Matches in Saeima for { <http://dati.saeima.korpuss.lv/entity/speech/2002_06_27-seq936> ?p ?o. }
Showing items 1 to 8 of
8
with 100 items per page.
- 2002_06_27-seq936 type Speech.
- 2002_06_27-seq936 number "936".
- 2002_06_27-seq936 date "2002-06-27".
- 2002_06_27-seq936 isPartOf 2002_06_27.
- 2002_06_27-seq936 spokenAs 77.
- 2002_06_27-seq936 spokenText "Cienījamo priekšsēdētāj! Cienījamie deputāti! Es aicinu bez liekām emocijām palūkoties, kādas tad ir 19. pantā, spēkā esošā likuma 19. pantā, noteiktās valsts drošības iestāžu amatpersonu tiesības. 19. panta 2. punktā, ko mēs precizējām, tik tiešām ir runa par brīvu iepazīšanos ar visu veidu valsts un pašvaldību informācijas nesēju, elektronisko banku, kartotēku, arhīvu materiāliem un citiem dokumentiem neatkarīgi no izmantošanas lieguma. Mēs pieņēmām 2. punkta grozījumu otrajā lasījumā, un šeit faktiski ir precizēts teksts - ir pasvītrots, ka šī informācija tiek saņemta bez maksas. Tas arī būtībā bija šo grozījumu centrālais jautājums, jo valstī ir dažādi reģistri, teiksim, zemesgrāmatas un citi, kuri, protams, tiek darbināti īpatnā režīmā un par kuru izmantošanu attiecīgi ir jāmaksā arī dažām publiskām institūcijām, ja tas tiek izmantots attiecīgajām vajadzībām. Taču, cienījamie kolēģi, mūsu valsts pamatlikuma 116. pants nosaka, ka valsts drošības jautājumos dažādas tiesības, to skaitā cilvēktiesības, var tikt ierobežotas, tām ir jābūt samērīgām ar to mērķi. Un, kā mēs redzam, mēs šeit precizējām 2. punktu. Pēc tāda paša principa tagad atbildīgā komisija ir precizējusi arī 3. punktu. Taču es vēl par 2. punktu gribētu piebilst, ka šī bezmaksas informācijas saņemšana tomēr nav absolūta, tā tiek saistīta ar katru konkrēto speciālo likumu. Tātad, ja šo likumu mēs uzskatām par vispārēju likumu, kas valsts drošības iestādēm dod tiesības saņemt šādu informāciju, tad ir mums arī vesela rinda speciālo likumu, kuri, protams, bieži vien to neiedala pēc tā principa: valsts un pašvaldību informācija vai privātā informācija, vai jaukta informācija; tur ir noteikta sava specifiska kārtība kaut kādiem speciāliem informācijas veidiem. Taču gan 2. punkts, gan 3. punkts attiecas uz šo speciālo informāciju. Ja ir noteikts, ka attiecīgu informāciju (teiksim, no bankām, kredītiestādēm informāciju par kaut kādiem kontiem) var saņemt tikai krimināllietās un ar attiecīgu prokurora pieprasījumu vai… nu, es pieļauju iespēju, ka nākotnē mūsu izcilie jaunā Kriminālprocesa likuma izstrādātāji ieviesīs šādos gadījumos tiesas sankcijas… Es domāju, ka pirmais jautājums, kas stāv rindā, attiecas uz tādu jaunu procesuālu darbību, kāda ir sankcijas saņemšana piekļūšanai pie bankas konta. Tātad tā ir tiesnešu sankcija, un tātad tur būs arī noteikta šī kārtība… Tā ka šobrīd tas ir par banku informāciju pateikts, ir zināma kārtība… Tātad ir jāsaņem attiecīgs pieprasījums no kompetentas personas, šinī gadījumā - nevis no valsts drošības iestādes, bet no prokurora, un nevis operatīvajā lietā, kā šeit ir… Tātad visa vispārējā informācija ir noteikta. Taču tas tiek prasīts un saņemts tikai krimināllietas ietvaros. Un tāpat to nosaka arī šī daļa - 3. punkts -, kuras mērķis tātad ir runāt par dažādām privātām datu bāzēm. Ir skaidrs, ka šāda informācija ir jāsaņem valsts drošības iestādēm. Mūsu valsts drošība ir prioritāra attiecībā pret cilvēktiesībām, tātad šāda informācija ir jādod attiecīgajā režīmā un bez maksas. Es atgādināšu, ka vecais 3. punkts tik tiešām bija strīdīgs no cilvēktiesību un juridiskā mehānisma viedokļa, jo vecajā 3. punktā bija teikts: brīdināt personas un pieprasīt, lai tās izbeidz prettiesiskas darbības, kas vērstas pret valsts drošību. Protams, mēs to punktu nokritizējām un pēc Juridiskās komisijas priekšlikuma izņēmām ārā. Tā ka šeit viss ir labi. Manuprāt, ir pareizi, ka tiek noteiktas šādas precīzas savstarpējas attiecības starp valsts drošības iestādēm un ne tikai valsts un pašvaldības subjektiem, bet arī privātajiem subjektiem. Es šeit, sēdē, izsaku savu viedokli. Es tā arī to likumu saprotu, ka visos speciālajos gadījumos tiek izmantota parastā speciālā kārtība, kas attiecas uz bankām, uz dažādiem publiskiem reģistriem, no kuriem nevar izņemt dažādus dokumentus vai kuriem ir speciāla kārtība, un uz notariālo noslēpumu; attiecībā uz visām šīm lietām tā kārtība paliek spēkā. Neviens nedod - un nav arī līdz šim devis un nav iecerējis ar šādiem grozījumiem dot - attiecībā uz valsts drošības iestādi šādus priekšlikumus, kuri te nav ierakstīti. Tā ka es to likumu izprotu tā, un tā tas arī ir saprotams.".
- 2002_06_27-seq936 language "lv".
- 2002_06_27-seq936 speaker Linards_Mucins-1951.