Matches in Saeima for { <http://dati.saeima.korpuss.lv/entity/speech/2003_10_30-seq790> ?p ?o. }
Showing items 1 to 13 of
13
with 100 items per page.
- 2003_10_30-seq790 type Speech.
- 2003_10_30-seq790 number "790".
- 2003_10_30-seq790 date "2003-10-30".
- 2003_10_30-seq790 isPartOf 2003_10_30.
- 2003_10_30-seq790 spokenAs 37.
- 2003_10_30-seq790 spokenText "Cienījamā priekšsēdētājas kundze! Cienījamie kolēģi! Man ir ļoti žēl, ka man ir jārunā par šo grozījumu Izglītības inovācijas fonda likumā. Taču iecere bija brīnišķīga. Šis Izglītības inovācijas fonda likums, kā komisijas priekšsēdētājs Strazdiņa kungs jau teica, patiešām ir bezgala nozīmīgs. Tas ir nozīmīgs tāpēc, ka visiem Latvijas pedagogiem tika dotas lielas cerības, ka šis Izglītības inovācijas fonds sāks darboties jau ar 2003. gadu. Tagad, kā mēs redzam, diemžēl ir vēlme atlikt šā fonda darbību jau uz 2005. gadu. Viss tas būtu labi, ja Izglītības un zinātnes ministrija darītu to, kas ministrijai ir jādara, bet diemžēl arī šajā jomā mēs redzam tikai mīnusus, bezdarbību un haosu. Un mēs pat šā likumprojekta anotācijā lasām konkrētu sociālo seku izvērtējumu - un ne jau autori to raksta, ka izglītības inovācijas projekts, kas nodrošinātu izglītības programmu satura pilnveidi un izglītības kvalitātes uzlabošanu, finansiālā atbalsta trūkuma dēļ diemžēl aizkavējis progresīvu pārmaiņu ieviešanu izglītības sistēmā. Ja jau likumprojekta autori raksta, ka sakarā ar to tiek atlikta šā fonda realizācija, ko tad lai mēs sakām skolotājiem? Un situācija jau ir tāda, ka diemžēl ministrs ar vieglu roku atlika arī pamatizglītības standarta darbības uzsākšanu. Ko tad lai tie skolotāji dara? Viņiem ir jāsāk pašiem domāt, kā uzlabot izglītības kvalitāti. Diemžēl, palasot “Jaunā laika” programmu, konkrēti izglītības sadaļu, redzam: jā, vārdi jau ir brīnišķīgi! Runājot par tuvākajiem mērķiem, tur ir skaidri un gaiši rakstīts: “Modernizēt izglītību, lietojot inovatīvas pedagoģijas metodes, izmantojot modernās tehnoloģijas, pilnveidojot darba organizāciju un ieviešot starptautiskiem standartiem atbilstošas kvalitātes vadības sistēmas. ” Bet kas tad notiek galu galā patlaban? Ministrija šo pamatskolas mācību satura reformu atceļ, fonds neuzsāk darbību, bet skolotāji vienmēr ir radošas enerģijas pārpilni un paši sāk kaut ko darīt izglītības satura veicināšanā. Pagājušajā nedēļā, mīļie kolēģi, Jūrmalā veselu nedēļu strādāja slavenais Amonašvili kungs - patiešām pedagoģijas zinātņu pīlārs, un skolotāji patiesi ir nemierā ar to, ka ministra kungs ir atcēlis tik ļoti nozīmīgo satura reformu. Viņi paši sāk izglītoties no apakšas un dara to patiesībā jau ļoti sen. Diemžēl arī šajā jomā viņiem ir ļoti grūti tikt galā, jo arī šajā izglītošanās procesā viņiem netiek palīdzēts. Viņu maciņš ir pārāk plāns, lai paši spētu samaksāt par tālākajām izglītības programmām. Taču skolotāji nepagurst, viņi meklē izeju no situācijas. Tikai ļoti, ļoti gribētos, lai Izglītības un zinātnes ministrija, konkrēti ministra kungs, ne tikai runātu un filozofētu par ārkārtīgi interesantām un kaut kādām uz nākotni vērstām orientējoša mācību satura padomēm, kur tagad nu tik spriedīs un nu tik nez ko vēl lems… Es domāju, ka skolotāji gaida palīdzību jau tagad, un, ja jau eksistē šis pārslogotais saturs, par kuru mēs visi ikdienā runājam ne tikai kā Saeimas deputāti, bet, es domāju, arī kā liela daļa vecāku, kuriem gan bērni, gan mazbērni mācās skolās… Mēs nepārtraukti kritizējam šo pārslogoto izglītības saturu, runājam, ka bērni ir pārguruši un noslogoti, bet ministrijā šajā jomā nekas netiek darīts. Tagad šī satura reforma tiek atlikta uz 2005. gadu, nu tad vismaz ar šo Izglītības inovācijas fondu jūs varētu