Matches in Saeima for { <http://dati.saeima.korpuss.lv/entity/speech/2003_03_19_a-seq4> ?p ?o. }
Showing items 1 to 19 of
19
with 100 items per page.
- 2003_03_19_a-seq4 type Speech.
- 2003_03_19_a-seq4 number "4".
- 2003_03_19_a-seq4 date "2003-03-19".
- 2003_03_19_a-seq4 isPartOf 2003_03_19_a.
- 2003_03_19_a-seq4 spokenAs 148.
- 2003_03_19_a-seq4 spokenText "Saeimas priekšsēdētājas kundze! Ministru prezident! Deputāti! Kolēģi! Klātesošie! Tikko mums bija iespēja noklausīties izsmeļošu un pārliecinošu Ministru prezidenta runu. Domāju, ka tā atklāja Sadama Huseina režīma dabu un būtību un tā ietekmi uz starptautisko drošību un kārtību. Domāju, ka runa arī pamato Latvijas valsts un valdības ieņemto pozīciju ANO rezolūciju izpildes nodrošināšanas sakarā. Un gribu teikt, ka šī runa ir arī atbilde sabiedrotajām valstīm, kuras mūs ir uzrunājušas, kuras ir aicinājušas paust mūsu oficiālo pozīciju, un tieši šī oficiālās pozīcijas paušana ir Saeimas atbildībā. Un tas nozīmē, ka šodien ir pienācis tas laiks, kad arī deputātiem būs jāsaka savs redzējums un jāpauž pārliecība, atbalsts vai vērtējums valdības izteiktajai pozīcijai un viedoklim. Es nācu priekšā ka aizsardzības ministrs un tāpēc runāšu par diviem aspektiem: par vispārējo ārējo un iekšējo politisko gaisotni, par argumentiem un noteikti arī par saviem personīgajiem motīviem. Taču otrs manas uzrunas uzdevums ir runāt par Latvijas militārajām spējām un drošības jautājumiem Irākas operācijas kontekstā. Jāsaka, ka būt aizsardzības ministram šādā situācijā nav viegli, tāpat kā valdības vadītājam un ārlietu ministram, jo šajās dienās mums ir ne tikai jāatbild uz žurnālistu jautājumiem, bet noteikti arī saviem tuviniekiem, paziņām, mums ir jābūt pārliecinātiem par to darbu, ko mēs darām. Un šis ir jautājums par mūsu pienākumiem un arī par mūsu atbildību. Atbildību laikā, kad tuvākajās stundās vai dienās sāksies militāra rakstura darbība kādā no pasaules zemēm. Un šie triecieni tiks vērsti pret militāriem objektiem. Es gribētu uzsvērt - militāriem objektiem! -, iepretim visam tam, ko, iespējams, arī šeit, šodien kādi centīsies sabiedrībai skaidrot, piesauks mazus bērnus un nevainīgus cilvēkus. Šis ir izšķirošs laiks starptautiskajai drošībai, un es domāju, ka mums tas ir jāapzinās. Daudz ir runāts par eiroatlantisko drošības telpu. Jā, šis ir izšķirošs laiks arī eiroatlantiskajai drošības telpai. Šis ir izšķirošs laiks kolektīvās aizsardzības principu jēgai un saturam. Un gribu teikt, ka šis ir izšķirošs laiks arī Amerikas Savienoto Valstu un citu vadošu valstu savstarpējām attiecībām un ietekmei uz pasaules nākotnes procesiem. Šis ir izšķirošs laiks arī Irākas nākotnei. Un gribu teikt, ka noteikti arī Latvijai, tās stabilitātei, drošībai un nākotnes izredzēm šis ir izšķirošs laiks. Tas nozīmē, ka mēs nedrīkstam kļūdīties savā izvēlē, veidojot vai nu aktīvu, vai arī nogaidošu Latvijas pozīciju. Un tieši Irākas atbruņošanas sakarā mūsu rīcībai vai bezdarbībai ir un būs tālejošas sekas. Šis ir mūsu tālredzības un arī mūsu gribas laiks. Arī pārliecības un ticības laiks. Mūsu mērķis un vienīgā iespēja ir starptautiskā drošība. Tā pašreiz sasniedzama tikai ar aktīvu, nevis pasīvu nostāju. Valdība, es atļaujos