Matches in Saeima for { <http://dati.saeima.korpuss.lv/entity/speech/2003_10_02-seq36> ?p ?o. }
Showing items 1 to 19 of
19
with 100 items per page.
- 2003_10_02-seq36 type Speech.
- 2003_10_02-seq36 number "36".
- 2003_10_02-seq36 date "2003-10-02".
- 2003_10_02-seq36 isPartOf 2003_10_02.
- 2003_10_02-seq36 spokenAs 37.
- 2003_10_02-seq36 spokenText "Cienījamā priekšsēdētājas kundze! Godājamie deputāti! Cienījamā ārlietu ministre! Diemžēl man šeit jānāk ar smagu sirdi kā deputātam un cilvēkam, kurš ir iepazinies ar šo valdības anotāciju. Jūs zināt, ka tūlīt būs pagājis gads kopš iepriekšējām vēlēšanām. Veselu gadu mums ir jauna valdība. Nu pēc gada darba mēs esam saņēmuši dokumentu, kas ir pielikts klāt pie šā līguma… valdības anotācija… nosauksim to par valdības redzējumu jeb vīziju… Mēs ilgi nesapratām, kā tas var būt, ka laiku pa laikam neapstiprina mūsu nacionālās attīstības plānus. Mums tos pirmo reizi atsviež atpakaļ, mums liek otrreiz tos pārstrādāt... Taču tagad, iepazīstoties ar šo valdības dokumentu, kas te ir pielikts klāt, man kļuva skaidrs, ka... ja valdība raksta par kartupeļu cieti daudz vairāk nekā par transeiropas tīkliem vai, teiksim, ātrgaitas dzelzceļa attīstību, tad skaidrs, ka valdībai šā redzējuma nav. Pirms divām dienām Eiropas Savienības komisārs Ferhoigens ziņoja Eiropas Parlamenta Ārlietu komitejai par stāvokli Eiropas Savienības kandidātvalstīs. Un vai zināt, ko viņš minēja attiecībā uz Latviju? Jūs to varat izlasīt internetā. (Novembrī būs sīkāks progresa ziņojums. ) Atkal tās pašas vecās lietas, par ko tika noņemts no amata Sončiks, par ko tika mainīta Valsts ieņēmumu dienesta vadība! Mēs šajā Ferhoigena ziņojumā lasām - atkal nav sakārtotas muitas savienojamības problēmas (tātad muitas informātika), nav atrisinātas veterinārijas problēmas, nav atrisināta nodokļu administrēšana kā tāda. Nu, un, protams, ir vēl vesela rinda sīkāku, tehniskāku lietu, kas attiecas uz diplomu savstarpējo atzīšanu vai cilvēku brīvu kustību. Jautājums - kā tas ir iespējams, ka pēc gada darba mēs atkal runājam par to pašu, par ko mēs runājām pirms diviem, trim, četriem gadiem? Es gribētu pievērst jūsu uzmanību tikai vienai nodaļai - par infrastruktūru. Ja trīs četros gados mēs saņemsim milzīgus līdzekļus, apmēram vienu miljardu eiro - vairāk par vienu miljardu eiro -, tad ir ļoti svarīgi, kā valdība redz šo infrastruktūras attīstību. Un tagad par enerģētiku. Ko mēs varam izlasīt? To, ka tiks liberalizēts gāzes un elektrības tirgus, ka tas tiks atvērts un katrs patērētājs varēs izvēlēties gāzes piegādātāju. Piedodiet, dārgie kolēģi! Gāzes piegādātāju mēs varēsim izvēlēties tikai savām šķiltaviņām, jo šajā dokumentā jūs neatradīsiet neko - ne vārda par nepieciešamību izbūvēt otru (alternatīvo) gāzes krātuvi, ne vārda par to, cik tas maksā, ne vārda par to, vai ir