Matches in Saeima for { <http://dati.saeima.korpuss.lv/entity/speech/2002_05_30-seq191> ?p ?o. }
Showing items 1 to 11 of
11
with 100 items per page.
- 2002_05_30-seq191 type Speech.
- 2002_05_30-seq191 number "191".
- 2002_05_30-seq191 date "2002-05-30".
- 2002_05_30-seq191 isPartOf 2002_05_30.
- 2002_05_30-seq191 spokenAs 77.
- 2002_05_30-seq191 spokenText "Cienījamo priekšsēdētāj! Cienījamie deputāti! Par šo jautājumu jau daļēji tika debatēts, apspriežot iepriekšējos grozījumus Vēlēšanu likumā, kurus mēs izskatījām steidzamības kārtībā, taču mēs uzskatījām, ka šis jautājums ir jāpārceļ uz šo lēnākā gaitā, nesteidzīgi izskatāmo likumprojektu. Kā jau teicu, pamatdomas jau tika Juridiskajā komisijā izteiktas un iezīmējās jau pirmo diskusiju gaitā. Bez tam, kā jau es teicu, mēs uzklausījām Centrālās vēlēšanu komisijas priekšsēdētāju, un, izstrādājot savu priekšlikumu - 16. priekšlikumu - , mēs tomēr centāmies sabalansēt, kā sacīt, šo sistēmu. No vienas puses, šī sistēma darbotos tādā veidā, ka cilvēkam, lai nobalsotu tajās trijās dienās, būs jāpieliek zināmas pūles. Nebūtu vis tā, kā tas bija pašvaldību vēlēšanās, - ka tajās dienās darbojās jebkurš vēlēšanu iecirknis (tas fakts bija saistīts ar to, ka pašvaldības ir nelielas, un cita sistēma tur nevarēja būt). Un, no otras puses, tātad tiktu ne pārāk plaši tērēti publiskie līdzekļi, bet vienlaikus tomēr būtu balsošanas iespēja arī personām, kuras dažādu apstākļu dēļ ir spiestas balsot pirms vēlēšanu dienas, kuras to nevar izdarīt vēlēšanu dienā. Tajās trijās dienās pirms vispārējās vēlēšanu dienas tās varētu ar zināmu piepūli, ar zināmu pūļu pielikšanu nokļūt balsošanas vietās un realizēt gan šīs savas tiesības, gan izpildīt savu pilsoņa pienākumu. Mums likās - it sevišķi pēc tam, kad uzklausījām Centrālās vēlēšanu komisijas priekšsēdētāja viedokli -, ka ir ņemami vērā tie apsvērumi, ka tad, ja visas šīs trīs dienas darbotos visi vēlēšanu iecirkņi visā Latvijā, tas būtu pārāk liels finansu upuris šinī jomā. Jo tomēr noteicošais apstāklis ir tas, ka vēlēšanām ir viena diena. Taču mēs nevaram neņemt vērā, kā to šeit uzsvēra arī mans draugs Ābiķis, dažādas personas, kurām nokļūšana līdz vēlēšanu iecirkņiem ir saistīta ar zināmām problēmām, - teiksim, vilcienu vadītājus, staciju dežurantus un citus darbiniekus, kuri strādā 24 stundas no vietas vai kuru darba laiks sākas kādu stundu iepriekš vai tieši tajā pašā laikā, kad atver vēlēšanu iecirkņus, un kuri tīri fiziski, nekavējot darbu, nevar balsošanu izdarīt, un kuriem arī vakarā, stundās pirms vēlēšanu iecirkņa slēgšanas, tas varbūt tīri fiziski nav sasniedzams. Tātad mēs ejam pretim saviem vēlētājiem. To es gribu pasvītrot! Attiecībā uz jautājuma juridisko pusi jāteic, ka šeit it kā neizskanēja tieša atsaukšanās uz Satversmes 11. pantu: “Saeimas