Matches in Saeima for { <http://dati.saeima.korpuss.lv/entity/speech/2003_03_19_a-seq23> ?p ?o. }
Showing items 1 to 18 of
18
with 100 items per page.
- 2003_03_19_a-seq23 type Speech.
- 2003_03_19_a-seq23 number "23".
- 2003_03_19_a-seq23 date "2003-03-19".
- 2003_03_19_a-seq23 isPartOf 2003_03_19_a.
- 2003_03_19_a-seq23 spokenAs 10.
- 2003_03_19_a-seq23 spokenText "Godātais Ministru prezident! Cienījamie kolēģi! Piedāvātais lēmuma projekts ir nesagatavots pēc satura un var pat apdraudēt valsts drošību. Gribu vērst jūsu uzmanību uz dažām kļūdām (man liekas, ka tās ir tehniskas kļūdas), uz tādām tehniskām kļūdām kā 1. pantā, kur ir rakstīts, ka Saeima nolemj, ja diplomātiskie centieni cietīs neveiksmi… es šeit saīsināšu… atbalstīt rezolūciju nr. 1441... Vai tas nozīmē, ka mēs atbalstīsim šo rezolūciju tikai tad, ja diplomātiskie centieni cietīs neveiksmi? Uz ko tas norāda? Uz to, ka šis dokuments tika ļoti lielā steigā gatavots un tiešām nav kvalitatīvs. Bet tagad par būtību. Ministru prezidents piedāvā atļaut Latvijas Nacionālo bruņoto spēku vienībai piedalīties starptautiskajā operācijā Irākas atbruņošanai. Kas ir starptautiska operācija? Tas tiek skaidrots likumā “Latvijas Nacionālo bruņoto spēku piedalīšanās starptautiskajās operācijās”. Un tajā likumā es atradu tikai vienu iespējamo variantu, kad Latvija var piedalīties starptautiskās militārās operācijās. Tas ir iespējams, ja militārās operācijas mērķis ir īstenot Apvienoto Nāciju Organizācijas Statūtu 51. pantā noteiktās neatņemamās Apvienoto Nāciju Organizācijas dalībvalstu tiesības uz kolektīvo pašaizsardzību. Un panta otrajā daļā ir paskaidrots, ka Latvijas Nacionālo bruņoto spēku vienības, ievērojot Apvienoto Nāciju Organizācijas Statūtus un Eiropas Drošības un sadarbības organizācijas dokumentus, piedalās starptautiskās operācijās pēc to starptautisko organizāciju rezolūcijas, rekomendācijas vai lūguma, kuru dalībvalsts ir Latvijas Republika vai ar kurām sadarbojas Latvijas Republika, kā arī pēc Ziemeļatlantijas līguma organizācijas vai Eiropas Savienības dalībvalstu lūguma. Jā, patiešām, mums ir izteikts neoficiāls lūgums, kā šeit teica aizsardzības ministrs. Diemžēl ASV nevar šajā gadījumā aizvietot ANO. Militārās vienības sūtīšana uz Irāku ir acīm redzams šā likuma pārkāpums. Tomēr ir vēl viena izeja. Mums ir vēl arī Satversmes 43. pants, kurš ir augstāks par likumu un kurš dod tiesības pielietot militāru spēku. Taču šis pants skan tā: “Valsts Prezidents uz Saeimas lēmuma pamata pasludina karu. ” Jā, mēs varam pasludināt karu Irākai, bet, ja mēs tagad gribam pateikt “a”, tad būs jāpasaka arī “b”. Tātad, lūdzu, cienījamie militāristi, jums ir, kur virzīt savu spēku! Kāpēc nepasludināt karu Irākai? Vismaz tas būs godīgi attiecībā pret šo valsti, ja mēs sūtīsim savus karavīrus uz Irāku, tas faktiski nozīmēs, ka starp mūsu