vajadzīgs vēl kāds gāzes vads. Mēs zinām, ka somi pašreiz cīnās par gāzes vada izbūvi no Norvēģijas. Kāpēc somi to dara, ja viņi var iegādāties ļoti lēti Krievijas gāzi? Acīmredzot viņi zina, kāpēc viņi to dara. Šī cīņa notiek ar Komisiju. Protams, arī viņiem ir tās pašas problēmas, kas ir Latvijai, - mazs iedzīvotāju skaits, šis projekts nav visai rentabls, tomēr Somijas valdība zina, kāpēc par to ir jārunā. Godājamā ārlietu ministre! Jūs labāk par mani zināt, ka jau 2001. gadā Eiropas Komisija norādīja Latvijas valdībai uz nepieciešamību izpētīt ātrgaitas dzelzceļa problēmas Latvijā un to, kā šeit uzbūvēt ātrgaitas dzelzceļu, jo pašreiz mums vispār nav normālas pasažieru satiksmes. Tagad ir pagājuši gandrīz trīs gadi un mēs esam nonākuši tiktāl, ka Eiropas Savienības komisārs zvana Lietuvas prezidentam un saka: “Ziniet, mēs jums ar varu šo dzelzceļu uzbūvēsim!” Visu laiku mēs šeit dzirdam no valdības, ka mēs esam maza tauta, mūsu zeme ir reti apdzīvota, mums nav, ziniet, līdzekļu un tas viss ir nerentabls. Un nekas šajā jomā netiek darīts. Tie ir tikai daži piemēri, kas liecina par to, ka nav šā lielā redzējuma jeb šīs vīzijas. Es, protams, domāju, ka mēs ratificēsim šo līgumu un šodien nobalsosim par to, bet es tomēr gribētu pievērst valdības uzmanību tādām lietām. Ja mēs nerunājam par tādām lielām lietām kā infrastruktūra un enerģētika, tad jāteic, ka ļoti daudzus mūsu cilvēkus interesē, ko tad Eiropas Savienība un šis līgums dos mazajam uzņēmējam, mazā un vidējā uzņēmēja darbībai. Jā, godājamā ārlietu ministre, jūs ļoti labi zināt un arī valdība zina, ka Latvija ir vienā no pēdējām vietām pasaulē pēc uzņēmumu skaita uz 1000 cilvēkiem. Nu, “jaunajos laikos”, kā es saprotu, valdība to vien dara, kā veselu gadu strādā pie tā, kā palīdzēt šiem mazajiem uzņēmumiem tālākajos Latvijas reģionos, teiksim, Latgalē. Mēs zinām, ka ir paredzēti ļoti lieli līdzekļi. Tuvākajos divos trijos gados mazie un vidējie uzņēmumi varēs saņemt apmēram 106 miljonus latu uzņēmējdarbības konkurētspējas palielināšanai. Šo naudu administrēs Attīstības aģentūra. Tikai ir viena nelaime - uzņēmējam ir projekts jārealizē par savu naudu, un tikai pēc tam, kad šis projekts būs realizēts (nemaz nerunājot par visu šo birokrātiju, projekta saskaņošanu un tā tālāk), viņš varēs dabūt atpakaļ daļu no Komisijas piešķirtajiem līdzekļiem. Tātad - kur mazais uzņēmējs, piemēram, Latgalē, kuram problēma ir jau tūkstotis vai pieci tūkstoši latu, varēs dabūt, teiksim, 50 tūkstošus vai 100 tūkstošus latu, lai tur uzbūvētu, attīstītu kaut kādu infrastruktūru vai nodarbotos ar savu darbinieku pārkvalifikāciju? Viņš var dabūt šo naudu divos veidos - vai nu no bankas (bet viņam nav nepieciešamās ķīlas), vai no kādām kredītgarantiju aģentūrām. Būdams ļoti naivs, es domāju, ka šajās kredītgarantiju aģentūrās ir vismaz kādi 10 