Matches in Saeima for { <http://dati.saeima.korpuss.lv/entity/speech/2003_05_29-seq36> ?p ?o. }
Showing items 1 to 17 of
17
with 100 items per page.
- 2003_05_29-seq36 type Speech.
- 2003_05_29-seq36 number "36".
- 2003_05_29-seq36 date "2003-05-29".
- 2003_05_29-seq36 isPartOf 2003_05_29.
- 2003_05_29-seq36 spokenAs 37.
- 2003_05_29-seq36 spokenText "Priekšsēdētājas kundze! Ministru prezidenta kungs! Cienītie kolēģi! Jāteic, ka rodas iespaids, ka lielākā daļa iepriekšējo runātāju nav lasījuši valdības iesniegto ziņojumu vai arī kaut kādu iemeslu dēļ kautrējas vai nevēlas par to runāt. Šodien Saeimā ir iesniegts konkrēts dokuments, un mums vajadzētu debatēt par šo dokumentu. Un jāsaka: kārtējo reizi saskaramies ar to, ka valdība ir pavirša un ļoti mazspējīga, analizējot Latvijas visbūtiskāko stratēģisko gaitu. “Ziņojumā par valdības paveikto un iecerēto Eiropas Savienības jautājumos” pat divreiz atkārtojas šāds izteikums (citēju): “Pašlaik galvenais uzdevums ir definēt jau konkrētas Latvijas intereses Eiropas Savienībā. ” Kāpēc te ir vārds “pašlaik”, kolēģi? Jāteic, ka visai dīvaini ir pēc iestāšanās sarunu noslēguma un dažus mēnešus pirms referenduma lasīt šādas atziņas, it kā nupat būtu jāsāk pārbaudīt, kas sarunu gaitā ir prasīts un kas panākts. Tas ir kā iziet no veikala un brīnīties: “Ko tad īsti esam nopirkuši?” Valdības ziņojums, kam jārezumē izšķirošā situācija tagad, pēc pievienošanās līguma parakstīšanas, ir iesniegts kā pagalam tukšs un birokrātisks dokuments, kurš pats pat nenojauš savu nozīmīgumu. Tajā ir mehāniski un bez kopsakarību izpratnes izklāstīts, kā Latvijai sokas ar Briseles prasību izpildi. Bet tieši šajā dokumentā vajag skaidri iezīmēt Latvijas ilgtermiņa intereses, konstatēt, kādi ir rezultāti, šīs intereses aizstāvot. Diemžēl valdības pieeja ir pretēja: ierēdņi kā ekskursanti ir veikuši novērojumus dažādās jomās un brīvā formā izklāstījuši savus iespaidus. Tā tas ir, piemēram, tādā svarīgā jomā kā ārpolitika, kura dokumentā nodēvēta par “ārējām attiecībām”. Šajā sadaļā rakstīts: Latvija turpina politisko dialogu ar Eiropas Savienību, un pašlaik tas izpaužas kā pievienošanās Eiropas Savienības kopējiem paziņojumiem un deklarācijām. Kā piemērs tiek minēta mūsu pievienošanās sankcijām pret Zimbabvi. Nu lieliski! Tālāk seko ierastie “klabekļi” par sadarbības padziļināšanu, aktīvu darbošanos un informēšanu. Un tas ir arī viss! Tas ir viss, kas valdībai sakāms par ārpolitiku Eiropas kontekstā! Līdzīga aina ir arī citās sadaļās. Galvenais bija sacerēt tādus gudri skanošus formulējumus, un lieta darīta! Šī pieeja nav nopietna, un diemžēl šis dokuments patiešām pat nenojauš pašu svarīgāko politisko jautājumu: kā Latvija aizstāvēs savas intereses jaunajā Eiropā, ja tā būs federāla? Starptautiskā prese jauno Eiropas pamatlīguma projektu nodēvējusi par “Briseles federālistu puču”. Jā, diemžēl Eiropas Savienības Konventā virsroku pašlaik ir guvušas federālisma idejas, kuras Latvijai nav izdevīgas. Federālisms nozīmē, ka Eiropā galvenā teikšana būs lielvalstīm un pārāk daudzos jautājumos mums būs vienkārši jāatkāpjas. Ignorējot reālo attīstību, valdības ziņojumā ierakstīts: Konvents pretēji sākotnēji gaidītajam ir kļuvis ietekmīgs un efektīvs. Nu, kur