Matches in Saeima for { <http://dati.saeima.korpuss.lv/entity/speech/2003_11_13-seq18> ?p ?o. }
Showing items 1 to 18 of
18
with 100 items per page.
- 2003_11_13-seq18 type Speech.
- 2003_11_13-seq18 number "18".
- 2003_11_13-seq18 date "2003-11-13".
- 2003_11_13-seq18 isPartOf 2003_11_13.
- 2003_11_13-seq18 spokenAs 22.
- 2003_11_13-seq18 spokenText "Cienījamā priekšsēdētājas kundze! Augsti godātie kolēģi! Dārgie Latvijas cilvēki! Šodien Saeimas pilnvaru ietvaros mēs lemsim par dokumenta “Valsts aizsardzības koncepcija” likteni. Kā zināms, mūsu frakcijai - politisko organizāciju apvienības “Par cilvēka tiesībām vienotā Latvijā” frakcijai, gandrīz visiem deputātiem, kuri ievēlēti no šā saraksta, - ir patiešām rezervēta attieksme pret valsts militarizāciju kā tādu un pret militāro izdevumu palielināšanu. Protams, šodienas ekonomiskajos apstākļos tērēt 120 miljonus latu valsts apbruņošanai - tas, no morāles viedokļa, nav pareizi. Tomēr mēs šodien runājam par konkrēto dokumentu. Un, ja jūs, cienījamie kolēģi no labās puses, cerat, ka mēs paudīsim pilnīgi noraidošu attieksmi pret šo koncepciju, tad jūs kļūdāties. Protams, koncepcijai piemīt gan labas, gan sliktas īpašības, par kurām es tālāk minēšu. Šis dokuments ir īss, vispārīgs un satur daudzas formālas tēzes. Tomēr, analizējot dokumenta struktūru un saturu, var noskaidrot jaunas iezīmes Latvijas aizsardzības politikā un ārpolitikā. Ar gandarījumu mēs varam apliecināt, ka šodien apspriežamajā Valsts aizsardzības koncepcijā ir pavisam četras cerību viesošas tendences. Pirmais pozitīvais moments. Dokuments nesatur nekādus pārmetumus vai bažas par iespējamiem draudiem no kaimiņvalstīm. Ceram, ka tas nozīmē to, ka valdošās konservatīvās partijas galu galā atzinušas faktu, ka neviena valsts, arī Krievija, nerada draudus Latvijas valsts neatkarībai un drošībai. Tas nozīmē, ka atšķirībā no daudziem labējiem politiķiem un bezatbildīgiem nacionālekstrēmistiem Latvijas valsts, būvējot savas attiecības ar kaimiņiem, uzvedas civilizēti. Otrais pozitīvais moments. Dokumentā ir panākts labs līdzsvars starp divām prioritātēm - koncepcijā ir minēta sadarbība valsts aizsardzības jomā gan ar NATO, gan ar Eiropas Savienību. Tas ļauj mums cerēt, ka, neskatoties uz drūmajiem pareģojumiem, ka mūsu valsts kļūs par ASV aizjūras štatu, Latvijas ārpolitika tomēr saglabās uzticību Eiropas vērtībām. Trešais pozitīvais moments. Koncepcijā ir skaidri un gaiši teikts, ka tuvākajā nākotnē Latvija pāries uz profesionālu armiju. Tas pilnībā sakrīt ar PCTVL nostāju šajā jautājumā un nodrošinās morālās gaisotnes atveseļošanos sabiedrībā, izskaužot tādas parādības kā atpirkšanos no dienesta armijā un ārpusreglamenta attiecības. Ceturtais pozitīvais moments. Kā atsevišķa sadaļa Koncepcijā ir minēta Nacionālo bruņoto spēku un sabiedrības sadarbība. Mūsuprāt, tas ir ļoti nozīmīgi, mēģinot pārvarēt pagātnes sekas. Armija, protams, ir daļa no sabiedrības, un nepieļaujama ir situācija, ka sabiedrība ir noskaņota noraidoši pret aizsardzību. Latvijas vēsturē paliks apkaunojošā epizode, ka Audriņu pagasta iedzīvotāji tika pakļauti rupjam spiedienam, lai piespiestu viņus samierināties ar radara klātbūtni. Šo konfliktu varēja atrisināt pavisam citā gaisotnē, nodrošinot