Matches in Saeima for { <http://dati.saeima.korpuss.lv/entity/speech/2003_06_12-seq188> ?p ?o. }
Showing items 1 to 13 of
13
with 100 items per page.
- 2003_06_12-seq188 type Speech.
- 2003_06_12-seq188 number "188".
- 2003_06_12-seq188 date "2003-06-12".
- 2003_06_12-seq188 isPartOf 2003_06_12.
- 2003_06_12-seq188 spokenAs 66.
- 2003_06_12-seq188 spokenText "Godātā Saeimas priekšsēdētāja! Godātie deputāti! Kolēģi no koalīcijas! Godātā opozīcija! Šodien piedāvājam jums budžeta grozījumus - varbūt ne pašus labākos un pilnīgākos, bet tos, kurus mēs šajos valdības darba mēnešos esam spējuši sastrādāt, jo konsekventi turamies pie principa: “Dalīsim to naudu, kas ir iekasēta, un strādāsim tālāk pie tā, lai varētu iekasēt vēl labāk un vēl vairāk!” Konkrēti šodien mēs iesniedzām parlamentā budžeta grozījumus un arī divus tos pavadošos likumprojektus - “Grozījumi likumā “Par nekustamā īpašuma nodokli”” un “Grozījumi likumā “Par pievienotās vērtības nodokli””. 2003. gada budžeta grozījumi paredz kopumā valsts pamatbudžeta ieņēmumus palielināt par 11,7 miljoniem latu un valsts speciālā budžeta ieņēmumus - par 21,5 miljoniem latu. Tādējādi valsts kopējie konsolidētā budžeta ieņēmumi pēc grozījumu izdarīšanas ir plānoti lielāki par 1,69 miljoniem latu, bet izdevumi - 1,85 miljonu latu apmērā. Līdz ar to šie grozījumi par gandrīz 1 miljonu latu samazinās valsts budžeta fiskālo deficītu, kurš kopumā nepārsniegs 3 procentus no iekšzemes kopprodukta, kas ir kritiskā un nepārkāpjamā robežšķirtne. 2003. gadā nodokļu ieņēmumi tiek prognozēti gandrīz par 40 miljoniem latu lielāki nekā likumā pašreiz noteiktais līmenis. Nodokļu ieņēmumu palielinājumu nosaka sekmīgā nodokļu iekasēšana šā gada četros mēnešos. Jāsaka, ka tik sekmīgs nodokļu iekasēšanas pieaugums nav bijis vērojams nevienā no iepriekšējiem gadiem un nevienas iepriekšējās valdības darbības laikā. Un tā tas ir noticis, pat neskatoties uz ļoti būtisko bāzes samazinājumu, kad, kā jūs zināt, tika samazināti vairāki būtiski nodokļi mūsu nodokļu samazināšanas programmas ietvaros. Bez tam mēs esam precizējuši tā saucamos “nenodokļu ieņēmumus”. Un tad ir jāsaka, ka daži valsts uzņēmumi spēs dividenžu veidā iemaksāt mazākas summas, nekā tas iepriekš bija plānots, un tā rezultātā ienākumi no maksājuma par valsts kapitāla daļu izmantojumu, kā arī daži citi nenodokļu ieņēmumi būs samazināti par 7 miljoniem latu. Līdz ar to mēs šobrīd novirzām nedaudz vairāk par 30 miljoniem latu šodien izskatāmajiem budžeta grozījumiem, un līdz ar šiem budžeta grozījumiem papildu līdzekļi tiek piešķirti šādām Ministru kabineta un parlamenta apstiprinātām prioritātēm: veselības speciālajam budžetam - 12,6 miljonu latu apmērā; pedagogu algu palielinājumam - 3,5 miljonu latu apmērā; subsīdijām zemniekiem - 4,35 miljoni latu; mērķdotācijām investīcijām pašvaldībām - 4,8 miljoni latu; autoceļu fondam - 4,6 miljoni latu; austrumu robežizbūves pabeigšanai - 1,08 miljoni latu. Un vēl dažādi citi mazāki papildu izdevumi citām pozīcijām. Šī ir visa nauda, kas šodien saistībā ar izskatāmajiem budžeta grozījumiem papildus tiks piešķirta minētajām nozarēm. Un, kā jau teicu, turpinot darbu pie valsts ieņēmumu palielināšanas, mums ir cerības, ka varēsim šo procesu turpināt. Grozījumi likumā “Par nekustamā īpašuma nodokli” paredz arī turpmāk saglabāt esošo situāciju nekustamā īpašuma nodokļa piemērošanā. Tātad mēs no 2004. gada neapliksim ar nekustamā īpašuma nodokli dzīvojamās mājas, kā tas bija paredzēts iepriekšējo valdību