tādā gadījumā ir valdības plāns “B”? Ja Eiropa tiešām kļūs par federālu valstu savienību, kā mēs aizstāvēsim savas intereses federālā Eiropā? Kāda būs mūsu nacionālā valstiskuma un latviešu valodas nākotne federālā Eiropā? Valdības ziņojumā, kas jums visiem ir izdalīts, par to nav ne vārda! Vēl viens ļoti svarīgs jautājums. Ko valdība darīs, lai Latvija būtu spējīga apsaimniekot Eiropas Savienības naudu? Eiropa ļoti labprāt ietaupītu daudzus miljardus eiro uz jaunajām dalībvalstīm domātās palīdzības rēķina. Mums jau tagad ir jābūt gataviem projektiem par valsts un pašvaldību līdzfinansējumu, lai Eiropas naudu dabūtu. Pēc vakardienas tikšanās ar finanšu ministru mūsu frakcija konstatēja, ka valdības neprofesionālās darbības dēļ Latvija var “nogulēt” daudzus miljonus eiro. Valdība rīkojas ļoti tuvredzīgi, neparedzot atbilstošu līdzfinansējumu projektiem nākamā gada budžetā. Tas nozīmē, ka lielu daļu Eiropas naudas Latvija, iespējams, nespēs paņemt. Mēs šo naudu zaudēsim. Toties atlikusī daļa tiks bagātajām pašvaldībām, kuras spēs piedāvāt līdzfinansējumu saviem projektiem un kurām tie projekti arī būs. Un tad vēl vairāk palielināsies atšķirība starp bagātajiem un nabagajiem reģioniem Latvijā. Cilvēkiem joprojām nav skaidrs, tieši kādi būs pieejamie fondi, kādi projekti ir jāraksta un kā varēs saņemt valsts līdzfinansējumu. Valdība joprojām nav izveidojusi institūciju, kurā ikviens cilvēks varētu šādas ziņas saņemt. Cits jautājums. Kāds ir plāns, lai novērstu Eiropas Komisijas norādītās problēmas muitas, nodokļu administrēšanas un citās jomās? Jāteic, ka Eiropas Komisijas iebildumi ziņojumā īpaši neparādās. Šīs lietas ir garāmejot pieminētas, un nav skaidrs, kā valdība plāno tās atrisināt. Bet tas ir jāizdara tuvāko mēnešu laikā! Jāteic, ka mums atliek tikai minēt, kādi ir šā dokumenta patiesie nolūki - vai uzmundrināt birokrātus vai apmānīt sabiedrību, vai apvest ap stūri Eiropas Komisiju? Cilvēkiem ir apnikušas tukšas un izskaistinātas runas un birokrātu tukšvārdība. Sabiedrība gaida no valdības godīgu attieksmi, skaidri norādītas problēmas un skaidru rīcības plānu, kā aizstāvēt mūsu intereses. Kāpēc tieši godīguma, profesionalitātes un atklātības trūkums šā ziņojuma sakarā ir jāpārmet “Jaunā laika” valdībai? Tai pašai valdībai, kura solīja šos cēlos principus turēt augstāk par visu. Ministru prezidenta kungs, ministri! Nu nebaidieties būt atklāti un godīgi pret sabiedrību! Nebaidieties no atklātas diskusijas par “neērtiem” jautājumiem! Sabiedrība nav pūlis, kas jāapmāna ar jauniem solījumiem un realitātes sagrozījumiem! Eiropesimismu vairo nevis godīga un atklāta attieksme, bet gan šādi valdības ziņojumi. Un tāpēc Tautas partija ierosina Saeimai šo ziņojumu atzīt par nepilnīgu, uzdot valdībai to pārstrādāt un no jauna iesniegt izskatīšanai Saeimā. Paldies par uzmanību!".
- 2003_05_29-seq36 language "lv".
- 2003_05_29-seq36 speaker Atis_Slakteris-1956.
- 2003_05_29-seq36 mentions Q822919.
- 2003_05_29-seq36 mentions Q211.
- 2003_05_29-seq36 mentions Q193089.
- 2003_05_29-seq36 mentions Q458.
- 2003_05_29-seq36 mentions Q8880.
- 2003_05_29-seq36 mentions Q1357342.
- 2003_05_29-seq36 mentions Q9005.
- 2003_05_29-seq36 mentions Q1250133.
- 2003_05_29-seq36 mentions Q954.