Matches in Saeima for { <http://dati.saeima.korpuss.lv/entity/speech/2003_02_20-seq347> ?p ?o. }
Showing items 1 to 20 of
20
with 100 items per page.
- 2003_02_20-seq347 type Speech.
- 2003_02_20-seq347 number "347".
- 2003_02_20-seq347 date "2003-02-20".
- 2003_02_20-seq347 isPartOf 2003_02_20.
- 2003_02_20-seq347 spokenAs 5.
- 2003_02_20-seq347 spokenText "Cienījamā priekšsēdētāja! Godātais Ministru prezident! Ministri! Deputāti! Ir pienācis ilgi gaidītais brīdis, kad Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija piedāvā jums izskatīšanai un arī pieņemšanai pirmajā lasījumā likumprojektu “Par valsts budžetu 2003. gadam” un divus to pavadošos likumprojektus - “Grozījumi likumā “Par akcīzes nodokli naftas produktiem”” un “Grozījumi likumā “Par nodokļiem un nodevām””. Lai gan budžets Saeimā tika nodots tikai pirmdien, mūsu komisijā, tāpat kā, es domāju, arī vairākumā citu Saeimas komisiju, ir tomēr notikušas viena, divas vai pat trīs sēdes, kurās komisijas ir apkopojušas individuāli paveikto darbu un izstrādājušas kopēju komisijas viedokli. Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija ir izteikusi pozitīvu vērtējumu valdības centieniem uzlabot valsts ekonomiku, samazināt nodokļu slogu, piesaistīt ārvalstu investīcijas. Komisija cerīgi raugās uz to, ka 2003. gadā varētu tikt sasniegts 5,5% plānotais iekšzemes kopprodukta pieaugums. Taču vienlaicīgi izskanēja arī bažas par maksimāli pieļaujamā fiskālā deficīta prognozi - 3% no iekšzemes kopprodukta. Tomēr komisija izteica cerību, ka līdz gada beigām valdība plānoto darbību rezultātā uzlabos nodokļu iekasēšanu un ka tas ļaus samazināt pašreiz paredzētā budžeta deficīta līmeni. Tātad iesniegtā valsts konsolidētā budžeta ieņēmumi ir plānoti 1 miljarda 669,6 miljonu latu apmērā, bet izdevumi - 1 miljarda 828,7 miljonu latu apmērā. Tātad ieņēmumi, salīdzinot ar 2002. gadu, palielināsies par 8,1%, bet izdevumi - par 10,9 procentiem. Komisijā daudzi jautājumi radās par piesardzīgo ieņēmumu daļas prognozi, jo decembra un janvāra rezultāti it kā prasītu rožaināku nākotnes vīziju. Šajās prognozēs ir iekļauts lielāko pašvaldību - Ventspils, Liepājas, Rīgas - viedoklis par iekasējamo nodokļu prognozi. Ir redzams, ka arī ienākumi no alkohola akcīzes nodokļa objektīvu iemeslu dēļ samazināsies par 5,2%, un arī valstī noteiktās samazinātās nodokļu likmes liedz riskēt kopumā. Pašlaik budžetā ieņēmumu daļa pieaug lēnāk. 2% liela sociālās apdrošināšanas iemaksu samazināšana budžetam nedos 32 miljonus latu. Tā rezultātā kopīgie ieņēmumi no sociālās apdrošināšanas iemaksām tika plānoti ar minimālu pieaugumu. Līdzīga situācija ir ar uzņēmumu ienākuma nodokli. Tā likmes samazināšanas dēļ kopīgie ienākumi samazināsies no 109,7 miljoniem latu 2002. gadā uz 104,8 miljoniem latu 2003. gada budžeta projektā. Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija ir pārliecināta, ka, uzlabojoties nodokļu iekasēšanai, pārvarot pastāvošos trūkumus un nodokļu iekasēšanas sistēmas inerci, jau pusgada beigās Saeima varēs veikt budžeta grozījumus, kas ļaus palielināt ieņēmumu daļu un attiecīgi piešķirt papildlīdzekļus daudzām tām jutīgajām nozarēm, kuru problēmas mēs zinām, un tas sāp mums visiem. Komisijā rūpīgi tika analizēts valsts parādu jautājums, ar bezdarbu un veselības sistēmas reformu saistītās problēmas. Komisija uzklausīs arī valdības piedāvāto redzējumu šo problēmu risināšanā. Kopumā iesniegtais likumprojekts “Par valsts budžetu 2003. gadam” un to pavadošie likumprojekti - “Grozījumi likumā “Par akcīzes nodokli naftas produktiem”” un “Grozījumi likumā “Par nodokļiem un nodevām”” ir saņēmuši mūsu atbalstu. Lūdzu arī deputātus aktīvi iesaistīties šajā procesā un šajā darbā, kuram Saeima ir gatavojusies jau no savām pirmajām sēdēm. Jau pagājušā gada nogalē mēs pieņēmām vairākus likumu grozījumus, kuri sakārtoja budžeta pieņemšanas sistēmu, vai nu atceļot iepriekšējās Saeimas pēdējās darba dienās steigā pieņemtos nepamatotos grozījumus likumos, vai arī nosakot citus to realizācijas termiņus, lai tādējādi izvairītos no tagad jau opozīcijā esošās (toreiz - varas) partijas mums sagatavotā 4% lielā budžeta deficīta. Kolēģi, redzot opozīcijas, to skaitā manu kolēģu - Budžeta un finanšu (nodokļu) komisijas locekļu no opozīcijas partijām - destruktīvo darbību šodien, balsojot pat “pret” budžeta izskatīšanu un tādējādi novilcinot budžeta pieņemšanu uz nezināmu laiku un radot haosu valstī, es vēlos savu uzrunu turpināt, izsakot komisijas locekļu vairākuma viedokli. Kāpēc iepriekšējai Saeimai savas valdīšanas pēdējās dienās bija nepieciešams veikt virkni nepārdomātu, es pat teiktu, kaitniecisku darbību? Piemēram, tāda bija atteikšanās no vairāk nekā 17 miljonu lielās prasības piedziņas no “Kālija parka”, daudzu miljonu latu apmērā izsniegtie galvojumi, dzēstie parādi vairākiem desmitiem uzņēmumu, piemēram, akciju sabiedrībai “Ogre” - 1,5 miljoni latu, akciju sabiedrībai “Dambis” - gandrīz pusmiljons, akciju sabiedrībai “Lokomotīve” - vairāk nekā 4,5 miljoni latu. Kāpēc iepriekšējā valdība tik bezatbildīgi rīkojās ar budžeta naudu? Kāpēc vieniem ir vieni noteikumi, bet citiem ir citi noteikumi? Vai tikai tādēļ, lai “iegrieztu” jaunajai valdībai? Nē, es domāju, ka daudz ko nosacīja arī iepriekšējās valdības realizētā politika: “Atbalsti savējo, izbalso citu!” Tā izveidojās rajoni un pagasti, pat veseli reģioni, kuri saņēma minimālu iztiku, savukārt citiem, savējiem, bija gan investīcijas, gan nepieciešamie budžeta un papildlīdzekļi. Šobrīd valdība saņem pārmetumus par to, ka tagad dāsno finansējumu vairs nesaņems agrāk īpašu labvēlību izpelnījušās nozares, pašvaldības un specifiskie projekti “Atbalsti savējo!” “Jaunajam laikam” un visai valdošajai koalīcijai visi, visa Latvija, ir savējie. Jūs 2003. gada budžeta projektā vairs neatradīsiet arī iepriekšējo valdību realizēto praksi, ka katram pozīcijas deputātam bija paredzēta noteikta summa, apmēram 30 latu, “savējo” atbalstīšanai. No nodokļu maksātāju maciņiem aizplūda summas, ar kurām pozīcijas deputāti līdz ar deputāta darbu varēja veikt vēl un vēl labākus darbus. Nav vairs budžetā šādas sadaļas! Šodien pozīcijas deputātu darbi, nevis šādā veidā uzpirktie vēlētāji un atbalstītie “savējie”, būs rādītājs, kas noteiks mūsu devumu, godīgumu un atklātību attiecībā pret ikvienu, Mēs skatāmies rītdienā, mēs esam atnākuši strādāt un gādāt par saviem bērniem un par savu valsti. Kurš uzņemsies atbildību? No deputātiem, valdošās koalīcijas partneriem, tikai 17% strādāja 7. Saeimā, no “Jaunā laika” - neviens. Turpretī no Tautas partijas 7. Saeimā strādāja 70%, rēķinot arī deputātu darbu iepriekšējās Saeimās - 80% esošo deputātu, no PCTVL - puse. Tātad šodien, kritizējot pašreizējo valdību un tās sastādīto budžetu, mums skatiens ir jāvērš uz citu pusi - uz tiem politiķiem, kuri noteica un realizēja līdzšinējo valsts politiku, kuri izveidoja mūsu Latviju par oficiāli atzītu un plaši pazīstamu korumpantu valsti. Iepazīstoties ar šo budžetu, mēs redzam, ka valdība sāk ar