pieņemtajā un pašreiz spēkā esošajā likumā. Tātad mēs šo likumu grozām, un dzīvojamo platību īrniekiem un īpašniekiem nedraud papildu nodokļu slogs nekustamā īpašuma nodokļa palielinājuma veidā. Taču, protams, vienlaikus mēs nevaram samazināt ar šo paredzēto palielinājumu saistīto nodokļu likmi arī komercdarbībai. Tātad par nekustamajiem īpašuma objektiem, kas ir iesaistīti komercdarbībā, saglabāsies pašreizējā likme, nevis tā tiks samazināta par 0,5% mazāka. Grozījumi likumā “Par pievienotās vērtības nodokli” paredz pastiprināt nodokļu administrāciju, proti, palielināt Valsts ieņēmumu dienesta tiesības, lai labāk varētu apkarot dažādas pievienotās vērtības nodokļa jeb PVN izkrāpšanas shēmas. Un ir arī paredzēts ieviest dažus papildu elementus, kas palīdzēs mums karot pret ļoti izplatītajām karuseļshēmām PVN izkrāpšanā. Šeit jau diskusijas ir izraisījis jautājums par to, vai uzņēmējiem būtu jāpārliecinās par to, vai viņu darījumu partneri ir PVN maksātāju sarakstā. Jāievēro, ka šeit ir ļoti būtiska atšķirība! Tas reizēm tiek pārprasti traktēts tā, ka uzņēmējiem turpmāk būšot jāpārliecinās, vai viņu darījumu partneri maksā nodokļus. Nē! Tas nevienam uzņēmējam nebūs jādara! Pārliecināties, vai kāds maksā nodokļus, būs arī turpmāk Valsts ieņēmumu dienesta un valsts struktūru uzdevums. Mēs ar šiem grozījumiem likumā tikai pastiprinām normu - īstenībā jau pašreiz likumdošanā esošo normu -, kas uzliek par pienākumu uzņēmumiem nesadarboties ar fiktīviem partneriem. Ja viņi sadarbojas ar kādu noteiktu darījuma partneri, viņu pienākums ir pārliecināties, ka tas darījuma partneris ir reģistrēts Uzņēmumu reģistrā un pievienotās vērtības nodokļa maksātāju sarakstā. Šis saraksts ir viegli pieejams internetā, tas ir pieejams arī telefoniski, kā arī citādā veidā. Proti, nesadarbojieties ar nezināmiem vai fiktīviem darījumu partneriem! Jebkuram godīgam uzņēmējam tas prasītu minimālu piepūli - pārbaudīt, vai viņa sadarbības partneris ir sarakstā. Un, ja reiz tas fakts ir konstatēts, tad turpmāk, protams, viss par šo darījuma partneri ir pilnīgi skaidrs un nekādas papildu pūles vairs nav jāpieliek. Pēc kompetentu, nodokļu iekasēšanas jomā strādājošu speciālistu un Finanšu ministrijas darbinieku atzinuma, tas ir pilnīgi nepieciešams, un šos argumentus ir uzklausījusi un atbalstījusi arī valdība. Tas ir pilnīgi nepieciešams, lai mēs mazinātu ļaunprātīgās karuseļshēmas, kuras diemžēl mūsu PVN sistēmā šobrīd dominē un kuru dēļ valsts tiek “slaukta” bez jebkādas žēlastības. Protams, tas samazina nodokļu ieņēmumus, ko mēs varētu novirzīt tik ļoti vajadzīgajām nozarēm. Tālāk. Es gribu uzsvērt, ka valdību veidojošajiem politiskajiem spēkiem nebūt ne vieglos apstākļos ir šobrīd izdevies nonākt pie kopsaucēja, neraugoties uz sarežģīto situāciju ar budžeta grozījumu pieņemšanu. Tas liecina par varas partiju spēju atrisināt visus jautājumus pie sarunu galda. Budžeta grozījumi ir, protams, bijuši nopietns pārbaudījums, un ir prieks, ka šos pārbaudījumus esam sekmīgi izturējuši, visiem koalīcijas partneriem kopā strādājot un atrodot risinājumu. Man kā valdības vadītājam ir jāpateicas partneriem no Zaļo un zemnieku savienības par sapratni un spēju novērtēt sadarbību valdības iekšienē ilgstošā perspektīvā, panākot nopietnu, kaut arī mums visiem smagu kompromisu jautājumā par līdzekļu piešķiršanu zemkopības nozarei. Kā redzat, esam jau būtiski palielinājuši mērķdotācijas subsīdijām zemniekiem, un zemnieki pēc šiem budžeta grozījumiem saņems gandrīz 4,5 miljonus latu