Matches in Saeima for { <http://dati.saeima.korpuss.lv/entity/speech/2004_01_22-seq145> ?p ?o. }
Showing items 1 to 14 of
14
with 100 items per page.
- 2004_01_22-seq145 type Speech.
- 2004_01_22-seq145 number "145".
- 2004_01_22-seq145 date "2004-01-22".
- 2004_01_22-seq145 isPartOf 2004_01_22.
- 2004_01_22-seq145 spokenAs 22.
- 2004_01_22-seq145 spokenText "Godātie kolēģi! Speciāli Šadurska kungam atkārtošu. PCTVL frakcijas piedāvāto grozījumu var formulēt ļoti vienkārši - uzticēt mācību valodas izvēli nevis Izglītības un zinātnes ministrijai, bet skolai pašai. Šis grozījums ir noteicošais. Tas pauž to simtu, tūkstošu cilvēku viedokli, kuri atklāti parakstījās un uzrādīja savas adreses, protestējot pret nepamatotiem krievu skolu latviskošanas plāniem. Vai mūsu priekšlikums ir politiskā ekstrēmisma izpausme? Vai tas pauž gatavību absolūti izjaukt visu eksistējošo izglītības sistēmu? Kad izglītības un zinātnes ministrs Kārlis Šadurskis izvirza mums šos nejēdzīgos pārmetumus, viņš netic pats sev, jo izglītības reformas būtība slēpjas tajā, ka tiek paplašinātas skolu iespējas pašām izvēlēties izglītības programmas, maksimāli ievērojot skolēnu un vecāku vēlmes. Izglītības reforma - tā ir pāreja no striktās padomju skolas vienveidības uz vienotību daudzveidībā, kas ir raksturīga Rietumu izglītības sistēmai. Pie tam daudzveidība šajā gadījumā nāk kā iniciatīva no ES, bet vienveidība tiek nodrošināta ar skolu programmu akreditācijas sistēmu un vienotu valsts standartu, pret kuru PCTVL frakcijai nav nekādu iebildumu. Varu apgalvot, ka šādu izvēles brīvību Izglītības un zinātnes ministrija jau ir realizējusi, turklāt tādā mums liktenīgā jautājumā kā mācību valodas izvēle minoritāšu pamatskolās. Valsts standarts pamatskolām nosaka tikai divus obligātus priekšmetus latviešu valodā - pašu latviešu valodu un latviešu literatūru. Minoritāšu skolām tiek rekomendēti četri programmu modeļi, kas atšķiras pēc priekšmetu un mācību stundu skaita latviešu valodā. Šie modeļi paši par sevi ir bargi. Maksimāli asimilējošais modelis piedāvā 9. klasē 75% stundu pasniegt latviešu valodā, minimāli asimilējošais - apmēram 50%. Bet skolu kompetencē paliek tiesības pašām izstrādāt sev konkrētu modeli, kas tiek iesniegts akreditācijai Izglītības un zinātnes ministrijā. Pēc mūsu rīcībā esošajiem datiem, ar šādu izvēles brīvību Rīgas krievu skolas jau ir rīkojušās sekojoši: maksimāli asimilējošo modeli izvēlējusies 21 skola, minimāli asimilējošo - 20 skolas. Un tikai 16 skolas izšķīrās par labu pašu modeļa izstrādei, kas saudzētu bērnus. Kaut kas līdzīgs var notikt arī tajā gadījumā, ja tiks pieņemts apspriežamais PCTVL frakcijas priekšlikums. Likumdošanas ceļā varētu izplatīt jau realizēto modeli vidusskolās, protams, ja varētu ticēt integrētāju apgalvojumam, ka algebras un bioloģijas pasniegšana latviešu valodā paaugstinās mūsu bērnu konkurētspēju. Balsojot pret šo PCTVL priekšlikumu un līdz ar to vardarbīgi liedzot vecākiem tiesības brīvprātīgi sekot līdzi jūsu argumentiem, jūs netieši atzīstat, ka krievu skolu latviskošanas attaisnošana ar rūpi par mūsu bērniem - tie ir rupji un klaji meli. Un vēlreiz par četriem ministrijas piedāvātajiem modeļiem pamatskolām. Tie ir absolūti līdzīgi cits citam tajā ziņā, ka latviešu valodai šajos modeļos tiek atvēlētas tikai četras mācību stundas nedēļā, turklāt valodas pasniegšana tiek apvienota ar literatūru, kaut gan pirmklasniekam ir skaidrs, ka intensīva valodas mācīšana un dainu studēšana - tās ir divas absolūti atšķirīgas lietas. Mēs aicinām atgriezties pie Pirmās Latvijas Republikas prakses, kad latviešu valodas apmācībai tika veltīts pusotras reizes lielāks laiks. Tieši tas, nevis astronomijas vai fizikas pasniegšana latviešu valodā sekmēs mūsu bērnu konkurētspējas celšanos darba tirgū un sabiedrības integrāciju. Godātie kolēģi! Balsosim par sabiedrības integrāciju! Balsosim par PCTVL priekšlikumu! Paldies par uzmanību!".
- 2004_01_22-seq145 language "lv".
- 2004_01_22-seq145 speaker Juris_Sokolovskis-1976.
- 2004_01_22-seq145 mentions Q211.
- 2004_01_22-seq145 mentions Q957126.
- 2004_01_22-seq145 mentions Q2660080.
- 2004_01_22-seq145 mentions Q11213537.
- 2004_01_22-seq145 mentions Q164226.
- 2004_01_22-seq145 mentions Q1474490.