Matches in Saeima for { <http://dati.saeima.korpuss.lv/entity/speech/2002_03_07-seq585> ?p ?o. }
Showing items 1 to 12 of
12
with 100 items per page.
- 2002_03_07-seq585 type Speech.
- 2002_03_07-seq585 number "585".
- 2002_03_07-seq585 date "2002-03-07".
- 2002_03_07-seq585 isPartOf 2002_03_07.
- 2002_03_07-seq585 spokenAs 77.
- 2002_03_07-seq585 spokenText "Cienījamo priekšsēdētāj! Cienījamie deputāti! Ministru kabinets ir iesniedzis Saeimā likumprojektu paketi, kas saistīta ar korupcijas apkarošanu. Viens no šīs paketes likumprojektiem, kas saucas "Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja likums", tika nodots Saeimas Juridiskajai komisijai kā atbildīgajai. Likumprojekta reģistrācijas numurs ir 1168. Dokuments nr. 4095. Juridiskā komisija, protams, izskatīja arī visus citus paketes likumprojektus. Taču, ņemot vērā, ka mūsu komisija bija atbildīgā par šo likumprojektu, mēs, gatavojot šo likumprojektu pirmajam lasījumam, to ļoti rūpīgi un detalizēti izskatījām divās - divās, pasvītroju! - komisijas sēdēs. Mēs kategoriski noraidām kaut kādas insinuācijas, ka kaut kādi deputāti vai komisija būtu kaut ko vilcinājusi vai kaut ko stiepusi garumā. Viena komisijas sēde bija pagājušajā nedēļā, otrdienā, un otra - nākamajā rītā. Trešdien apspriešana turpinājās, un mēs ļoti rūpīgi un detalizēti izskatījām šo likumprojektu. Bez tam mēs aktīvi piedalījāmies arī Valsts pārvaldes un pašvaldības komisijas, korupcijas apkarošanu vadošās komisijas sēdē, kurā tika šie jautājumi izskatīti un tika ierosināts šo likumprojektu kopā ar citiem paketes likumprojektiem virzīt kā steidzamu un tādējādi dot būtisku ieguldījumu cīņā pret korupciju mūsu valstī. Ko tad piedāvā valdības izstrādātais likumprojekts "Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja likums"? Kādi bija diskutējamie jautājumi komisijai, un kāds referentu viedoklis tika izteikts komisijā, un kāds tad bija komisijas viedoklis šajā jautājumā? Pirmām kārtām - par likumprojekta pamatprincipiem. Likumprojekts nosaka, ka korupcijas novēršanai un apkarošanai tiek izveidots speciāls birojs. Birojs ir valsts pārvaldes iestāde, atrodas izpildvaras pārziņā un jomā un ir Tieslietu ministrijas pārraudzībā. Bez tam likumprojektā ir noteikts, ka birojam ir centrālais aparāts un teritoriālās nodaļas. Birojam ir priekšnieks, ko ieceļ attiecīgajā likumā noteiktā kārtībā Ministru kabinets pēc tieslietu ministra priekšlikuma. Birojam ir arī padome, kurā var apspriest svarīgus jautājumus, un birojam ir savi materiāltehniskie, finansiālie un attiecīgie personāla līdzekļi. Kāda ir biroja kompetence? Biroja kompetence, jāteic, ir diezgan plaša. Arī Juridiskā komisija ļoti rūpīgi diskutēja par biroja kompetenci. Biroja kompetence ir vērsta trijos pamatvirzienos jeb ir vērsta uz trijiem jautājumiem. Viens ir apzināt visas problēmas, kas saistās ar korupciju visās valsts jomās, it sevišķi publiskajā pārvaldē, veikt šīs korupcijas apzināšanu un izpēti, un dažādu šīs izpētes rezultātu ieviešanu un apzināšanu, un attiecīgu normatīvo aktu un citu dokumentu gatavošanu, kā arī veikt citas aktivitātes korupcijas apkarošanas jomā. Otrs būtiskais jautājums, kas saistīts ar biroja kompetenci, ir tas, ka Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojs pārņems Valsts ieņēmumu dienesta funkciju - dažādu amatpersonu ienākumu deklarāciju pārbaudi, rūpīgu to studēšanu un salīdzināšanu ar amatpersonu īpašumu faktisko stāvokli. Tātad birojs veiks tādu pārbaudi, kādu šobrīd veic Valsts ieņēmumu dienests. Kā mēs sapratām no iesniedzējiem, birojam tiks šādām vajadzībām nodoti tie finansiālie un personāla resursi, kuri ir Valsts ieņēmumu dienestā, kas šobrīd nodarbojas ar šiem jautājumiem. Bez tam ir paredzēts, ka birojs nodarbosies arī ar izziņas un operatīvo darbu, lai konkrēti izmeklētu kriminālnoziegumus un citus noziedzīgus nodarījumus šajā jomā. Tātad faktiski to var zināmā mērā uzskatīt par vienu no policejiska tipa institūcijām. No vienas puses, Juridiskā komisija atbalsta šo likumprojektu pirmajā lasījumā un uzskata, ka ir ļoti labi, ka vienā institūcijā tā, kā to valdība ir iecerējusi, ir apvienoti dažādi virzieni, dažādas aktivitātes, kuras ir saistītas ar jautājumiem par to, kādā veidā aktīvi un visaptveroši apkarot korupciju. No otras puses, protams, deputātiem bija daudz jautājumu, un līdz