miljoni… nu, vismaz 7 vai 8 miljoni, un biju ļoti pārsteigts, ka tur tikai pāris simts tūkstošu (tagad varbūt ir drusciņ virs pusmiljona). Tātad jautājums ir par līdzfinansējumu ne tikai lielajiem infrastruktūras objektiem; jautājums ir arī par mazās un vidējās uzņēmējdarbības atbalstīšanu kā tādu. Un pēdējais. Es laika trūkuma dēļ negribu jūsu uzmanību aizkavēt, bet man ir novēlējums valdībai, tikai es vairs nezinu, kā man būtu jāsaka - vai tas ir novēlējums šai valdībai vai jaunajai valdībai. Es gribētu novēlēt varbūt šai jaunajai valdībai, kas sāks strādāt, četras lietas. Pirmkārt, novēlu vīziju - precīzu vīziju par to, ko Latvija grib. Vai mēs gribam ātrgaitas dzelzceļu, vai mēs gribam, lai Latvija, Igaunija, Somija būtu savienotas ar Poliju, Berlīni, Briseli? Vai varbūt mēs to negribam? Ja mēs to gribam, tad mums nav šeit jāstāsta, ka mēs esam reti apdzīvota teritorija, ka mums nav naudas. Mums ir dienu un nakti jāstrādā pie šā projekta realizācijas! Otrā lieta ir līdzekļu koncentrācija. Dārgie draugi! Ministrs pēc gada (pirms tam citas valdības bija strādājušas trīs gadus) nāk šeit un saka: “Ziniet, man ir četri redzējumi attiecībā uz pašvaldību reformu, man ir viens projekts, kurā ir runa par 102 pašvaldībām, man ir otrs projekts, kurā ir runa par 88, trešais - par 33, ceturtais - par piecām… un piektais - par vienu!” Ja jau tas ir tā, tad, ziniet, nav vajadzīgs ne šāds ministrs, ne šāda valdība! Tad mums ir skaidrs, ka šie līdzekļi netiks koncentrēti un nevienu projektu mēs te nerealizēsim. Trešā lieta, ko es gribētu novēlēt šai valdībai, - atrisināt šo līdzekļu līdzfinansējuma problēmu (šajā sakarā es runāju par infrastruktūras objektiem, bet, es domāju, tikpat svarīga ir zinātne un tehnoloģija, tātad augstskolu, zinātnes finansējums, piedalīšanās visās šajās programmās), nevis dibināt jaunas ministrijas, kuras prasa vairāk naudas nekā tie finanšu līdzekļi, kurus mums vajag, lai mēs piedalītos šajās zinātnes, izpētes un tehnoloģiju programmās. Un pēdējais. Nolaidīsimies arī līdz šim mazajam uzņēmumam un palīdzēsim mazajam uzņēmējam atrisināt šīs viņa problēmas. Tātad atkārtoju vēlreiz: lai nākamajā valdības anotācijā par kartupeļu cieti nebūtu vairāk rakstīts kā par enerģētiku, transportu vai par kaut ko citu daudz būtiskāku - zinātni un tehnoloģijām. Paldies par uzmanību! Es aicinu nobalsot pirmajā lasījumā.".
- 2003_10_02-seq36 language "lv".
- 2003_10_02-seq36 speaker Aleksandrs_Kirsteins-1948.
- 2003_10_02-seq36 mentions Q211.
- 2003_10_02-seq36 mentions Q37.
- 2003_10_02-seq36 mentions Q191.
- 2003_10_02-seq36 mentions Q193089.
- 2003_10_02-seq36 mentions Q458.
- 2003_10_02-seq36 mentions Q33.
- 2003_10_02-seq36 mentions Q159.
- 2003_10_02-seq36 mentions Q36.
- 2003_10_02-seq36 mentions Q20.
- 2003_10_02-seq36 mentions Q9005.
- 2003_10_02-seq36 mentions Q64.