Matches in Saeima for { <http://dati.saeima.korpuss.lv/entity/speech/2002_04_10_a-seq15> ?p ?o. }
Showing items 1 to 13 of
13
with 100 items per page.
- 2002_04_10_a-seq15 type Speech.
- 2002_04_10_a-seq15 number "15".
- 2002_04_10_a-seq15 date "2002-04-10".
- 2002_04_10_a-seq15 isPartOf 2002_04_10_a.
- 2002_04_10_a-seq15 spokenAs 98.
- 2002_04_10_a-seq15 spokenText "Augsti godātais priekšsēdētāja kungs! Augsti godātie deputāti! 1995. gada 16. maijā Ministru kabineta sēdē tika apstiprināta koncepcija par valsts obligātās veselības apdrošināšanas ieviešanu un brīvprātīgās veselības apdrošināšanas attīstīšanu. Ziņotājs bija Pēteris Apinis. Debatēs uzstājās Ādamsons, Uldis Emsis, Bresis, Šics, Andris Bērziņš, Gūtmanis, Ritenis, Makarovs, Freibergs un Gailis. Šīs koncepcijas ievadvārdi ir šādi: “Mums ir izveidojies priekšstats, ka visas veselības aizsardzības problēmas atrisinās veselības apdrošināšana. Par šo ideju ceļas un krīt vairākums Latvijas ārstu un medicīnas darbinieku, jo pašreizējās algas ir gauži niecīgas, medicīnas finansējums - nepilnīgs, iespējas attīstīt jaunas medicīnas nozares - praktiski nav. Jautājums ir šāds: kur ņemt naudu?” Un turpat 90% Latvijas medicīnas darbinieku atbild: “Jāievieš obligātā vispārējā veselības apdrošināšana. ” Problēma ir samilzusi, nepilnīgi pildoties valsts budžetam, kad Finansu ministrija nespēj samaksāt veselības aprūpei atbilstošo budžeta projektā minēto summu, kad Finansu ministrija apzināti neatver specbudžeta kontu, un līdz ar to veselības aprūpes iestādes ir tuvu bankrotam. Šoreiz nav jārunā par naudas sadali, jo, kaut lēni, iekustinātā medicīnas finansu reforma tomēr notiek. Ministru kabinets jau noteicis visām pašvaldībām, kā arī atsevišķām nozarēm - dzelzceļniekiem, kuģniecībai, Iekšlietu ministrijas struktūrvienībām - veidot savu slimokasi. Gandrīz visos rajonos šādas slimokases jau ir, bet tur, kur tās ir veidošanās stadijā, tādas būs jau šomēnes. Ar šo slimokasu starpniecību tiks novirzīti veselības budžeta līdzekļi. VOVAA ar šo naudu apdrošina savus iedzīvotājus pret nelaimes gadījumiem, nodrošina viņiem iespēju ārstēties savā teritorijā centrālajās slimnīcās. Vai pacientam ir jāmaksā, ārstējoties slimnīcā, poliklīnikā vai doktorātā bāzes programmas ietvaros? Jā! Pacientiem ir jāmaksā pacienta nodeva no 5 līdz 45 santīmiem - tā sauktais Glāzīša rublis. Tālāk šajā koncepcijā tika atrunāta visa šī sistēma - tas, kādā veidā šī slimokasu sistēma jāizveido, un prognoze, kādā veidā šī sistēma attīstīsies pa gadiem. Tātad aplūkosim 1995. -1996. gadu. Ļoti ierobežota finansu bāze. Un kādas ir problēmas? Daudz neatliekamo vajadzību investīcijām, slikts ēku stāvoklis, kas patērē daudz līdzekļu, zema alga augsti kvalificētam personālam, lieli izdevumi par medikamentiem (salīdzinot ar budžetu), lielas medicīnas darbinieku cerības uz strauju viņu materiālā stāvokļa uzlabošanos. Šīs cerības tiek saistītas ar vispārējo veselības obligāto apdrošināšanu. Pacientu cerības - strauja medicīnas aprūpes kvalitātes uzlabošanās. Pie problēmām jāpieskaita iedzīvotāju veselības stāvokļa pasliktināšanās, palielinās saslimstība ar seksuāli transmisīvajām slimībām, tuberkulozi un citām saslimšanām. Redzot slimību un mirstības rādītājus, varam pārliecināties, cik dramatisks ir stāvoklis, ko nosaka vāja primārā veselības aprūpe un augstie hospitalizācijas rādītāji. 1997. -1999. gads. Līdzekļi veselības aprūpei pieaug, arī brīvprātīgā nozares un daļēji obligātā apdrošināšana. Un kādas ir tai raksturīgās iezīmes? Slikta iedzīvotāju veselības stāvokļa radītās sekas - invaliditāte, augsta saslimstība ar vulgārām infekcijām, ļoti slikts bērnu veselības stāvoklis un tā tālāk. Pieaug iedzīvotāju skaits vecumā līdz 65 gadiem. Daudzi iedzīvotāji cieš no morāliem zaudējumiem sakarā ar valsts ekonomizāciju. Eventuāli palielinās bezdarbs, pieaug sacensība starp veselības un citām sociālās aizsardzības nozarēm. 