītības likumu Vispārējās konvencijas par nacionālo minoritāšu aizsardzību noteikumiem un garam. Un tieši to mēs arī esam izdarījuši, iesniegdami šo apspriežamo grozījumu. Un, ja spļaušana uz nacionālo minoritāšu viedokli mūsu parlamentam ir ierasta lieta, tad tāda paša veida izturēšanās pret Eiropas Padomes rekomendācijām varētu būt tikai tādā gadījumā, ja Latvija no tās izstātos. Izskatot Latvijas sākotnējo ziņojumu ANO Bērnu tiesību komitejā, tā savā 2001. gada 26. janvāra atzinumā aicināja Latvijas varas iestādes nodrošināt to, lai bērni, kas pieder pie kādas no nacionālajām minoritātēm, varētu izmantot savu dzimto valodu vidusskolas izglītības iegūšanai saskaņā ar Bērnu tiesību aizsardzības konvenciju. Tātad, turpinot izglītības reformu tādā pašā garā, mums vajadzētu izstāties ne tikai no Eiropas Padomes, bet arī no ANO. Arī, teiksim, 2001. gada Eiropas Padomes komisijas pret rasismu un neiecietību ziņojumā ir norādīts, ka Latvijā dzīvojošie krievvalodīgie saskaras ar nopietnām problēmām, ka krievvalodīgo iedzīvotāju stāvokļa nevienlīdzība salīdzinājumā ar pārējo Latvijas iedzīvotāju daļu dažādās jomās var radīt padziļinātu atsvešinātību starp šīm kopienām un izraisīt sociālu spriedzi. Šajā kontekstā Latvijas varas iestādēm tika ieteikts uzraudzīt likumdošanas ietekmi uz izglītības pieejamību dzimtajā valodā. Ja apspriežamais PCTVL frakcijas grozījums tiks noraidīts, tas kļūs par tiešu un atklātu rīcību par labu rasismam un neiecietībai. Un vēl par ANO Rasu diskriminācijas novēršanas komitejas 2003. gada atzinumu. Komiteja mudina mūsu valsti saglabāt uzmanīgu un elastīgu pieeju to cilvēku vajadzībām un spējām, kurus visvairāk skar un ietekmē šī reforma. Pats svarīgākais šajā procesā ir uzturēt ciešu dialogu ar skolām un vietējo sabiedrību, ieskaitot vecākus un skolēnus. Tas absolūti sakrīt ar apspriežamo PCTVL priekšlikumu - uzticēt izglītības valodas izvēli nevis ministrijai, bet pašai skolai.".
- 2004_01_22-seq151 language "lv".
- 2004_01_22-seq151 speaker Andrejs_Aleksejevs-1966.
- 2004_01_22-seq151 mentions Q211.
- 2004_01_22-seq151 mentions Q193089.
- 2004_01_22-seq151 mentions Q8908.
- 2004_01_22-seq151 mentions Q164226.
- 2004_01_22-seq151 mentions Q1474490.