aicināt pedagogus. Ja mēs tūlīt, tūlīt pat varētu sākt, nerunājot par 2003. gadu, bet jau ar 2004. gadu, tad skolotāji paši ir gatavi rakstīt gan mācību metodiskos materiālus, gan veidot dažādus inovācijas projektus, lai patiešām uzlabotu izglītības kvalitāti. Un tad nebūs tā, ka izglītības ministram Šadurska kungam ir jādomā par to, kā ar budžeta plūsmas palīdzību reanimēt, lūk, šīs visai valstij vajadzīgās un ar tehnoloģijām saistītās specialitātes. Kur tad tās radīsies, kā tās veidosies, ja mēs neizglītosim skolotājus “no apakšas”? Un savukārt, ja skolotāji nepratīs un nebūs spējīgi veiksmīgi strādāt tieši šajās jaunajās tehnoloģijās, kā mēs to izdarīsim? Kur radīsies tie bērni, kas pēkšņi izvēlēsies studēt matemātiku, studēt fiziku, ja skolotājs netiks laikmetīgi izglītots? Jūs jau zināt, kāda šobrīd ir situācija. Piemēram, šajā mācību gadā Latvijas Lauksaimniecības universitātē 450 reflektanti kārtoja matemātikā eksāmenu un no šiem 450 reflektantiem sekmīgi tika novērtēti, kā jūs domājat - cik?… diemžēl tikai puse. Un diemžēl šis vērtējums bija no 1 līdz 3 ballēm. Tas ir šausmīgi! Latvijas labākajās skolās, kurās jau notiek zināma bērnu atlase, tiekoties atsevišķās skolās un ne tikai atsevišķās skolās… Patiesībā ļoti daudzās skolās skolotāji ir izmisumā, jo klasē apmēram 10-12 skolēni ir nesekmīgi matemātikā. Kā mēs to atrisināsim, neizglītojot skolotājus un bremzējot šo inovācijas fonda attīstību? Vai tiešām mēs to atrisināsim tā, kā Šadurska kungs domā, ka pārvirzīs, lūk, līdzekļus no humanitārajām programmām uz eksaktajām programmām un ka tūlīt visi bērni skries un mācīsies matemātiku un fiziku? Nē! Viņi to nevarēs izdarīt, ja viņiem visā pamatskolas izglītības laikā būs bijušas sliktas atzīmes. Viņi matemātiku nezinās un nemīlēs, un, ja mēs nemainīsim šo saturu un bremzēsim, lūk, šādu labu pasākumu, kas, protams, ir tikai viens no labajiem pasākumiem - šis izglītības inovācijas fonds, tad, protams, skolotāji arī nezinās, kā izkļūt no šīs bedres, un ministra kungs ne ar kādu rīkojumu to nespēs atrisināt viena gada vai pat dažu mēnešu laikā. Un tāpēc es ļoti gribu aicināt deputātus visu pārdomāt un neatlikt to atkal uz kaut kādu nezināmu laiku, jo man ļoti negribētos, ka latviešu tautai tik ļoti nozīmīgajās izdzīvošanas un apliecināšanās jomās - tādās kā veselības aprūpe un izglītība - patiesībā notiek nepārtraukta raustīšanās, nevis tiek īstenota skaidra un noteikta stratēģija ar noteiktu koncepciju, ko un kā mēs darīsim, kādā laikā. Mūs viens rīkojums rauj uz priekšu, otrs rīkojums - atpakaļ. Un tad gan veselības ministre Circenes kundze, gan izglītības ministrs Šadurska kungs ir spiesti tautai muļķīgi, piedodiet, kā to mēs visi vakar redzējām Dombura kunga vadītajā raidījumā, teikt: “Mēs vēl rēķinām, mēs vēl domājam, mēs vēl filozofējam. ” Bet kas notiek ar bērniem? Bērni diemžēl… Es te nerunāju par tiem 10-15%, kas ir ar augstāko attīstības līmeni. Viņiem problēmu nav. Taču mēs esam piemirsuši lielo skolēnu daļu. Un tāpēc ar šo Izglītības inovācijas fondu mēs skolotājus ļoti stimulētu darboties pašiem, veidot modernas mācību metodikas, modernas mācību grāmatas, nevis visu gaidīt “no augšas”. Bet varbūt tā ir labi? Varbūt tā vajag, lai skolotājos rodas nemiers? Lai rodas nemiers Latvijas iedzīvotājos. Un tad atkal būs šķēršļi, ko pārvarēt, un tad varēs teikt: “Jā, mēs to izdarījām!” Taču tas jau būs par vēlu. Paldies par uzmanību!".
- 2003_10_30-seq790 language "lv".
- 2003_10_30-seq790 speaker Erika_Zommere-1946.
- 2003_10_30-seq790 mentions Q822919.
- 2003_10_30-seq790 mentions Q211.
- 2003_10_30-seq790 mentions Q957126.
- 2003_10_30-seq790 mentions Q1342858.
- 2003_10_30-seq790 mentions Q1357342.