Matches in Saeima for { <http://dati.saeima.korpuss.lv/entity/speech/2002_02_28-seq6> ?p ?o. }
Showing items 1 to 14 of
14
with 100 items per page.
- 2002_02_28-seq6 type Speech.
- 2002_02_28-seq6 number "6".
- 2002_02_28-seq6 date "2002-02-28".
- 2002_02_28-seq6 isPartOf 2002_02_28.
- 2002_02_28-seq6 spokenAs 27.
- 2002_02_28-seq6 spokenText "Cienījamie kolēģi! Godātais prezidij! Gribas uzreiz atzīmēt, ka Ministru kabineta iesniegtais likumprojekts “Grozījumi likumā “Par tiesu varu”” būtībā ir sagatavots ļoti nevīžīgi, bez cieņas pret iesniedzēju - pašiem pret sevi. Protams, pilnīgi var piekrist nepieciešamībai izslēgt tiesas procesa nepārtrauktības principu, kas līdz šim būtībā tika bremzējis tiesu sistēmas darbu, tiesvedības procesu, tomēr, manā skatījumā, bez nopietniem argumentiem būtu nepieņemami izskatīt jaunas nostādnes varas dalīšanas principos. Likums “Par tiesu varu” ir pieņemts, lai nostiprinātu Latvijas Republikas Satversmes 83. un 84. pantā teikto par tiesnešu neatkarību un pakļaušanos tikai likumam. Atgādināšu, ka tiesnešus ieceļ Saeima un ka viņi ir neatceļami. Tātad būtībā, piekrītot šādiem grozījumiem, ar ministra rīkojumu varēs nevis atcelt, bet pārcelt - sākumā uz laiku, un tālāk jau dzīve rādīs. Saskaņā ar likuma 86. pantu tiesneša amats nav savienojams ar piederību pie kādas partijas, un saskaņā ar Korupcijas novēršanas likumu viņam ir aizliegts ieņemt citus amatus un strādāt citu algotu darbu, kas nav saistīts ar tiesneša amata pienākumu veikšanu. Valsts ir noteikusi īpašas pilnvaras šai profesijai - pieņemt spriedumus ar likuma spēku -, un valsts ir uzņēmusies atbildību - un arī starptautisko saistību izpildes atbildību - panākt, ka tiesas vara ir pilnīgi neatkarīga. Šie grozījumi šādu neatkarību vairs nepieļauj. Atļaušos atzīmēt anotācijā teikto, ka līdz šim Latvijā, pārprotot varas dalīšanas principu, valsts nav izmantojusi tiesnešu zināšanas un iegūto praksi valsts pārvaldē un starptautiskajās organizācijās. Tā nebija pārprašana, tā bija tīša varas dalīšanas principa ievērošana. Un tālāk, pamatojoties uz tiesnešu zināšanām un atzīto pieredzi, tiek runāts par to, ka valsts nav ļāvusi tienešiem celt savu kvalifikāciju, strādājot valsts pārvaldē vai starptautiskajās organizācijās, kur nepietiek ar teorētiskām zināšanām vien. Tādā gadījumā šeit patiešām ir kaut kāds mistisks maisījums starp valsts varas atzariem. Līdz šim tiesas varas nošķiršana no valsts pārvaldes izpildvaras bija šīs valsts dalīšanas princips, kuru pārkāpjot tika veidotas totalitāras sistēmas. Tā tas bija pagājušajā gadsimtā gan Krievijā, gan Vācijā, gan citur. Acīmredzot arī pie mums Ministru kabinetā pēdējā laikā ir sākuši strādāt jauni - ne tik daudz gados, kā darba pieredzē jauni - revolucionāra tipa teorētiķi, kuri, tāpat kā daudzi citi revolucionāri, sludina: “Veco pasauli grausim un gan jau kaut ko uzcelsim!” Manā skatījumā, labāk nebūs, varbūt būs savādāk, tomēr jebkurā gadījumā jebkurš “maisījums” - vai nu tā būs jauna Satversme, vai tā būs šāda tiesas varas sakļaušana ar izpildvaru - nekādu labumu nedos. Neizpratni izsauc vēl citi jautājumi, arī anotācijā teiktais par kādu ļoti nesaprotamu lietu, ka tiesnesim vienlaicīgi būtu jāzina, kā tiek izstrādāts normatīvo aktu projekts un kā kopumā darbojas valsts pārvalde. Vai šo anotācijā teikto vajadzētu saprast kā šaubas par Latvijas Universitātes un citu augstskolu juridiskajām programmām? Tādas šaubas šajā gadījumā vajadzētu formulēt kā neuzticības izteikšanu mācību programmu akreditācijas mehānismam un izglītības un zinātnes ministram. Tā ka tā vai citādi, bet es domāju, ka mums ir jābūt ļoti uzmanīgiem, atļaujot šādu iespēju. Paldies par uzmanību!".
- 2002_02_28-seq6 language "lv".
- 2002_02_28-seq6 speaker Imants_Burvis-1949.
- 2002_02_28-seq6 mentions Q822919.
- 2002_02_28-seq6 mentions Q211.
- 2002_02_28-seq6 mentions Q159.
- 2002_02_28-seq6 mentions Q2167704.
- 2002_02_28-seq6 mentions Q183.
- 2002_02_28-seq6 mentions Q498407.