Matches in Saeima for { <http://dati.saeima.korpuss.lv/entity/speech/2002_05_30-seq111> ?p ?o. }
Showing items 1 to 14 of
14
with 100 items per page.
- 2002_05_30-seq111 type Speech.
- 2002_05_30-seq111 number "111".
- 2002_05_30-seq111 date "2002-05-30".
- 2002_05_30-seq111 isPartOf 2002_05_30.
- 2002_05_30-seq111 spokenAs 77.
- 2002_05_30-seq111 spokenText "Cienījamo priekšsēdētāj! Cienījamie deputāti! Latvijas Republikas Satversme ir tas dokuments, kas visu nosaka. Var balstīties arī uz attālākajiem likumiem, to skaitā uz Saeimas vēlēšanu likumu. Un arī 100 juristu vai neviena jurista atrašanās vai neatrašanās šeit nevar noteikt tos principus, kuri šobrīd ir spēkā, it sevišķi tad, ja runājam par Satversmes 6. pantu, kurā ir teikts: “Saeimu ievēlē vispārīgās, vienlīdzīgās, tiešās, aizklātās un proporcionālās vēlēšanās. ” Šie konstitucionālie principi mums tālāk ir jāiemieso konkrētos likumos, un, piedāvājot dažādus priekšlikumus, mēs nevaram šos principus dzēst, svītrot, aprobežot vai ierobežot tiktāl, ka tie nonāk pretrunā ar pašiem šiem principiem, ka tie kļūst nepamatoti un nevajadzīgi demokrātiskā sabiedrībā. Ko mēs saprotam ar jēdzienu “proporcionālas vēlēšanas”? Ko nozīmē šis princips? Vieni teiks tā: “Tas nozīmē, ka mums nav mažoritāras vēlēšanas. ” Otri sacīs: “Nevajadzētu būt tā, kā tas bija līdz karam, - ieviest kaut kādu barjeru. ” Trešie teiks vēl kaut ko citu, bet runa jau nav par šiem precizējošajiem grozījumiem. Runa ir par to, vai šie grozījumi, šīs barjeras, šī jauktā vai tikai proporcionālā vēlēšanu sistēma neizkropļo pašu šo principu tiktāl, ka mēs varam teikt, ka šis Saeimas vēlēšanu likums vairs neatbilst Satversmes 6. pantam. Es jau saprotu gan vienus priekšlikumus, no vienas puses, gan otrus priekšlikumus, no otras puses, - nāk vēlēšanas, un visi mēs kļūstam nervozi. Mums liekas, ka ir kaut kas jāuzlabo, mums liekas, ka mēs šinī minūtē, mirklī, kā mūsu izpratne to rāda, ar saviem priekšlikumiem kaut ko uzlabosim vai radīsim kaut kādu priekšrocību mums - šeit, Saeimā, esošajiem vai nažus trinošajiem konkurentiem ārpus Saeimas. Es domāju, ka tā ir tuvredzīga politika, jo liecina par politiķu nenopietnību, nestabilitāti, mētāšanos, kas, protams, nepiemīt “Latvijas ceļam”, tāpēc tas Saeimas vēlēšanu likumā arī nepiedāvā šādus - daļu deputātu ierobežojošus priekšlikumus, kāds bija Čevera kunga priekšlikums, vai kādus citus aprobežojošus priekšlikumus. Mēs virzāmies uz Eiropas Savienību. Kāpēc Eiropas Savienībā neuzņem Turciju, kaut arī tā ir NATO dalībvalsts? Turcija netiek atzīta par pietiekami demokrātisku, lai to uzņemtu Eiropas Savienībā. Kāds ir Turcijas vēlēšanu likums? Viņiem vēlēšanu barjera ir 10% un tādā veidā, ieviešot šo barjeru, viņi tika galā ar savu opozīciju. Brīnišķīgi - viņi tika galā ar opozīciju, bet Eiropa viņus nepieņem? Vai arī mēs turpināsim tādā stilā labot un veidot savu vēlēšanu likumdošanu? Es nezinu... Varbūt ne gluži tagad, bet drīz varbūt būs vēl kādi priekšlikumi, un tad vēl kādi priekšlikumi... Taču es domāju, ka deputātiem pirmām kārtām ir jāsaglabā zināma uzticība Satversmei, un nākamie deputāti, roku uzlikuši uz tās, zvērēs. Tad nu saglabāsim jau šodien tos principus, kuri ir nostiprināti Satversmē! Pirmām kārtām neraustīsimies un būsim stabili savā gaitā, būsim stabili savā demokrātisma izpratnē un iedrošināsim arī vēlētājus balsot par tādām partijām, kuras stabili uzticas Satversmei, stabili uzticas uz Satversmes principiem būvētiem likumiem. Tas mudinās viņus balsot par tādām partijām, kuras ir stabilas un prognozējamas savā attīstībā. Bija diskusijas par to, ka vajag ieviest 3%, bet vēlāk - 5% barjeru. Jā, ja ir 100 deputāti, tātad barjera ir 1 procents. Nu tad arī paliek...".
- 2002_05_30-seq111 language "lv".
- 2002_05_30-seq111 speaker Linards_Mucins-1951.
- 2002_05_30-seq111 mentions Q822919.
- 2002_05_30-seq111 mentions Q211.
- 2002_05_30-seq111 mentions Q193089.
- 2002_05_30-seq111 mentions Q458.
- 2002_05_30-seq111 mentions Q7184.
- 2002_05_30-seq111 mentions Q43.