vēlēšanas izdarāmas oktobra mēneša pirmajā sestdienā. ” Es pasvītroju, ka te ir vārds “vēlēšanas”, nevis “balsošana”, kas ir drusku atšķirīgs jēdziens! Juridiskā komisija vēlas vērst jūsu uzmanību arī uz Satversmes 101. pantu, kuru mēs nesen detalizēti un plaši apspriedām un kurā ir teikts, ka ikvienam Latvijas pilsonim ir tiesības “likumā paredzētajā veidā piedalīties” valsts darbībā. Tātad vēlēšanas ir viens no tiem gadījumiem, kuros “likumā paredzētajā veidā” notiek piedalīšanās valsts darbībā. Savukārt Vēlēšanu likumā mēs nosakām to kārtību, kādā pilsonis var piedalīties šajā valsts darbībā, nosakām to, kāds ir šis likumā paredzētais veids, kādā viņš var piedalīties šajā valsts darbībā. No vienas puses, nodrošinot vispārējo principu, ka katram ir tiesības vēlēt, piedalīties vēlēšanās, un, no otras puses, vairs pārāk nesašaurinot balsošanas laiku (līdz šim balsošanu varēja veikt tikai vienu - vēlēšanu - dienu), mēs, kā redzam, ejam pretim ārvalstu vēlētājiem, un pret to es nedzirdu un neredzu no labās puses nevienu iebildumu. Tāpēc tādu pašu pretimnākšanu, es domāju, ir tiesīgi prasīt un saņemt arī tie mūsu vēlētāji, kuri dzīvo šeit, Latvijā. Un man nav nekāda pamata uzskatīt, ka tos mūsu vēlētājus, kas dzīvo Latvijā, mēs mīlam mazāk nekā tos mūsu vēlētājus, kas dzīvo ārzemēs vai kas varbūt uz laiku nokļuvuši ārzemēs. Tāpēc Juridiskā komisija, visus šos priekšlikumus un argumentus pārrunājusi un rūpīgi analizējusi, izšķīrās atbalstīt nevis 15. priekšlikumu, bet gan savējo, proti, izveidoja savu priekšlikumu - 16. priekšlikumu -, nosakot katrā rajona centrā šo vienu vēlēšanu iecirkni. Protams, mēs nevaram prasīt no vēlētājiem, lai viņi nestu kaut kādas izziņas par savu darba laiku, veselību vai kaut ko citu, lai komisijai pierādītu, kāpēc viņi grib balsot ātrāk vai balsot vēlāk. Tas būtu nedemokrātiski, un tādu prasību mēs neieviesām. Līdz ar to mēs nevaram izslēgt iemeslu, ka kāds ātrāk nobalsos vienkārši tāpēc, ka viņam pašam ir ērtāk tā nobalsot. Un tādas ir viņa tiesības, mēs viņam neatņemam šīs tiesības. Attiecībā uz jautājumu par tumšajām naktīm un zaļo zāli es jums gribu teikt, ka atšķirībā no Valsts prezidentes es nevienu ierēdni, amatpersonu, tiesnesi, apriori neuzskatu par noziedznieku. Kamēr nav pierādīts pretējais, es uzskatu, ka viņi visi, tāpat kā vēlēšanu iecirkņu komisiju locekļi, ir godīgi cilvēki un neviltos vēlēšanu rezultātus. Un Lagzdiņa kungs man piekritīs šajā jautājumā. Tāpēc Juridiskā komisija izšķīrās neatbalstīt 15. , bet atbalsta 16. - sabalansēto Juridiskās komisijas priekšlikumu. Aicinu arī jūs atbalstīt 16. priekšlikumu!".
- 2002_05_30-seq191 language "lv".
- 2002_05_30-seq191 speaker Linards_Mucins-1951.
- 2002_05_30-seq191 mentions Q822919.
- 2002_05_30-seq191 mentions Q211.
- 2002_05_30-seq191 mentions Q2747600.