teikt, mēs, esam izvēlējušies vienīgo Latvijas ģeopolitiskajai situācijai atbilstošu rīcības un pasākumu modeli. Jā, mēs esam ilgi uz to gājuši, tas ir, uz kolektīvo drošību NATO sastāvā. Šodienas sarunas kontekstā tas skan nedaudz paradoksāli. Taču tieši mazās valstis un arī Latvija ar līdzīgu vēsturisko pieredzi, ar pieredzi par neatgūstamiem zaudējumiem, okupāciju un pret mums vērstajiem noziegumiem, ir ieinteresētas efektīvas, rīcībspējīgas kolektīvās eiroatlantiskās drošības sistēmas saglabāšanā. Mūsu pozīcija ir ne tikai vēršanās pret diktatoru Sadamu Huseinu kā cilvēku un kā vadītāju ar diktatoriskām tieksmēm, bet ir arī vēlme un iestāšanās par Eiropas drošības, vienotības un rīcībspējas saglabāšanu. Un nevar neredzēt to, ka tieši Amerikas Savienotajām Valstīm ir bijusi, ir un arī turpmāk būs milzīga loma tieši Eiropas vienotības tiešā vai arī netiešā sekmēšanā. Tāpēc Latvijai un tās sabiedrībai tālredzīgi jāparedz notikumu gaita - ne tikai Irākas atbruņošanas pasākumu laikā, bet arī pēc to pabeigšanas un karadarbības aktīvās fāzes pāriešanas Irākas demokratizācijas posmā. Runa ir par pēckara situāciju, par tālāko partnerību un par tālākajām izredzēm. Ja mēs nostāsimies pasīvā pozīcijā, Latvija nebūs ieguvēja nedz attiecībā uz savu drošību, nedz arī attiecībā uz nākotnes izredzēm. Pasivitātes dēļ Latvija netiks vairs cienīta to valstu vidū, kuras jau šodien ar iecietību un arī pasīvi noraugās uz to, kā viena lielvalsts, kas mums ir kaimiņos, nekaunīgā veidā piemēro pret mums ekonomiskas dabas spiedienu vai arī nebeidz diskreditēt Latviju, to starptautiski apsūdzot neesošos cilvēktiesību jautājumos. Pasivitātes dēļ mēs varam zaudēt to sabiedroto, kas konsekventi iestājas par Latvijas neatkarību un kas veicināja tās atgūšanu, tas ir, varam zaudēt Amerikas Savienoto Valstu atbalstu - Latvijas drošības un attīstības garantu. Cienījamie Saeimas deputāti! Ministru prezident! Kolēģi! Lēmuma projektam kopā ar manu pavadrakstu ir pievienots paskaidrojuma raksts par šā lēmuma militārajiem aspektiem, par Latvijas militārajām spējām gadījumā, ja Saeima izšķirsies par atbalstu Latvijas līdzdalībai Irākas atbruņošanas starptautiskajos pasākumos. Es jums minēšu dažus no veiktajiem pasākumiem, ar ko Aizsardzības ministrijai, Nacionālo bruņoto spēku vadībai jau agrāk ir bijis jāsaskaras, lai mēs būtu gatavi izšķirošā brīdī paust savu pozīciju atbildīgi un pamatoti. Pašreiz Amerikas Savienoto Valstu Bruņoto spēku centrālajā pavēlniecībā atrodas mūsu sakaru virsnieks, kura uzdevums ir nodrošināt sekmīgu un pārdomātu plānošanas procesu Latvijas Nacionālo bruņoto spēku vienības vai vienību dalībai Irākas atbruņošanas operācijas īstenošanā. Ir pilnīgi skaidrs, ka Latvijas Nacionālo bruņoto spēku vienības netiks iesaistītas Irākas atbruņošanas operācijas kaujas darbības fāzē. Liela iespējamība ir, ka Latvijas dalība varētu notikt miera nodrošināšanas un sabiedroto spēku atbalsta pasākumos. Latvija ir izvērtējusi savas pašreizējās izredzes un militārās spējas un Irākas atbruņošanas operācijai piedāvā arī atsevišķas vienības. Šodienas lēmums dos iespēju ASV Bruņoto spēku centrālajai pavēlniecībai, kas vada un koordinē pašreizējo un arī turpmāko operāciju