papildus. Taču, protams, arī šai nozarei vajadzētu vēl naudu papildus, un par to mēs jau esam domājuši un turpināsim domāt. Ja kopīgā darbā izdosies atrast finansiālo segumu, mēs, protams, labprāt risināsim ne tikai šo, bet arī daudzas citas problēmas. Noteikti gribu akcentēt, ka šobrīd budžeta grozījumos ietvertie Zemkopības ministrijai piešķirtie līdzekļi iekšējā tirgus aizsardzībai, atsevišķu nozaru stabilizācijai un lauksaimniecības subsīdijām ir pietiekami, lai nodrošinātu kopējo nozares attīstību līdz pat gada pēdējam ceturksnim, kad mēs vēlreiz varēsim atgriezties pie šo jautājumu izskatīšanas, ja tam būs finansiāls segums. Lai nodrošinātu zemkopības nozares normālu funkcionēšanu, kā arī citu ministriju pārraudzībā esošo nozaru vajadzību izpildi, nepieciešams cītīgi sekot budžeta ieņēmumu daļas izpildei, cīņai pret nodokļu nemaksāšanu un cīņai pret kontrabandu, kas, protams, ir viens no valdības galvenajiem uzdevumiem. Tāpēc es arī ļoti pateicos jums visiem, kas šodien balsojāt par izmaiņām Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja likumā, kuras dod pamatu cerēt, ka beidzot šo biroju izdosies spēcīgas personības vadībā izveidot par stingru un rīcībspējīgu. Cīņai pret kontrabandu tieši zemkopības nozarē jau ir sperti pirmie soļi. Ir piešķirti līdzekļi Veterinārajam dienestam, rentgena aparātu iegādei kravu kontrolei uz Latvijas robežas. Valdība ciešā sadarbībā ar Zemkopības ministriju turpina atbalstīt vietējā tirgus aizsardzību un pasākumus, kas būtu izdevīgi visiem Latvijas ražotājiem, un tas ir īpaši svarīgi, gatavojoties mūsu startam Eiropas Savienībā, lai mēs tur būtu pilnā mērā konkurētspējīgi. Un esmu arī lūdzis zemkopības ministru novērst dažādas nejēdzības un pārmērības, ko mēs patlaban vērojam laukos, - kaut vai birokrātisko un absolūti nesaprotamo ierobežojumu, kas mūsu pašu skolām, pirmsskolas bērnu iestādēm liedz pirkt svaigu, veselīgu produkciju no vietējiem zemniekiem, vietējiem ražotājiem. Rodas pilnīgi absurda situācija: lauku bērni mājās dzer govs pienu, ēd zemenes un dilles turpat no sava dārza, bet, aizgājuši uz skolu, viņi ir spiesti tur ēst tikai fasētu pārtiku. Tur mūsu lauku bērni ir beidzot spiesti apgūt, ko nozīmē pārtika no konservu bundžas, no tūbiņas izspiests putukrējums. Kur vēl tālāk var iet vienā birokrātiskā absurdā! Es ceru, ka arī šo jautājumu mēs visā drīzumā atrisināsim un darbu sekmīgi turpināsim, lai novērstu visus… (Aplausi.) (Starpsauciens: “Urā!”) Paldies. Deputāti, es domāju, ka zemnieki laukos mums aplaudēs vēl daudz stiprāk, ja mēs to izdarīsim! Un, ziniet, tas nav vienīgais jautājums, kuru risinot mums jāpaskatās uz to, kā esam strādājuši, kā mūsu dienesti ir strādājuši, kā ir risinājuši dažus jautājumus. Ziniet, reizēm tas ir darīts apbrīnojami birokrātiski, nesaprātīgi un neattaisnojami. Taču koalīcijas šodien demonstrētā vienotība - vienotība bez jebkādiem koalīcijas līgumiem un soda sankcijām, vienotība idejas vārdā, vienotība Latvijas nākotnes vārdā (un ir patiess prieks atzīmēt, ka arī daļa opozīcijas sniedz mums konstruktīvu atbalstu) - ir pamats cerībai, ka mūsu uzsāktais darbs Latvijas sakārtošanā un godīgas, taisnīgas valsts pārvaldes sistēmas nodrošināšanā sekmēsies. Paldies jums! (Aplausi.)".
- 2003_06_12-seq188 language "lv".
- 2003_06_12-seq188 speaker Einars_Repse-1961.
- 2003_06_12-seq188 mentions Q822919.
- 2003_06_12-seq188 mentions Q211.
- 2003_06_12-seq188 mentions Q193089.
- 2003_06_12-seq188 mentions Q458.
- 2003_06_12-seq188 mentions Q43048.