Matches in Saeima for { <http://dati.saeima.korpuss.lv/entity/speech/2003_06_19-seq593> ?p ?o. }
Showing items 1 to 10 of
10
with 100 items per page.
- 2003_06_19-seq593 type Speech.
- 2003_06_19-seq593 number "593".
- 2003_06_19-seq593 date "2003-06-19".
- 2003_06_19-seq593 isPartOf 2003_06_19.
- 2003_06_19-seq593 spokenAs 37.
- 2003_06_19-seq593 spokenText "Saeimas priekšsēdētājas kundze! Deputāti! 1. un 2. priekšlikums ir pilnīgi analogi, bet 3. priekšlikums ir radies komisijā saistībā ar šo 1. un 2. priekšlikumu. Es gribētu pateikt, kāda ir šā priekšlikuma būtība. Jautājums, kas šobrīd nav guvis risinājumu, ir jautājums par minimālā neapliekamā minimuma lielumu, kas nav mainījies kopš 1996. gada. Arī kaimiņvalstīs ilgus gadus šis neapliekamais minimums saglabājās līdzīgā līmenī, taču pēdējā gadā… Igaunijā tikko ir pieņemts lēmums par būtisku neapliekamā minimuma palielināšanu līdz pat 2007. gadam. Igaunijā šobrīd neapliekamais minimums, pārrēķinot pēc valūtas kursa 16. jūnijā, ir 42,3 lati mēnesī, bet jau 2007. gada 1. janvārī tas sasniegs 84,6 latus. Ko nozīmē neapliekamais minimums? Tas nozīmē cilvēka bruto algas attiecību pret neto algu. Runājot par atalgojumu, bieži vien darba devēji vai valsts lieto tādu izteicienu, ka ir alga uz papīra, tas ir, neto alga, bet cilvēks praktiski rēķinās ar to algu, ko viņš saņem, kā saka, uz rokas - tātad bruto algu. Un kādas tad veidojas šīs attiecības? Ja neapliekamais minimums šobrīd tiktu paaugstināts, piemēram, līdz 40 latiem, tad cilvēks, neskatoties uz to, kāds ir viņa atalgojuma līmenis, kas nav mazāks par minimālo algu, ja viņam nebūtu neviena apgādājamā, gadā uz rokas pie nemainīgas algas saņemtu 60 latus vairāk - tātad 5 latus mēnesī viņš saņemtu vairāk. Ja viņam būtu viens bērns vai viens apgādājamais, kurš var būt arī ne tikai bērns, tad viņš gadā saņemtu 90 latus vairāk, bet, ja viņam būtu divi bērni vai divi apgādājamie, tad 120 latus vairāk. Es saprotu, ka šis lēmums nav vienkāršs un ka tam, protams, ir arī dažādas finansiālās ietekmes. Šos priekšlikumus es biju iesniedzis arī uz otro lasījumu, taču es piekritu tos atsaukt, tāpēc ka Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija nosūtīja valdībai šos priekšlikumus ar lūgumu paust savu viedokli. Un kāda tad ir valdības attieksme pret šo tik svarīgo jautājumu, par kuru savu viedokli partiju vēlēšanu programmās ir paudušas visas partijas? Es saprotu, ka ir dzīves realitāte un ka katram priekšlikumam, protams, ir fiskālais efekts, tāpēc tas ir rūpīgi jāizvērtē, bet, tā kā atbilde uz to, kas tiks darīts, netika saņemta, tad valdības šībrīža lēmums ir tāds, ka līdz šā gada 31. decembrim tiek izstrādāta it kā koncepcija. Un tad, protams, šie priekšlikumi palika. Es gribu pateikties Budžeta un finanšu (nodokļu) komisijai un arī pozīcijas deputātiem par sapratni. Manuprāt, kompromisa variants, kas ir pieņemts, pamatojoties uz 1. un 2. priekšlikumu, ir formulēts 3. priekšlikumā, un ir ļoti labs kompromiss, kas nozīmē, ka neapliekamā minimuma noteikšana tiek noņemta no Ministru kabineta pleciem un ka tas notiks katru gadu, apstiprinot ikgadējo Budžeta likumu. Otra lieta. Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija ir nosūtījusi vēstuli ar lūgumu valdībai līdz 1. septembrim paust savu viedokli par to, kā šis jautājums varētu tikt risināts. Un tāpēc ir tapuši arī šie nākamie priekšlikumi, kur ir minētas dažādas formulas, kādā veidā varētu samazināt šo apliekamo summu vai arī virzīties uz kādu noteiktu lielumu, piemēram, vadoties pēc minimālās algas vai pēc kaut kā cita, kā tas ir izplatīts daudzās valstīs. Tur eksistē dažādi veidi, kā šo jautājumu risināt. Taču mums ir jābūt skaidrai perspektīvai, jo šis neapliekamais minimums kā reizi ļautu palielināt reālos ienākumus cilvēkiem ar zemiem ienākumiem, kas savukārt veicinātu patēriņa un uzkrājumu pieaugumu, kā arī mazinātu izvairīšanos no nodokļu maksāšanas. Tāpēc es aicinu atbalstīt šo komisijā panākto kompromisu, taču arī saprotu, ka visas debates vēl tikai būs, jo jautājums praktiski ir tikai atlikts, un tās notiks vai nu kopā ar budžeta apspriešanu, vai arī tajā brīdi, kad valdība būs formulējusi savu viedokli. Tomēr paldies Budžeta un finanšu (nodokļu) komisijai un arī valdošās koalīcijas deputātiem par izpratni! Šis jautājums, manuprāt, ir ļoti svarīgs, un tajā ir jāgūst skaidrība visiem.".
- 2003_06_19-seq593 language "lv".
- 2003_06_19-seq593 speaker Gundars_Berzins-1959.
- 2003_06_19-seq593 mentions Q822919.
- 2003_06_19-seq593 mentions Q191.