darbiem jau šodien. Katra māmiņa var ieraudzīt kaut minimumu - pabalstu 6 latu apmērā par pirmo bērnu un attiecīgi 1,2-1,8 reizes vairāk par nākamajiem, kuru valdība arī ir jau palielinājusi. Iepriekšējo 8 gadu laikā bērnu pabalsta palielināšanai neatradās ne santīma. Mūziķi, teātra darbinieki, policisti, tiesu un prokuratūras darbinieki, Valsts ieņēmumu dienesta darbinieki saņems reālu algas palielinājumu. Minimālā alga mūsu valstī nu jau ir noteikta 70 latu apmērā. Mēs raugāmies rītdienā, un ikviens jau ir saskatījis izglītības darbinieku atalgojumam papildus paredzētos 23 miljonus latu. Līdztekus lielām summām ir paredzētas arī mazākas, bet tomēr ārkārtīgi nozīmīgas summas, kas pirmo reizi tiek piešķirtas mūsu sabiedrības pabērniem - no narkotikām atkarīgo bērnu rehabilitācijai, kapelānu dienesta nodrošināšanai cietumos, tur esošo cilvēku veselības saglabāšanai, arī pensionāriem. Pensiju indeksācijai tiek piešķirti 9,2 miljoni latu. Es varētu vēl un vēl saukt šos skaitļus, bet ikviens no mums jau saprot, ka piešķiramie līdzekļi, to apjoms var būt tikai tik liels, cik lieli ir mūsu ienākumi un kādu mēs plānojam mūsu valsts ekonomisko attīstību. Starptautiskais valūtas fonds mums ieteica nesteigties ar nodokļu samazināšanu, bet saglabāt kādu brīdi to esošo līmeni. Mēs tomēr uzdrošinājāmies tos kaut nedaudz samazināt, lai uzlabotu uzņēmējdarbības vidi. Par 3% ir samazināts uzņēmumu ienākuma nodoklis, par 2% - sociālais nodoklis. Taču mēs strādājam rītdienai, jo, tikai attīstoties uzņēmējdarbībai un valsts ekonomikai, pietiks naudas pensijām, veselības aprūpei, izglītībai un visai sociālajai sfērai. Es esmu pārliecināta, ka arī tās lielās naudas summas, kas budžetā ir paredzētas integrācijai Eiropas Savienībā un NATO, nesīs bagātīgus augļus, strauji pārvēršot Latviju par attīstītu Eiropas valsti, tikai mums pašiem tas ir jāgrib - ir jāgrib cīnīties ar kontrabandu, ir jāiekasē visi nodokļi, ir jāpārtrauc kukuļņemšana un savu personīgo interešu sajaukšana ar valsts interesēm. Ir jāgrib strādāt sabiedrības labā, jābeidz stāstīt bēdīgās pasakas par čiku un ar bālu vaigu visus pārliecināt, ka nav ko kalt, bet vajag tikai rakt. Es piedāvāju sākt stāstīt pasaku par Sniegbaltīti un septiņiem rūķīšiem. Kā saprotu, nu Saeimā būs jau septiņas frakcijas, bet vai nav vienalga, cik to ir. Mūsu uzdevums būtu, čakli kā rūķīšiem kopā strādājot, nodrošināt Latvijas tautai labklājību, lai neaizmirstos dziesma un katram būtu gan karote, gan kūpoša bļodiņa, gan gulta, gan darbs. Tāpēc, noslēdzot savu uzstāšanos, vēlos visiem Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisijas locekļiem pateikt paldies par saspringto darbu un parādīto kompetenci un komisijas vārdā nododu Saeimai šos likumprojektus izskatīšanai pirmajā lasījumā. Lūdzu noteikt steidzamību likumprojektam “Par valsts budžetu 2003. gadam”, “Grozījumi likumā “Par akcīzes nodokli naftas produktiem”” un “Grozījumi likumā “Par nodokļiem un nodevām””.".
- 2003_02_20-seq347 language "lv".
- 2003_02_20-seq347 speaker Baiba_Brigmane-1955.
- 2003_02_20-seq347 mentions Q822919.
- 2003_02_20-seq347 mentions Q211.
- 2003_02_20-seq347 mentions Q2660080.
- 2003_02_20-seq347 mentions Q193089.
- 2003_02_20-seq347 mentions Q458.
- 2003_02_20-seq347 mentions Q7184.
- 2003_02_20-seq347 mentions Q1092499.
- 2003_02_20-seq347 mentions Q1357342.
- 2003_02_20-seq347 mentions Q164226.
- 2003_02_20-seq347 mentions Q1250133.
- 2003_02_20-seq347 mentions Q6112588.
- 2003_02_20-seq347 mentions Q1474490.