Matches in Saeima for { <http://dati.saeima.korpuss.lv/entity/speech/2003_12_18-seq359> ?p ?o. }
Showing items 1 to 11 of
11
with 100 items per page.
- 2003_12_18-seq359 type Speech.
- 2003_12_18-seq359 number "359".
- 2003_12_18-seq359 date "2003-12-18".
- 2003_12_18-seq359 isPartOf 2003_12_18.
- 2003_12_18-seq359 spokenAs 37.
- 2003_12_18-seq359 spokenText "Cienījamie deputāti! 5. priekšlikums skar tās četras preču grupas - komunālos pakalpojumus, atkritumu pārstrādi un citas, kuras no 1. janvāra jau ir apliktas ar 9% likmi. Valdība un “Jaunais laiks” kopīgi piedāvā, ka šī 5% likme tiek ieviesta no 1. maija. Un tas ir loģiski attiecībā uz tām preču grupām, kuras šobrīd vēl netiek apliktas, piemēram, medikamenti, grāmatas, bet kurām ar 1. maiju tiks piemērota šī 5% likme, bet savukārt attiecībā uz tām preču grupām, kuras no jaunā gada tiks apliktas ar 9% likmi, man tas šķiet neloģiski. Un tieši kādu iemeslu dēļ? Dažas no šīm precēm, kas tiek apliktas, skar komunālos maksājumus, un saistībā ar elektrības tarifu maiņu un citām izmaiņām ir pieļaujams un iespējams, ka tuvākajā periodā - ziemā ir gaidāms šo tarifu pieaugums. 9% likme tiks piemērota līdz 1. maijam, un, ja mūsu mērķis ir nepieļaut to, ka patērētājam kopumā ir jāmaksā vairāk, tad būtu ļoti loģiski šo vienoto likmi ieviest jau ar 1. janvāri. Pie tam to būtu ļoti viegli izdarīt, jo šī 9% likme šobrīd jau ir, līdz ar to būtu jāmaina tikai likmes lielums. Pieņemot šo normu ar 1. maiju, notiks sekojošais: tarifu pieaugums, kas būs jau, teiksim, no 1. janvāra, ar 1. maiju netiks samazināts, un īstenībā patiesais mērķis, ko tagad kā dāvanu mēģina pasniegt Brigmanes kundze... Kā es saprotu, šādas “dāvanas” jaunu nodokļu veidā nākamgad steidzamā kārtā būs skatāmas bieži. Īstenība būs tāda, ka iedzīvotāji maksās šos paaugstinātos maksājumus, un 1. maijā drīzāk notiks tarifu paaugstināšana, taču kopējais maksājums, samazinoties nodoklim, paliks iepriekšējais. Tātad šis mērķis, manuprāt, netiks sasniegts. Otrais efekts - fiskāli ekonomiskais. Tad, kad mēs iepriekš septiņas reizes dažādās formās piedāvājām šo jautājumu apspriest, tad, kā es jau minēju, bija divi varianti. Viens variants bija piedāvājums iet uz vienotu pazemināto 5% likmi, ko mēs šobrīd arī darām, bet otrs paredzēja to, kas, piemēram, notiek kaimiņvalstī Igaunijā, kas šobrīd notiek Lietuvā. Lietuvā eksistē divas pazeminātās likmes - 5% un 9% likme, kas būtiski sadārdzina administrēšanu. Šai izvēlei bija jānotiek jau decembra sākumā, jo šai normai - vienotai un saprotamai - bija jāstājas spēkā ar 1. janvāri, tāpēc ka šā likuma 9. panta otrā daļa nosaka, ka taksācijas periods šim nodoklim pamatā ir viens mēnesis, bet uzņēmumiem ar apgrozījumu zem 10 000 tas var būt 3 un 6 mēneši, un, tā kā šā pakalpojuma gan sniedzēji, gan saņēmēji ir ļoti plašs personu loks, viņiem 1. maijā radīsies situācija, ka atskaitēs un grāmatvedības uzskaites programmās tomēr parādīsies papildus divas nodokļu likmes, jo būs jāatspoguļo gan darījumi ar 5% likmi, gan arī darījumi ar 9% likmi, jo tā likme vēl saglabāsies. Tikai 1. maijā tā zudīs. Taču maksājumi par izrakstītajiem rēķiniem turpināsies vēl vairākus mēnešus. Tas īstenībā prasīs jaunas atskaišu formas, jaunas datorprogrammas vai datorprogrammu papildinājumus grāmatvedībā. Jo praktiski nākamgad, lai arī formāli būs viena likme (gada sākumā būs arī 9% likme, bet pēc tam būs viena likme - 5%), atskaitēs reāli parādīsies visas tās problēmas. Tādēļ mēs izvēlējāmies to variantu, ka ir tikai viena likme - 5% likme -, nevis 5% likme un 9% likme, kā tas ir Lietuvā. Un no šā viedokļa man šķiet pilnīgi nesaprotams tas variants... Kāpēc šīm preču grupām, šīm četrām preču grupām (it sevišķi ir jāpiemin komunālie pakalpojumi), mēs nevaram šo likmi piemērot jau no 2004. gada 1. janvāra? Tad nevajadzētu mainīt ne grāmatvedības programmas, ne atskaites, jo būtu viena papildu likme - 5%. Pazeminātā likme. Un arī iedzīvotājiem tas būtu izdevīgi. Aicinu atbalstīt šo priekšlikumu, citādi situācija, kāda izveidosies 1. maijā (mēs par to varēsim pārliecināties, uzaicinot šā jautājuma apspriešanā piedalīties Valsts ieņēmumu dienestu un uzņēmējus), radīs diezgan lielu haosu pievienotās vērtības nodokļa atskaitēs, jo esošā programmatūra praktiski nespēs nodrošināt atskaišu iesniegšanu, gada bilances sastādīšanu un rēķinu kārtošanu visa gada laikā.".
- 2003_12_18-seq359 language "lv".
- 2003_12_18-seq359 speaker Gundars_Berzins-1959.
- 2003_12_18-seq359 mentions Q37.
- 2003_12_18-seq359 mentions Q191.
- 2003_12_18-seq359 mentions Q1357342.