Matches in Saeima for { <http://dati.saeima.korpuss.lv/entity/speech/2002_12_05-seq286> ?p ?o. }
Showing items 1 to 10 of
10
with 100 items per page.
- 2002_12_05-seq286 type Speech.
- 2002_12_05-seq286 number "286".
- 2002_12_05-seq286 date "2002-12-05".
- 2002_12_05-seq286 isPartOf 2002_12_05.
- 2002_12_05-seq286 spokenAs 37.
- 2002_12_05-seq286 spokenText "Tātad šobrīd ir iesniegts šis likumprojekts par pabalstiem bērniem un pabalstiem invalīdiem kopš bērnības. Komisijas vadītāja to nosauca par nepilnību. Ja tā ir nepilnība, tad ir grūti pateikt, kas ir pilnība. Tātad tiek piedāvāts samazināt pabalstu no 75 latiem uz 30 latiem invalīdiem no dzimšanas, un tas budžetā, pēc šiem aprēķiniem, dos 3 miljonus 921 latu. Es gribu vēlreiz pateikt par šo situāciju, kāda ir budžetā, jo šie likumprojekti it kā nav budžeta pakete, un tādā veidā tie nevar tikt skatīti, jo nav ne makroekonomiskā scenārija, ne budžeta, ne arī ieņēmumu daļas, un īstenībā šī ir pirmā reize, kad šādā veidā tiek skatīts budžets, jo vienmēr budžets tika iesniegts atbilstoši likumam “Par budžetu un finansu vadību”. Un tad, teiksim, redzot skaitļus, arī ieņēmumu prognozes, bija iespējams izsekot, kur tā nauda paliek un kāpēc neatliek naudas neatliekamām vajadzībām. Taču šobrīd situācija šāgada budžetā ir tāda, ka, noslēdzoties novembrim, valsts pamatbudžetā un speciālajos budžetos fiskālais deficīts ir tikai 17 miljoni 911 lati, kas ir 0,3% no kopprodukta. Tātad 0,3% liels deficīts šobrīd ir valsts budžetā un valsts konsolidētajos budžetos. Protams, tas vēl summēsies, jo līdz 15. decembrim tiks iesniegtas pašvaldību atskaites, kur arī paradīsies deficīts, un tad valsts konsolidētais deficīts būs nedaudz lielāks, taču praktiski tas ir daudz tuvāks nullei nekā jebkuram citam skaitlim. Sociālā budžeta, kā es jau minēju, deficīts šobrīd (uz 1. decembri) ir 3 miljoni 60 tūkstoši latu; tātad kopējais sociālā budžeta lielums ir apmēram 500 miljonu latu, un deficīts ir 0,61% no kopējā sociālā budžeta apjoma. Tātad situācija ir būtiski uzlabojusies. Kāpēc valdība un iepriekšējais parlaments jau pēc vēlēšanām pieņēma šos lēmumus? Tāpēc, ka bija skaidri redzams, ka iepriekšējās valdības darbības laikā situācija ir uzlabojusies. Situācija ir stabilizēta, un, ja turpināsies tāds ieņēmumu pieaugums, kāds tas bija iepriekš, tad šīs problēmas un neatliekamās vajadzības varēs finansēt. Turklāt - un es par to jau teicu, ka nākamgad sociālais budžets tiek atslogots vēl par vairākām daļām. Viena no tām ir neraksturīgie maksājumi, kas neizriet no sociālās apdrošināšanas, tātad aptuveni 9 miljoni no budžeta tika dotēti politiski represēto pensiju piemaksām un citām lietām. Arī kredītlikmes par iepriekš uzkrāto deficītu, kas ir apmēram 84 miljoni latu, šā gada laikā, pamatojoties uz finansiālo stabilitāti, ir mainījušās no 9,2% uz 5,88 procentiem, kas arī nākamajā gadā ļaus ietaupīt 4 - 5 miljonus latu no šiem maksājumiem. Tāpēc, protams, nav neskaidrs, kāpēc pirmais, pie kā ķeras klāt, ir šie bērnu pabalsti, jo, pieņemot tos jau pēc vēlēšanām, neviena no partijām tanī brīdī pret šo te lēmumu neiebilda. Līdz ar to cilvēki, ģimenes ar 1. janvāri gaida šos pabalstus. Šobrīd ir sācies decembris, bet neviens viņiem līdz šim nav pateicis, ka viņiem šos pabalstus atņems. Bērniem invalīdiem, protams, ar šiem 30 latiem izdzīvošana nav iespējama, taču viņi arī zina, ka ar 1. janvāri būs 75 lati, bet viņiem neviens līdz šim nav teicis un nav paudis, ka tam neatradīsies nauda. Tā vietā, lai atrastos, nauda tiek tērēta jaunām ministrijām un citām nevajadzīgām lietām, jaunām mašīnām un tā tālāk. Tāpēc es aicinu izvērtēt un komisijā ļoti rūpīgi vēlreiz izskatīt šo jautājumu. Uzskatu, ka sociālais budžets ļauj finansēt šīs te lietas, tāpēc es neredzu pamatu to noraidīt. Tad rodas jautājums: kur paliks budžeta nauda? Kāpēc nākamgad ir plānots divas reizes mazāks pieaugums nekā šogad? Kāds tam ir izskaidrojums? Šogad, kā jau ir minēts, pasaules ekonomikā valda krīze un pasaules tirdzniecības kopējais apjoms šogad ir palielinājies tikai par 2%, bet iepriekšējā gadā tas bija 12,6 procenti. Nākamgad pasaules tirdzniecības apjoma palielinājums ir plānots 6,5 procentu apmērā. Tātad pasaules tirdzniecībā dinamika uzlabosies trīs reizes. Kāpēc ir plānoti divas reizes mazāki ieņēmumu pieauguma tempi, nekā tie bija šogad, lai gan tie ļautu risināt visas šīs lietas, protams, nerunājot par tām lietām, kas ir saistītas ar solītajiem 400 miljoniem, jo deficīts šobrīd, kā jūs redzējāt, ir daži desmiti tūkstošu, un, lai piepildītos kaut daļa no tā, kas tika solīts, Saeimai nebūtu jāņem nost bērnu pabalsti, nebūtu jāņem nost bērniem invaliditātes pabalsti, nebūtu jāņem nost apbedīšanas pabalsti, nebūtu jāņem nost karavīriem apbedīšanas pabalsti, jo praktiski tā nenotiek nevienā valstī. Jautājums varētu būt par to, kādas papildu programmas mēs varam atļauties finansēt. Tāpēc, ņemot vērā to, ka skaitļi un finanses ir diezgan bezkaislīgi, pie tam skaitļi šobrīd rāda, ka šāgada situācija ir ievērojami labāka, nekā tā, kāda bija sagaidāma, rodas jautājums: kāpēc nākamgad koalīcija Repšes vadībā, kas solīja veikt brīnumus un atrast milzīgus līdzekļus, tagad gatavojas strādāt ievērojami sliktāk? Ievērojami sliktāk nekā šogad, kaut gan visi ārējie faktori būs labvēlīgāki, nekā tie, kas bija šogad. Tāpēc es, protams, nevaru atbalstīt un aicinu jūs vēlreiz apdomāt tās ekonomikas lietderību, kas saistīta ar invalīdiem un bērniem.".
- 2002_12_05-seq286 language "lv".
- 2002_12_05-seq286 speaker Gundars_Berzins-1959.
- 2002_12_05-seq286 mentions Q822919.
- 2002_12_05-seq286 mentions Q8436.