materiālas kompensācijas iedzīvotājiem un finansiālu palīdzību Audriņu pagastam. Tagad valstij nāksies ilgi pārvarēt negatīvo iespaidu, kuru atstājusi šī morālā vardarbība. Par pozitīvajām iezīmēm tas ir viss, kas man sakāms. Tagad minēšu negatīvās tendences, kuras rada lielas un pamatotas bažas. Pirmā negatīvā tendence. Dokumentā nekur nav skaidri un gaiši pateikts, ka Latvijas valdība nepieļaus ārvalstu militāro bāzu un kodolraķešu izvietošanu Latvijas teritorijā. Protams, par ārvalstu militāro bāzu izvietošanas ekonomiskajām sekām var strīdēties, taču ir skaidrs, ka Latvijas iedzīvotāju vairākums ir noskaņots pret sveša karaspēka izvietošanu Latvijas teritorijā. Ne tikai PCTVL, bet ikviens normāls Latvijas cilvēks ir pret masu iznīcināšanas līdzekļu izvietošanu mūsu vals ts teritorijā! Mums gribētos, lai valdība skaidri un gaiši paustu savu viedokli par ārvalstu militārajām bāzēm un kodolraķetēm - jā vai nē. Otrais negatīvais moments. Koncepcijā bieži tiek minēta Latvijas apņemšanās piedalīties dažās starptautiskās militārās operācijās. Turklāt, runājot par dalību militārajās operācijās, dokuments satur atsauces tikai uz NATO un Eiropas Savienību, nevis uz ANO. Ja Latvija būtu lielvalsts ar stipru ekonomiku un atbilstošām ambīcijām, būtu negodīgi iebilst pret to, ka tā pilda pasaules policista funkcijas kā ASV. Taču mūsu valsts ir samērā neliela un nabadzīga. Nabadzības un cilvēkresursu trūkuma apstākļos valsts apņemšanās piedalīties militārās avantūrās ir stipri apšaubāma. Trešais negatīvais moments. No vienas puses, mēs konstatējam pretrunu starp koncepcijā deklarēto mērķi - nepieļaut starptautisko terorismu Latvijas teritorijā - un, no otras puses, gatavību iekļauties lielvalstu aktivitātēs, tostarp arī terorisma izskaušanā citās valstīs. Kad mūsu mazā valsts piesaka karu starptautiskajam terorismam, tas faktiski tiek uztverts kā uzaicinājums teroristiem vērsties pret mums - Latviju. Rodas jautājums: vai tas mums ir vajadzīgs? Ir vēl viena īpatnība, kura varbūt nav tik nozīmīga salīdzinājumā ar iepriekšminēto, bet kura arī pasliktina iespaidu par šo dokumentu kopumā. Vienā no Koncepcijas sadaļām ir teikts, ka Latvija izsaka gatavību dalīties pieredzē ar NVS un Dienvidaustrumeiropas valstīm un veicināt demokrātisku reformu procesu šajās valstīs. Šī nostāja ļoti atgādina 20. gadsimta 20. gadu Kominternes praksi - revolūcijas un savu vērtību eksportu uz citām valstīm. Ceram, ka šī neveiklā vārdu konstrukcija ir vienkārši redakcionāls pārpratums. Noslēdzot šo nelielo analīzi, gribu vēlreiz pasvītrot galveno jautājumu, uz kuru nedod atbildi apspriežamais dokuments. Lai valdība skaidri un gaiši pasaka tautai, vai Latvijā tiks izvietotas NATO karabāzes un kodolieroči! PCTVL un tauta cer uz negatīvu atbildi. Paldies par uzmanību!".
- 2003_11_13-seq18 language "lv".
- 2003_11_13-seq18 speaker Nikolajs_Kabanovs-1970.
- 2003_11_13-seq18 mentions Q822919.
- 2003_11_13-seq18 mentions Q211.
- 2003_11_13-seq18 mentions Q193089.
- 2003_11_13-seq18 mentions Q458.
- 2003_11_13-seq18 mentions Q159.
- 2003_11_13-seq18 mentions Q7184.
- 2003_11_13-seq18 mentions Q43048.
- 2003_11_13-seq18 mentions Q164226.
- 2003_11_13-seq18 mentions Q1474490.
- 2003_11_13-seq18 mentions Q163931.