Matches in Saeima for { <http://dati.saeima.korpuss.lv/entity/speech/2003_09_11-seq64> ?p ?o. }
Showing items 1 to 14 of
14
with 100 items per page.
- 2003_09_11-seq64 type Speech.
- 2003_09_11-seq64 number "64".
- 2003_09_11-seq64 date "2003-09-11".
- 2003_09_11-seq64 isPartOf 2003_09_11.
- 2003_09_11-seq64 spokenAs 150.
- 2003_09_11-seq64 spokenText "Cienījamā priekšsēdētāja! Godājamie kolēģi deputāti! Kārtējais Ministru kabineta izstrādātais un Satversmes 81. panta noteiktajā kārtībā pieņemtais grozījums attiecas uz kompensācijas sertifikātiem un to izmantošanu valsts un pašvaldību īpašuma privatizācijā. Lūdzu uzmanīgi ieskatīties dokumentā, par ko mēs pa?reiz spriedīsim! Aicinu ieskatīties pirmām kārtām šā dokumenta 16. punktā. Jums katram ir šis dokuments. Izlasiet tikai 16. punktu šajā sakarībā! Vēl joprojām daudziem okupācijas un sarkanā terora upuriem un to mantiniekiem nav atdoti padomju varas prettiesiski konfiscētie īpašumi. Īpašumu reālas atdošanas vietā šie īpašnieki bija spiesti piekrist saņemt kompensāciju sertifikātu veidā. Atceramies, ka naudas reformas laikā, kad mums eksistēja tā saucamie “repši” jeb “repšiki”, lauku apvidos kompensāciju izmaksas notika arī “repšos”. Pēc tam ļoti strauji tos devalvēja un 200 “repšu” vietā saņēma vienu latu. Tie, kas pieņēma šādu kompensācijas veidu, praktiski visu zaudēja. Ieviest kompensācijas sertifikātus kā īpašu sertifikātu veidu - tas bija risks, jo iedzīvotāji šaubījās, viņiem nebija skaidrs, kā viņi varēs šos sertifikātus izmantot un ko varēs iegūt par tiem. Daudzi sertifikātu īpašnieki pārdeva šos sertifikātus, daudzi sertifikātu īpašnieki, kas nomāja dažādus valsts un pašvaldību īpašumus, cerēja, ka varēs tos privatizēt, kā to paredzēja likums. Viņi daudz darba un naudas līdzekļu ieguldīja šo īpašumu sakopšanā. Maksāja gadiem nomas naudu un cerēja. Līdz ar paredzamajiem grozījumiem, par kuriem mēs pašreiz runājam, sakarā ar maksāšanas līdzekļu proporcijas izmaiņām krasi pieaugs izpirkuma cena, jo lielākā daļa no objekta vērtības būs jāmaksā naudā, nevis - uzsveru! - kompensācijas sertifikātos. Jau reizi padomju varas aplaupītie tiks aplaupīti vēlreiz. Objektu vērtības pieaugums izraisīs arī privatizējamo objektu vērtības noteikšanas kritēriju maiņu Rīgā un Jūrmalā. Atšķirībā no pārējās Latvijas teritorijas, no pašvaldībām, pilsētām un lauku teritorijām, īpaši ir izdalīta Rīga un Jūrmala. Rīgā un Jūrmalā turpmāk ir paredzēts īpašumus un zemes gabalus vērtēt pēc to tirgus vērtības, nevis pēc kadastrālās vērtības. Iespējams, ka līdz ar to daudzi vairs nespēs privatizēt jau sakoptos objektus un būs spiesti no tiem atteikties, zaudējot ieguldīto naudu un darbu. Kompensācijas sertifikātu tirgus vērtība kritīsies. Piepildīsies visdrūmākās prognozes, kas brīdināja, ka kompensācijas sertifikātu segums ir nenoteikts. Normatīvā akta projekta, kas paredz grozīt likumu “Par valsts un pašvaldību īpašuma objektu privatizāciju”, anotācijā ir pausta pārliecība, ka