valstīm var stāties spēkā karš, karastāvoklis. Un ko mēs darīsim, ja pēc tam Irāka mums pieteiks karu? Par to mēs negribam domāt. Mani izbrīna, ka lēmuma projektā ir atsauce uz ANO rezolūciju nr. 1441. It kā tur esot pamats karam. Bet, cienījamie kolēģi, dalība karā pret Irāku ir šīs rezolūcijas faktiska ignorēšana, jo tur neviena vārda nav par to, ka jebkurai valstij - atsevišķi vai grupā - ir tiesības veikt militāras darbības pret šo valsti. Mani, atklāti sakot, izbrīnīja arī tas, ka Kalnietes kundze šeit teica, ka it kā jau no 1990. gada esot rezolūcija, kas it kā ļaujot šādu karadarbību veikt. Taču tad ir jautājums: ar ko tad nodarbojas ANO Drošības padome? Ar ko tad nodarbojas ASV? Ir mērķis tomēr šīs tiesības saņemt no ANO Drošības padomes? Tad tas vienkārši laikam... ministres kundze un jurists Jaunups mums dod nepareizu informāciju. Nākamais aspekts. Mums būs jārēķinās ar to, ka pasliktināsies Latvijas starptautiskais stāvoklis, jo, kā jūs zināt, Eiropas Savienības lielākās valstis - Francija un Vācija - ir izteikušas savu viedokli par karu Irākā, un viņas ir “pret”. Es negribu teikt, ka būs apdraudēta mūsu iestāšanās Eiropas Savienībā, bet šāda mūsu rīcība var palēnināt mūsu virzību uz Eiropas Savienību. Tas tā ir noteikti, jo tādi mājieni jau ir. Ja uzmanīgāk paskatāmies uz to, kā pagāja mūsu Valsts prezidentes vizīte Vācijā, tad tādu secinājumu varam izdarīt. Nākamais. Es klausījos ļoti uzmanīgi Repšes kungu, taču no viņa runas man nebija skaidrs, kas ir huligāns viņa izpratnē. Jo principā huligāns ir cilvēks, kas pielieto vardarbību vai spēku, apejot likumu, un kam nav tādu tiesību - pielietot spēku pret citu. No otras puses, starptautiskās tiesības ļauj piemērot spēku tikai pašaizsardzībai vai uz ANO rezolūcijas pamata. Tātad pareizi tagad būtu runāt par to, ka satiekas nevis huligāns ar kādu miermīlīgu cilvēku, bet satiekas divi huligāni. Un rodas retorisks jautājums: ko tad darīt mums, ja ir tāda situācija? Atkārtoju: tas ir retorisks jautājums. Jūs katrs varat atbildēt uz to jautājumu. Krieviem ir tāds teiciens, ka slikts miers ir labāks par labu karu. Un tagad ir tieši tas gadījums, kad mums jāpadomā, ka karš - tas tomēr ir nāve, tās ir asinis, tie ir postījumi jebkurai valstij. Es aicinu jūs tomēr neatbalstīt šo lēmuma projektu pilnībā un balsot pret mūsu karaspēka sūtīšanu uz Irāku. Paldies par uzmanību.".
- 2003_03_19_a-seq23 language "lv".
- 2003_03_19_a-seq23 speaker Aleksandrs_Bartasevics-1965.
- 2003_03_19_a-seq23 mentions Q822919.
- 2003_03_19_a-seq23 mentions Q211.
- 2003_03_19_a-seq23 mentions Q193089.
- 2003_03_19_a-seq23 mentions Q458.
- 2003_03_19_a-seq23 mentions Q142.
- 2003_03_19_a-seq23 mentions Q796.
- 2003_03_19_a-seq23 mentions Q183.
- 2003_03_19_a-seq23 mentions Q1065.
- 2003_03_19_a-seq23 mentions Q662311.
- 2003_03_19_a-seq23 mentions Q37470.