Matches in Saeima for { <http://dati.saeima.korpuss.lv/entity/speech/2003_09_11-seq12> ?p ?o. }
Showing items 1 to 12 of
12
with 100 items per page.
- 2003_09_11-seq12 type Speech.
- 2003_09_11-seq12 number "12".
- 2003_09_11-seq12 date "2003-09-11".
- 2003_09_11-seq12 isPartOf 2003_09_11.
- 2003_09_11-seq12 spokenAs 37.
- 2003_09_11-seq12 spokenText "Cienījamie kolēģi! Mums tiek piedāvāts grozījums Izglītības likuma 53. pantā, ka pedagogiem ar zemāko profesionālo kvalifikāciju minimālā darba samaksa par vienu slodzi nedrīkst būt zemāka par divām minimālajām mēneša algām. Un šodien diemžēl ar Ministru prezidenta parakstu tiek piedāvāts šīs 53. panta otrās daļas darbības laiku pārcelt uz 2004. gada 1. septembri. Taču “Zemgales Ziņās” (tā ir Jelgavas avīze) 9. septembrī ir lasāms “Jaunā laika” ģenerālsekretāra Krupņikova kunga teiktais, ka visi solījumi vēlētājiem ir izpildīti, ka nodokļu iekasēšana ir augusi brīnišķīgi, ka skolotāju algas esot palielinātas tik lielā apmērā, kā vēl nekad agrāk. Bet kā tad ir patiesībā? Jelgavas skolotāji ar šā gada 1. septembri diemžēl nesaņem pat solīto darba algas pielikumu. Kāpēc? Vienkārši tāpēc, ka darba algas fondā paredzētā summa (kā tas bija solīts, ka katram pedagogam būs 15 latu algas pielikums) nav saņemta, aizbildinoties ar vajadzību sameklēt trūkstošo naudu iekšējās rezervēs. Bet kas tad ir iekšējās rezerves? Redziet, Jelgavas skolu tīkls ir sakārtots ideāli, un Jelgavas skolās klases ir ļoti pārpildītas. Tātad tajās ir 30 vai pat vairāk - 35-37 - skolēni. Skolotāji strādā ārkārtīgi grūtos apstākļos. Jā, protams, tas nav pieņemami un būtu nākotnē jāvirzās uz to, ka klases nebūtu tā pārpildītas. Bet tie pedagogi taču nav vainīgi... it kā viņiem par sodu tagad nauda viņu atalgojumam tiek nevis pielikta, bet atņemta. Kad apciemoju Jelgavas skolas augusta nogalē, skolotāji man nepārtraukti uzdeva jautājumu: “Par ko mēs tiekam sodīti? Kāpēc mums 5 lati, aptuveni 5 lati, ministra kungs, tiek atņemti?” Bet savukārt, atverot “Jaunā laika” programmā izglītības jautājumiem veltīto sadaļu, kā tuvāko darbu lasu: “Nodrošināsim skolotāja algu atbilstoši viņa kvalifikācijas kategorijai par vienu pilnu slodzi ne mazāku par 300 latiem. ” Nu, ja jau tas ir tuvākais darbs, tad, es domāju, par to vajadzētu runāt ne tikai teorētiski un populistiski, bet vajadzētu arī to visu paredzēt 2004. gada budžeta projektā. Savukārt, ja jūs atkāpjaties no solītā un tas jūsu tuvākais darbs nav tik ātri izdarāms, tad vajag tā arī godīgi pateikt! Veidojot skolotāju darba algas secīgas paaugstināšanas grafiku, vajag pateikt, kā tad jūs to plānojat, - cik ilgā laikā un ar kādu algas pielikumu jūs plānojat realizēt šo savu solījumu. Jo šobrīd izskatās tā, ka skolotāju darba algas reforma ir pārtraukta. Un diemžēl to atzina arī ministrs. Kā jau mana kolēģe Goldes kundze teica, to atzina arī ministra kungs, mūsu frakcijā viesojoties! Jā, piekrītot, ka 2004. gadā vairs nav paredzēts skolotājiem darba algas pielikums. Un kā tad mēs varam runāt par skolotāju prestiža celšanu? Kā mēs varam runāt par izglītības prioritāti gan “Jaunā laika” programmā, gan Valdības deklarācijā? Kā mēs piesaistīsim jaunos pedagogus skolām? Šadurska kungs, jūs piedalījāties arī Jelgavas skolotāju un vecāku konferencē aprīlī. Jūs dzirdējāt, cik milzīgas problēmas ir samilzušas Jelgavā - un ne tikai Jelgavā, tā tas ir visā Latvijā. Skolotāju trūkst, skolotāju kvalifikācija ļoti bieži ir neatbilstoša. Ir ļoti lieli ieguldījumi vajadzīgi ne tikai viņu darba algas reformā, bet arī viņu tālākizglītībai. Ārkārtīgi daudz līdzekļu būtu tur jāiegulda. Kas ir patiesībā? Patiesībā iznāk tā, ka solīts ir daudz, bet realitāte ir tā, ka tad, kad mēs paskatāmies, kādas ir konkrētās koncepcijas, mēs redzam, ka nav tādas koncepcijas darba algas paaugstināšanai un nav arī nekādu pazīmju, ka nākamā gada budžetā tiek par to domāts. Interesanti ir palasīt šo pašu avīzes “Zemgales Ziņas” numuru, kurā Krupņikova kungs lielā izvērsumā raksta par to, kas nu viss ir sasolīts un ka nodokļi iekasēti, un ka viss ir tā kā paradīzē. Taču lappuses apakšā “Zemgales Ziņās” vienmēr ir tāda rubrika: “Dienas jautājums”. Un šoreiz tas jautājums ir tāds: “Cik ilgi vēl Repšes valdība būs pie varas?” Un visi aptaujātie, izņemot vienu, uzskata, ka tā drīz kritīs. Es galīgi negribu būt gaišreģe. Taču man nākas atbildēt uz skolotāju jautājumiem: “Kāpēc izglītības jomā valda haoss? Kāpēc šobrīd tiek atlikta pamatizglītības standarta izpilde? Kāpēc sākumskolā atzīmju sistēma tiek sajaukta ar kājām gaisā?” Neviens skolas direktors vairs nesaprot, pēc kādiem kritērijiem vērtēt, jo standarts nav atcēlis iepriekšējo kārtību, bet savukārt ministra kungs ir jau pieteicis jaunu kārtību. Un neviens nesaprot, kurš dokuments tagad ir prioritārais hierarhijas sistēmā. Diemžēl arī pats ministra kungs, ieradies mūsu frakcijā, nevarēja to paskaidrot. Tas bija ļoti skumīgi, bet tā nu tas bija. Un tad, ziniet, es tiem skolotājiem atbildēju: “Latviešu tautai ir tāds teiciens: “Zivs pūst no galvas. ”” Es negribētu visu to zivi sašķērst sīkos, mazos gabaliņos un iemest atkritumu kastē. Bet varbūt ir vērts nomainīt pūstošo galvu? Paldies par uzmanību! (Zālē daži aplaudē. )".
- 2003_09_11-seq12 language "lv".
- 2003_09_11-seq12 speaker Erika_Zommere-1946.
- 2003_09_11-seq12 mentions Q211.
- 2003_09_11-seq12 mentions Q1357342.
- 2003_09_11-seq12 mentions Q179830.
- 2003_09_11-seq12 mentions Q3112425.