Matches in Saeima for { <http://dati.saeima.korpuss.lv/entity/speech/2003_09_11-seq14> ?p ?o. }
Showing items 1 to 22 of
22
with 100 items per page.
- 2003_09_11-seq14 type Speech.
- 2003_09_11-seq14 number "14".
- 2003_09_11-seq14 date "2003-09-11".
- 2003_09_11-seq14 isPartOf 2003_09_11.
- 2003_09_11-seq14 spokenAs 22.
- 2003_09_11-seq14 spokenText "Cienījamā priekšsēdētājas kundze! Godājamie kolēģi! Piedāvātie minimālie Izglītības likuma grozījumi, kuri skar mazākumtautību skolas, zināmā mērā atkārto PCTVL frakcijas priekšlikumu - to priekšlikumu, kuru Saeima noraidīja 22. maijā, dienu pirms 23. maija masu protesta mītiņa. Noraidīja demonstratīvi, lai parādītu, ka krievvalodīgā kopiena nav tiesīga piedalīties tā jautājuma risināšanā, kurš skar tikai un vienīgi šo kopienu un nosaka tās likteni. Cienījamās dāmas un kungi! Un tomēr valdība - ne brīvprātīgi! - spēra šo soli. Krievvalodīgā kopiena, kuras pārstāvju lielākajai daļai nav politisku tiesību, nevar pilnvērtīgi aizstāvēt sevi Saeimā. Taču kopš aprīļa tā visai pārliecinoši demonstrē savu apņēmību ielās aizstāvēt savas dabiskās tiesības. Cienījamie kolēģi deputāti! Jūsu vidū ir izplatījies aicinājuma teksts, kuru ir parakstījuši 106 000 cilvēku. Šo aicinājumu grib ignorēt, neievērot. To atteicās pieņemt gan Valsts prezidente, gan Saeimas priekšsēdētāja. Daudzi ar gandarījumu būtu to saplēsuši un aizmirsuši par to kā par nakts murgu. Taču šis aicinājums pieder pie to faktu virknes, kurus nevar neņemt vērā, nevar ignorēt. Cienījamā “Lauku Avīze” un citi izdevumi uzrīda vienus cilvēkus virsū citiem un tīšuprāt kurina starpnacionālo naidu lasītājos. Es nolasīšu jums aicinājuma pirmo rindkopu: “Valstij jāuzņemas atbildība par valsts valodas pasniegšanas kvalitāti nacionālo minoritāšu skolās, nodrošinot augstu latviešu valodas skolotāju kvalifikācijas līmeni un efektīvu valodas pasniegšanas metodiku izmantošanu. ” Tā ir pirmā rindkopa. Kur tad šeit var saskatīt necieņu pret latviešu valodu? Par ko gan vēl šodien caur manu muti runā simts tūkstoši Latvijas iedzīvotāju? Citēju aicinājumu: “Mēs pieprasām nacionālo minoritāšu izglītības reformas demokratizāciju. Mēs pieprasām nostiprināt Izglītības likumā vecāku, skolu padomju un skolu dibinātāju tiesības brīvi izvēlēties mācību un eksāmenu valodu. ” Ko gan jūs šeit atrodat pretvalstisku un pretlatvisku? Faktiski tā ir prasība atjaunot Pirmās Latvijas Republikas likumdošanu. Šī ir tā modeļa atjaunošana, kurš noteic attiecības starp mazākumu un vairākumu, jo 20 gadu garumā šis modelis pierādīja savu dzīvotspēju. Ko tad tā vietā piedāvā mūsu Ministru kabinets? Ministru kabinets faktiski atstāj sev tiesības noteikt mācību valodu proporcijas, nosakot: ne vairāk kā 40% - krievu valodai un ne mazāk kā 60% - latviešu valodai. Šajos 40% neiekļaujas pat eksakto zinātņu pasniegšana. Taču visvairāk mūs neapmierina tas fakts, ka jebkurā laikā šī proporcija var tikt mainīta bez jebkādas dalības no mūsu puses. Neviens no ministru bērniem nemācās mazākumtautību skolās. Tieši tādēļ mēs pieprasām brīvu izglītības valodas izvēli, kura būtu apstiprināta ar likumu. Cienījamie kolēģi! Daudz runā par mūsu promaskavisko orientāciju, par mūsu vēlmi izmantot izglītības problēmas, lai izjauktu Latvijas iestāšanos