Matches in Saeima for { <http://dati.saeima.korpuss.lv/entity/speech/2002_04_11-seq164> ?p ?o. }
Showing items 1 to 12 of
12
with 100 items per page.
- 2002_04_11-seq164 type Speech.
- 2002_04_11-seq164 number "164".
- 2002_04_11-seq164 date "2002-04-11".
- 2002_04_11-seq164 isPartOf 2002_04_11.
- 2002_04_11-seq164 spokenAs 77.
- 2002_04_11-seq164 spokenText "Godātie kolēģi! Strādāsim ar dokumentu nr. 4174. Pievienojoties Apvienoto Nāciju Organizācijas konvencijai par bērnu tiesībām, Latvijas valsts ir uzņēmusies starptautiskas saistības bērnu tiesību aizsardzības jomā. Pieņemtajā Bērnu tiesību aizsardzības likumā ir noteikti galvenie principi bērnu tiesību aizsardzībai, tāpat arī izdarīti grozījumi citos likumos. Ja bērns arī ir pārkāpis kriminālo likumdošanu, tad, izejot no starptautiskajām tiesību normām, viņam ir tiesības uz tādu apiešanos, kas palīdz attīstīt bērna pašcieņu un savas vērtības apziņu, kas nostiprinātu viņā cieņu pret cilvēktiesībām un pamatbrīvībām un sekmētu viņa reintegrāciju. Uz nepieciešamību pilnveidot likumus un prasmi attiecībā uz nepilngadīgo tiesvedības sistēmu ar mērķi to pilnībā saskaņot ar konvenciju par bērnu tiesībām ir norādījusi arī ANO Bērnu tiesību aizsardzības komiteja savās rekomendācijās Latvijai. Starptautiskajā praksē ir vērojama tendence pēc iespējas samazināt to gadījumu skaitu, kad bērns tiek iesaistīts tiesvedībā un tiek ievietots slēgta tipa iestādēs. Tā vietā tiek piemēroti dažādi citi - alternatīvi līdzekļi, ar kuru palīdzību, kā rāda prakse, ir iespējams panākt daudz pozitīvāku rezultātu. Audzinoša rakstura piespiedu līdzekļi nav sods, tie ir tikai alternatīva sodam, un pēc to piemērošanas nepaliek arī sodāmība. Likumprojekta, ko šodien izskatām pirmajā lasījumā, mērķis ir pievērst nepieciešamo uzmanību bērniem likumpārkāpējiem jau pirms 14 gadu vecuma sasniegšanas, kā arī piedāvāt alternatīvu kriminālprocesam. Kā zināms, Latvijā pie kriminālās un administratīvās atbildības var saukt personas, kuras noziedzīgu nodarījumu vai administratīvo pārkāpumu ir izdarījušas pēc 14 gadu vecuma sasniegšanas. Pašreiz spēkā ir 1993. gada 1. jūnija likums “Par audzinoša rakstura piespiedu līdzekļu piemērošanu nepilngadīgajiem”. Atšķirībā no spēkā esošā likuma, šis likumprojekts, pirmkārt, paredz audzinoša rakstura piespiedu līdzekļu piemērošanu arī par administratīviem pārkāpumiem. Otrkārt, tas paplašina audzinoša rakstura piespiedu līdzekļu veidus. Treškārt, tas dod tiesības audzinoša rakstura piespiedu līdzekļus piemērot tiesai, tiesnesim vienpersoniski vai administratīvajai nepilngadīgo lietu komisijai. Piemērojot audzinoša rakstura piespiedu līdzekļus, lielākajā daļā gadījumu bērns netiek šķirts no savas dzīvesvietas, un viņam ir iespēja nepārtraukt saikni ar savu ģimeni. Tātad likumprojekts paplašina audzinoša rakstura piespiedu līdzekļu veidus. Piemēram, 7. pants, kāda nav spēkā esošajā likumā, paredz pienākumu atvainoties par nodarījumu cietušajai personai, ja tam piekrīt pati cietusī persona. Savukārt 11. panta trešā daļa paredz uzlikt bērnam noteiktus uzvedības