2000. , 2001. un 2002. gads. Sistēma turpina stabilizēties, veselības aprūpē sāk parādīties nopietnas ārvalstu investīcijas, notiek jaunu tehnoloģiju ieviešana, ko raksturo ievērojami pieaugošas medicīnas pakalpojumu cenas. Tas tiešām šodien arī notiek! Ievērojami pieaug izdevumi veco ļaužu ilgstošai aprūpei un kopšanai ambulatoros apstākļos. Līdz ar jaunām tehnoloģijām parādās nepieciešamība pēc lieliem līdzekļiem, kas šodien arī notiek. Vienīgais, ko gribu teikt, ir tas, ka 1995. gadā, kad tika ieviesta šī pacientu nodeva, tika liktas lielas cerības uz to, ka papildus varēs piesaistīt naudas līdzekļus, taču parādījās cita liela problēma, tas ir, pacienti tika atstumti no veselības aprūpes, līdz ar to samazinājās ārstniecības iestāžu apmeklētība, un tiešām, atbilstoši šai koncepcijai, palielinājās saslimstība. Arī šobrīd mēs orientējamies uz to, ka mums pēc iespējas ir jāpalielina naudas līdzekļi, kas paredzēti profilaksei un primārajai veselības aprūpei. Diemžēl tiešām ir piepildījies pareģojums, ka ļoti lieli naudas līdzekļi būs jāizmanto ārstēšanai, dārgu tehnoloģiju iepirkšanai un invalīdu atbalstam. Attiecībā uz šo slimokasu sistēmu. Tiešām tajos laikos tika izveidotas slimokases. Sākotnēji tās izveidojās katrā pašvaldībā, bet pēc tam tās tika apvienotas novadu slimokasēs. Šobrīd Ministru kabineta noteikumi nosaka, ka ir iespēja pastāvēt gan Valsts obligātās veselības apdrošināšanas aģentūras filiālēm, gan arī novadu slimokasēm, kas ir pašvaldību dibinātas. Šobrīd notiek sarunas ar Latvijas Pašvaldību savienību par to, kā tālāk vajadzētu attīstīties šai te slimokasu sistēmai un kādu modeli tālāk vajadzētu izmantot, jo ir jāņem vērā tas, ka ir stājušies spēkā daudzi normatīvie dokumenti. Viens no šādiem dokumentiem ir likums “Par aģentūrām”, bet Ministru kabinets ir noteicis kārtību, cik ilgā laikā un kādā veidā institūcijas, kas veic aģentūru funkcijas, valsts pārvaldes funkcijas vai deleģētās funkcijas, ir jāpārveido par aģentūrām. Jebkurā gadījumā šie noteikumi ir jāņem vērā, risinot jautājumu gan par Valsts obligātās veselības apdrošināšanas aģentūras reorganizāciju, gan arī izskatot jautājumu par to, kādā veidā šī aģentūra sadarbosies ar citām slimokasēm. Tā ka jebkurā gadījumā grozījumi Ministru kabineta noteikumos tomēr būs jāizdara, ņemot vērā to, ka šis likums ir stājies spēkā. Šajās diskusijās ar Latvijas Pašvaldību savienību mēs esam izrunājuši vairākus iespējamos variantus, un viens no variantiem ir šāds. Gadījumā, ja šīs novadu slimokases tomēr paliek pašvaldībās, tām ir jāreorganizējas atbilstoši likuma jaunajām prasībām. Un tas nozīmē, ka slimokasē ir jābūt nevis 2000 latu lielam statūtkapitālam. Tādā gadījumā slimokase uzņemas par šo naudas administrēšanu atbildību tikai 2000 latu apmērā. Turpretī tad, ja tiek ievērotas šā jaunā likuma normas, pašvaldība vai dibinātājs ir tas, kas uzņemas pilnu atbildību par to, kādā veidā un kādus parādus ir sastrādājusi šī konkrētā slimokase. Otrs variants, kas man pašam personīgi ir simpātiskāks, paredz līdz gada beigām izskatīt šo jautājumu un, redzot šo precedentu, kāds ir bijis Rīgas novada slimokasē, pieņemt grozījumus Ministru kabineta noteikumos un visām pašvaldībām noteikt vienādus spēles noteikumus, tas ir, izveidot centralizētu sistēmu ar Valsts obligāto veselības apdrošināšanas aģentūru ar filiālēm. Runājot par tām problēmām, kuras šodien pieminēja Barčas kundze attiecībā uz to, kādēļ netika pagarināts līgums ar Rīgas novada slimokasi, man ir sagatavota informācija par pārkāpumiem Rīgas novada slimokasē uz trijām lapaspusēm. Tur ir dots precīzs uzskaitījums, kas konkrēti tur netika ievērots. Līdz ar to šī reorganizācija notika nevis sistēmas izmaiņu dēļ, bet tieši tāpēc, ka šī konkrētā slimokase šobrīd vienkārši neievēroja šīs organizācijas līguma nosacījumus, kā arī normatīvos dokumentus. Skandalozākos gadījumus jau minēja Valsts kontrole savā ziņojumā, parādīdama, ka no šīs valsts budžeta naudas tika pārskaitīti līdzekļi Rīgas Domei par valsts kapitāla pārvaldi. Tādējādi tika pārkāpti līguma nosacījumi un palielināti administratīvie izdevumi, kuriem līdzekļi tika ņemti no pakalpojumu samaksas, un tas, kas notika iepriekšējos mēnešos, kad Valsts obligātās apdrošināšanas aģentūra pārskaitīja slimokasei finansējumu gan par medikamentiem, gan…".
- 2002_04_10_a-seq15 language "lv".
- 2002_04_10_a-seq15 speaker Andrejs_Pozarnovs-1962.
- 2002_04_10_a-seq15 mentions Q211.
- 2002_04_10_a-seq15 mentions Q3744607.
- 2002_04_10_a-seq15 mentions Q4294315.
- 2002_04_10_a-seq15 mentions Q2660080.
- 2002_04_10_a-seq15 mentions Q16350043.