palielināsies valsts, Rīgas un Jūrmalas pašvaldību ieņēmumi no valsts zemes atsavināšanas. Uzskatu, ka valsts budžetu nedrīkst piepildīt, vēlreiz aplaupot okupācijas varas upurus. Visvairāk Latvijas pilsoņu īpašumus zaudēja tieši Rīgā un Jūrmalā, un tieši šeit ir paredzēts palielināt maksu latos par privatizējamajiem objektiem. Februārī un martā Ministru kabineta dzīlēs dzima ideja, un tās apveidi sāka iezīmēties 15. aprīlī, turklāt Rīgai un Jūrmalai atsevišķi īpašs statuss netika izdalīts. Līdz ar to būtībā tika ierosināts ar atpakaļejošu datumu mainīt privatizācijas noteikumus. Izdarot šādas izmaiņas likumdošanā, tās nonāks pretrunā ar jau iepriekš piešķirtajām tiesībām, kas paredzētas atsevišķo objektu privatizācijas noteikumos un esošajos likumos. Ir jāizvērtē Ministru kabineta veikto likuma grozījumu atbilstība tiesiskās paļāvības principam. Šis princips nosaka, ka valsts iestādēm savā darbībā jābūt konsekventām attiecībā uz to izdotajiem normatīvajiem aktiem, tām jāievēro tiesiskās paļāvības princips, kas attiecībā uz personām sakarā ar konkrēto tiesību normu maiņu varētu tikt pārkāpts. Tad indivīds atbilstoši šim principam varētu paļauties uz likumīgi izdotās tiesību normas pastāvību un nemainīgumu. Viņš droši var plānot savu nākotni saistībā ar tiesībām, ko šī norma viņam ir piešķīrusi. Tiesiskās paļāvības princips šajā gadījumā tiek pārkāpts, un ir paredzams, ka sekos daudzu pilsoņu sūdzības Satversmes tiesā un Eiropas Cilvēktiesību tiesā. Lūdzu, mēģiniet atcerēties miljonāra Andra Šķēles diktatūras laikā pieņemto prettiesisko likumu par aizliegumu pensionāriem saņemt pensijas un strādāt. Tas daudzās ģimenēs izraisīja traģēdiju. Paredzētajās likumdošanas izmaiņās nav izdalīti atsevišķi nekustamo īpašumu veidi, kuru privatizācijas kārtība ir atšķirīga. Līdz ar to radīsies dažādas juridiskas problēmas to privatizācijā. Sašaurinot kompensācijas sertifikātu lietošanas iespējas, būtībā tiek izbeigta privatizācija, nenosakot tālāko kompensācijas sertifikātu likteni. Varbūt neizmantotos kompensācijas sertifikātus valsts būs spiesta iepirkt par to nominālvērtību? Varbūt šāda darbība tiek veikta, lai gūtu labumu no īslaicīga kompensācijas sertifikātu cenu krituma? Līdz ar šādu privatizācijas nobeigumu tika sagrautas cilvēku cerības, kā arī uzticība likumdevējiem, likumiem un taisnībai mūsu zemē, mūsu valstī. Aicinu Ministru kabinetu neskaidros, pretrunīgos un amorālos likuma grozījumus nodot komisijām, lai izvērtētu to juridiskās, politiskās un ekonomiskās sekas, nenodarot pāri jau tā cietušo pilsoņu daļai, kuri joprojām ir un kuros mīt cerība jaunajam laikam un mūsu saprātīgai rīcībai. Paldies par uzmanību!".
- 2003_09_11-seq64 language "lv".
- 2003_09_11-seq64 speaker Leopolds_Ozolins-1937.
- 2003_09_11-seq64 mentions Q211.
- 2003_09_11-seq64 mentions Q79820.
- 2003_09_11-seq64 mentions Q2660080.
- 2003_09_11-seq64 mentions Q193089.
- 2003_09_11-seq64 mentions Q2498135.
- 2003_09_11-seq64 mentions Q511905.