Eiropas Savienībā. Kaut arī Maskava visādi apsveic Latvijas iestāšanos Eiropas Savienībā un pat veic zināmu spiedienu uz Latvijas krieviem, lai tie izdarītu tā saucamo pareizo izvēli. Vēlreiz ielūkojieties aicinājumā! Tas nav adresēts Vladimiram Putinam, bet gan Vairai Vīķei-Freibergai. Un Krievu skolu aizsardzības štābs, organizējot 2. jūnijā piketu pie Izglītības un zinātnes ministrijas, adresēja savus priekšlikumus nevis Berluskoni, bet Šadurskim. Tikai pēc nievājošas atbildes saņemšanas mēs pārgājām pie ārvalstu vēstniecību piketēšanas, pie eirošantāžas, pie vēstuļu nosūtīšanas valstīm, kuras patiesi vadās no starptautiskās cilvēktiesības aizstāvošo dokumentu gara. To dokumentu, kuri šodien jums ir izsniegti. Lūk, dažas atbildes štābam, to skaitā arī no Polijas vēstnieka - augsti cienījamā Tadeuša Fišbaha. Viņš saprot, ka tās septiņas poļu skolas, kuru darbība tika atjaunota pēc neatkarības iegūšanas, cietīs no reformas tāpat kā krievu skolas. Citēju: “Dialogs, sarunu un vienošanās ceļš, ņemot vērā valsts iespējas, kā vienmēr, ir izrādījies par vislabāko un visefektīvāko metodi. Ceru, ka minētās problēmas tiks noskaidrotas un atrisinātas konstruktīvā sarunu ceļā un ieguvēji no tā būs pirmām kārtām visu Latvijas skolu skolēni neatkarīgi no tautības. ” Tas ir poļu vēstnieka viedoklis. Bet no sarunām atsakāmies ne jau mēs, bet valdība. Varu pieminēt arī Igaunijas parlamenta Kultūras komisijas priekšsēdētāja vēstuli. Viltīgie kaimiņi negrib skriet lokomotīvei pa priekšu. Viņi ne tikai atlika reformu, līdzīgu reformu, līdz 2007. gadam, bet arī pa kluso demontē nevienam nevajadzīgo bilingvālo izglītību. Varu pieminēt arī Eiropas Padomes ģenerālsekretāra augsti cienījamā Valtera Švimmera kunga atbildi, kuru es saņēmu aizvakar. Es štāba vārdā devu viņam pilnu un patiesu informāciju par mūsu izglītības reformas īpatnībām. Ģenerālsekretārs paziņoja, ka izglītības reformas jāparedz minoritāšu valodu aizstāvībai, jāsaglabā bilance starp valsts un minoritāšu valodām. Viņš solīja procesa rūpīgu kontroli no Eiropas Padomes puses. Praktiski viņš vēlreiz pieprasīja, lai Latvija nekavējoties ratificētu Eiropas Vispārējo mazākumtautību tiesību konvenciju un lai visus ar izglītību saistītos jautājumus izlemtu konvencijas ietvaros. Ļoti žēl, ka vēstule adresēta man, nevis cienījamai Ingrīdai Ūdres kundzei. Vai patiešām - kā lemsim, tā arī būs? Kad būsim Eiropas Savienībā, Eiropa noteikti izdarīs attiecīgu spiedienu. Vai tad mēs nevaram atrisināt problēmu paši savā starpā? Cienījamie kolēģi! Es aicinu atbalstīt likumprojektu un ar lielu uzmanību izturēties pret grozījumiem, kurus mēs piedāvāsim otrajam lasījumam. Paldies par uzmanību!".
- 2003_09_11-seq14 language "lv".
- 2003_09_11-seq14 speaker Vladimirs_Buzajevs-1951.
- 2003_09_11-seq14 mentions Q822919.
- 2003_09_11-seq14 mentions Q211.
- 2003_09_11-seq14 mentions Q649.
- 2003_09_11-seq14 mentions Q957126.
- 2003_09_11-seq14 mentions Q191.
- 2003_09_11-seq14 mentions Q193089.
- 2003_09_11-seq14 mentions Q458.
- 2003_09_11-seq14 mentions Q2684.
- 2003_09_11-seq14 mentions Q36.
- 2003_09_11-seq14 mentions Q8908.
- 2003_09_11-seq14 mentions Q164226.
- 2003_09_11-seq14 mentions Q151301.
- 2003_09_11-seq14 mentions Q1474490.
- 2003_09_11-seq14 mentions Q7747.