ar to tika izteiktas šaubas, kuras gan referenti mums komisijā klīdināja, - ka šī visaptverošā pārbaude, ko veiks attiecīgās biroja amatpersonas, varbūt traucēs aktīvi vērsties pret konkrētiem noziegumiem šajā jomā, traucēs konkrēti izziņas izdarīšanu šajā jomā un operatīvo darbību. Taču ziņotāji mūs komisijas sēdē pārliecināja, ka faktiski tiek birojam nodotas visas štata vietas un personāls, kas šobrīd Valsts ieņēmumu dienestā nodarbojas ar šiem jautājumiem, tātad viņi turpinās ar šo jautājumu nodarboties Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojā. Un tādā veidā varēs nodrošināt tā paša darba veikšanu un piedevām vēl vairāk koncentrēties uz šiem jautājumiem. Viens no pašiem svarīgākajiem jautājumiem - to ļoti aktīvi apsprieda arī presē, un, kā es saprotu, ļoti asas debates izvērtīsies par šo jautājumu, - ir jautājums, kā mūsu valsts institucionālajā sistēmā ir jāveido šī institūcija, šis birojs. Mēs pieaicinājām arī dažādas amatpersonas, kuras bija šo likumprojektu un šo koncepciju izstrādājušas pirmajā stadijā un kuras, protams, pauda mūsu komisijas sēdē dažādus viedokļus par šo jautājumu. Bet nu, protams, mums ir likumprojekts, ko iesniegusi valdība, tātad mēs prezumējam, ka tā ir valdības kolektīvā griba un kompromiss vai konkrētais viedoklis, ka šī institūcija atrodas Tieslietu ministrijas pārraudzībā. Mēs, protams, Juridiskajā komisijā to analizējam no juridiskā viedokļa un cenšamies to darīt ļoti rūpīgi, un man žēl, ka citās komisijās varbūt... Es varu tās tikai aicināt darīt tāpat - analizēt ļoti rūpīgi. Mēs konstatējām, ka pārsvarā visas funkcijas, ko veiks šis birojs, ir valsts pārvaldes funkcijas. Tātad - kontrole, uzraudzība, izmeklēšana, operatīvā darbība un tā tālāk. Tās ir valsts pārvaldes funkcijas. Tās nav ne likumdevēja funkcijas, ne tiesu varas funkcijas, tātad viennozīmīgi tās ir valsts pārvaldes funkcijas. No organizatoriskā viedokļa, valdība mums ir piedāvājusi veidot šo institūciju ne tikai kā valsts pārvaldes funkcijas veicošu, bet arī nosaukt par valsts pārvaldes iestādi... Neceriet, neceriet, mēs turpināsim pēc pārtraukuma!... Ir iecerējusi to nosaukt par valsts pārvaldes iestādi. Iepazinušies ar Satversmes 58. pantu, mēs varam konstatēt, ka tur ir teikts, ka "Ministru kabinetam ir padotas" visas valsts pārvaldes iestādes. Un līdz ar to Juridiskā komisija palika pie pārliecības, ka tas princips, kas ir ietverts iesniegtajā likumprojektā, - ka šai institūcijai ir jābūt ministrijas pārraudzībā vai vismaz Ministru kabineta padotībā, - ka tas princips ir saglabājams, jo mūsu valstij nav citu paņēmienu, kā atrisināt šādus jautājumus. Žurnālistu vai kādu ārvalstu padomi, ko mēs saistām ar dažādiem priekšlikumiem, kuri nav balstīti mūsu tiesību sistēmā, faktiski ir tikai vēlējums, lai tiktu šai institūcijai piešķirta pietiekama neatkarība, lai viņa varētu neatkarīgi risināt visas lietas, kas saistītas ar amatpersonu korupciju. Juridiskajā komisijā ritēja diskusijas, un tajā pašā laikā es saņēmu Aizsardzības un iekšlietu komisijas vēstuli, ka šī komisija ir noraidījusi šo likumprojektu. Nekāda motivācija vēstulē nebija izlasāma. Es pieņemu, ka viens no jautājumiem bija tas, ka varbūt jārisina arī jautājums par šīs institūcijas statusu un vietu Latvijas dažādu valsts pārvaldes vai citu iestāžu sistēmā. Juridiskās komisijas viedoklis šobrīd ir tāds, ka tā ir valsts pārvaldes iestāde un tai jāatrodas Ministru kabineta pārziņas lokā. Ministru kabinets ir mūsu leģitīmi izveidota institūcija, bauda mūsu politisko uzticību un tātad attiecīgi atbild par sev pakļautas iestādes darbību un tās rezultātiem. Tātad diskutabls mums bija jautājums par šo pakļautību un, protams, arī par funkcijām, - vai viņi spēs veikt visas tās funkcijas un vai finanses un štati būs pietiekami. (Starpsauciens: "Pietiek!") Juridiskajā komisijā mēs pietiekami dziļi izdiskutējām šos jautājumus, un mums radās pārliecība, ka pirmajā lasījumā likumprojekts ir atbalstāms un komisija arī vienbalsīgi (es pasvītroju: vienbalsīgi!) pieņēma šādu lēmumu. Es jūs aicinu atbalstīt likumprojektu pirmajā lasījumā!".
- 2002_03_07-seq585 language "lv".
- 2002_03_07-seq585 speaker Linards_Mucins-1951.
- 2002_03_07-seq585 mentions Q822919.
- 2002_03_07-seq585 mentions Q211.
- 2002_03_07-seq585 mentions Q1771611.
- 2002_03_07-seq585 mentions Q1021632.