ierobežojumus, piemēram, viņam var aizliegt apmeklēt noteiktas sabiedriskās vietas vai satikties ar noteiktām personām, var uzlikt par pienākumu noteiktā diennakts laikā atrasties savā dzīvesvietā. Atsevišķā pantā, tas ir, 6. panta pirmajā daļā, ir noteikts, ka ar bērna vecāku vai personas, kas viņus aizstāj, piekrišanu var uzlikt bērnam par pienākumu ārstēties no alkohola, narkotisko vai psihotropo vielu vai citādas atkarības, ja tā bijusi par pamatu noziedzīga nodarījuma vai administratīva pārkāpuma izdarīšanai. Šādu piespiedu līdzekļu nepieciešamību atbalsta gan nevalstiskās organizācijas, gan tiesībsargājošo iestāžu darbinieki. Pēc Iekšlietu ministrijas datiem par bērnu izdarītajiem administratīvajiem pārkāpumiem, vislielākais lietu skaits ir saistīts tieši ar neatļautu alkohola lietošanu vai atrašanos sabiedriskās vietās dzēruma stāvoklī. Ārstēšana notiek Ministru kabineta noteiktajā kārtībā, un tās noteikumi ir jāizstrādā Labklājības ministrijai. Lēmumu par piespiedu līdzekļu piemērošanu par administratīvajiem pārkāpumiem pieņem pašvaldību administratīvās komisijas. Materiālus tām nosūta institūcijas, kas saskaņā ar Administratīvo pārkāpumu kodeksu ir tiesīgas uzsākt lietvedību administratīvo pārkāpumu lietās. Tiek paplašinātas arī pašvaldību administratīvo komisiju funkcijas. Sākotnēji likumprojekts paredzēja, ka lietas par bērnu izdarītajiem administratīvajiem pārkāpumiem izskatīs katrā Latvijas rajonā un republikas pilsētā izveidotā Nepilngadīgo lietu administratīvā komisija, taču, izskatot projektu Ministru kabinetā, pieeja tika mainīta, nosakot, ka minētās funkcijas veic katras pašvaldības teritorijā jau esošā pašvaldības administratīvā komisija, pieaicinot kompetentus speciālistus no bāriņtiesas, Nepilngadīgo lietu inspekcijas un no citām bērnu tiesību aizsardzības iestādēm. Tāpat likumprojektā ir noteikts, ka profilakses darbu ar bērniem attiecīgajās pašvaldībās koordinē pašvaldību administratīvā komisija, kas arī veicina sociālās korekcijas un sociālās palīdzības programmas izstrādi un izpildi, kā tas paredzēts 15. pantā. Atšķirībā no šobrīd spēkā esošā likuma, šis likumprojekts paredz lēmuma par audzinoša rakstura piespiedu līdzekļu piemērošanu uzraudzības kārtību, kas noteikta 33. pantā. To veic vecāki vai personas, kas viņus aizstāj, pašvaldības nozīmēta iestāde vai sociālās korekcijas iestādes vadītājs. Vienlaikus ar šo likumprojektu ir nepieciešams pieņemt arī grozījumus likumprojektā “Grozījumi Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā”, likumprojektā “Grozījumi Krimināllikumā”, kā arī likumprojekta “Grozījumi Vispārējās izglītības likumā” 16. pantā. Tāpat šis likumprojekts paredz likuma “Par audzinoša rakstura piespiedu līdzekļu piemērošanu nepilngadīgajiem” atzīšanu par spēku zaudējušu, kas ir noteikts pārejas noteikumu 1. punktā. Tas man būtu viss. Paldies.".
- 2002_04_11-seq164 language "lv".
- 2002_04_11-seq164 speaker Ilmars_Geige-1942.
- 2002_04_11-seq164 mentions Q211.
- 2002_04_11-seq164 mentions Q4294315.
- 2002_04_11-seq164 mentions Q8436.
- 2002_04_11-seq164 mentions Q1065.