sagatavošanu, rēķināties ar Latvijas iespējamo pienesumu. Un šeit es gribētu uzsvērt, ka mēs runājam par jau sasniegtajām spējām sapieru darbu, atmīnēšanas darbu veikšanai; mēs runājam par militārajiem mediķiem medicīniskā atbalsta sniegšanai koalīcijas spēku karavīriem un civiliedzīvotājiem; mēs runājam par militārajiem policistiem vai par atsevišķu uzdevumu vienības vadu kārtības uzturēšanai un arī par vienību, kura var sniegt atbalstu lidostas vai bāzu funkciju nodrošināšanai un kartības uzturēšanai. Kā redzam, mūsu piedāvājums nesaistās ar tiešu darbību militārajā frontē. Gribu teikt, ka, ja militārā darbība sāksies tuvākajās stundās vai dienās, tad, protams, mums ir jāsaprot, ka mēs nevaram iesaistīties šajās operācijās, jo vienkārši tās ir plānotas bez mūsu līdzdalības. Taču tajā pašā laikā mums ir jāapzinās, ka Saeimas šodienas lēmums parādīs mūsu gribu un mūsu atbildību, un mūsu spēju nenodrebēt, bet stingri stāvēt tajās situācijās, kad militārs spēks diemžēl ir vienīgais un pēdējais risinājums. Gribu teikt, ka Latvijas vienību līdzdalība tātad joprojām nav skaidra, taču mums tas ir jāpasaka, lai ar mums varētu rēķināties. Un tuvākais iespējamais laiks ir divi mēneši, varbūt vēl ilgāks laiks. Tas ir atkarīgs no tā, kāda no mūsu vienībām varētu tikt izmantota nākamajās tālākajās darbībās Irākā. Gribu vērst jūsu uzmanību uz vēl vienu būtisku faktu, ka mūsu līdzdalība ir paredzēta vai ir plānojama tikai esošā aizsardzības budžeta ietvaros, tāpēc arī nav ne mazākā pamata runāt par saprāta robežas trūkumu mūsu līdzdalībā. Starptautiskajās operācijās piedalīsies Latvijas Nacionālo bruņoto spēku profesionāli sagatavoti karavīri saskaņā ar brīvprātības principu. Mūsu uzdevums un pienākums, un arī atbildība ir nosūtīt Irākas atbruņošanas starptautiskajai operācijai tikai tādas vienības, kuras ir sagatavotas, kuras ir savietojamas ar partnera militārajām vienībām un dienestiem un kuras ir ekipētas atbilstoši tai iespējamajai apdraudētības un riska pakāpei, kāda ir iespējamā Irākas konflikta zonā. Cienījamie kolēģi Saeimas deputāti! Ministru prezident! Saeimas priekšsēdētājas kundze! Es domāju, ka mēs esam uzklausījuši daudzus un dažādus vērtējumus par to, kādas ir mūsu militārās spējas un kāpēc būtu jāpiedalās. Gribu vēlreiz vērst jūsu uzmanību uz to, ka nevietā ir tās izsmējīgās piezīmes, kuras par Latvijas karavīriem, to ekipējumu un bruņojumu izsaka neinformēti, nezinoši vai Latvijas intereses noliedzoši cilvēki. Vēlos uzsvērt vēlreiz, ka Latvijas valdība, Latvijas politiķi un Latvijas karavīri ir izvēles priekšā. Mums ir jāapņemas izvēlēties pašreiz iet taisnāko un tālredzīgo ceļu pasaules un tautu, valstu attiecību procesos vai arī noliegt to. Paldies par uzmanību.".
- 2003_03_19_a-seq4 language "lv".
- 2003_03_19_a-seq4 speaker Girts_Valdis_Kristovskis-1962.
- 2003_03_19_a-seq4 mentions Q822919.
- 2003_03_19_a-seq4 mentions Q211.
- 2003_03_19_a-seq4 mentions Q193089.
- 2003_03_19_a-seq4 mentions Q4294480.
- 2003_03_19_a-seq4 mentions Q7184.
- 2003_03_19_a-seq4 mentions Q796.
- 2003_03_19_a-seq4 mentions Q662311.
- 2003_03_19_a-seq4 mentions Q30.
- 2003_03_19_a-seq4 mentions Q966912.
- 2003_03_19_a-seq4 mentions Q1316.
- 2003_03_19_a-seq4 mentions Q11211.