Matches in Saeima for { <http://dati.saeima.korpuss.lv/entity/speech/2001_11_15-seq32> ?p ?o. }
Showing items 1 to 18 of
18
with 100 items per page.
- 2001_11_15-seq32 type Speech.
- 2001_11_15-seq32 number "32".
- 2001_11_15-seq32 date "2001-11-15".
- 2001_11_15-seq32 isPartOf 2001_11_15.
- 2001_11_15-seq32 spokenAs 37.
- 2001_11_15-seq32 spokenText "Godājamais prezidij! Godājamie deputāti! Es domāju, ka patlaban, pirms mēs izlemjam, atbalstīt otrajā lasījumā izteiktos priekšlikumus vai atbalstīt Grīga kungu, vajadzētu atbildēt uz šādiem jautājumiem: kādi ir modernās armijas uzdevumi un kur Latvijas kareivis uzturēsies pašreiz? Un es gribētu arī pateikt, ka patlaban latviešu kareivji uzturas četrās valstīs ārpus Latvijas: tā ir Bosnija, tā ir Kosova, tā ir Maķedonijas un attiecīgi Kosovas robeža, kā arī novērotāju grupa, kas ir Gruzijā. Es nedomāju, ka nākamajos desmit gados Latvija tur iesaistīsies kaut kādā karadarbībā vai arī būs kaut kādas operācijas Latvijas teritorijā. Tātad galvenais uzdevums, iesaistoties NATO, mums ir nodrošināt augsti izglītotus, labi apmācītus un profesionālus karavīrus ar perspektīvu nākotnē pāriet uz profesionālu karaspēku. Vai latviešu kareivji, ja mēs sekojam Grīga kunga un Bojāra kunga ieteikumam un ja Latvijas armija pilda sociālās un izglītības funkcijas, nevis pašu galveno - šo militāro speciālistu sagatavošanu... vai tiešām no cilvēkiem ar divu vai trīs klašu izglītību vai ar cilvēkiem, kuri neprot lasīt un rakstīt, mēs spēsim sagatavot pietiekami profesionālus kareivjus, lai viņi varētu veiksmīgi darboties šajās miera nodrošināšanas operācijās, prastu valodas, mācētu rīkoties ar sarežģītu tehniku un tā tālāk? Es domāju, ka ne. Manuprāt, Grīga kungs arī nedaudz maldina cilvēkus, teikdams, ka tikai virsnieki darbojas šajās operācijās. Nē, šajās operācijās tieši tādās pašās proporcijās darbojas kareivji, jaunākie virsnieki un virsnieki. Tomēr problēma ir cita. Un es arī komisijā piekritu vienai Grīga kunga izteiktajai domai, ka ne jau visi, kuriem nav deviņu klašu izglītības, faktiski ir bez pamatizglītības. Ir daži cilvēki, kuri varbūt ģimenes apstākļu dēļ ir beiguši tikai 7 vai 8 klases. Viņi ir bijuši spiesti mājās strādāt un nav saņēmuši šo pamatizglītību, bet, ticiet man, tādi varbūt ir tikai daži visā Latvijā. Pašreiz mums ir 2000 bērnu, kuri neiet skolā. Tā tas ir visās valstīs. Tāda pati situācija ir arī Eiropas Savienības valstīs, un pat Zviedrijā, augsti izglītotā valstī, jūs atradīsiet pietiekamu skaitu bērnu, kuri neapmeklē skolu, neskatoties uz visiem valsts labajiem likumiem. Taču problēma šeit ir cita. No tiem 2000 bērnu lielākā daļa klaiņo, un viņi vispār neiet skolā, jo mēs labi zinām, ka tas, kurš aiziet uz šo pamatskolu, ņemot vērā, ka pamatskolas izglītība ir obligāta, arī ar divnieku tiek “izvilkts”. Viņam jau tiek iespiests šis pamatskolas beigšanas dokuments. Tātad problēma faktiski ir ar šo samērā lielo skaitu, ar šiem 2000 bērniem, kuri vispār nemācās. Tātad viņiem nav ne deviņu, ne astoņu, ne septiņu klašu izglītības, bet pārsvarā ir tikai viena, divas, trīs klases vai vispār nav nekādas izglītības. Un šie daži cilvēki, kurus tiešām varētu, kā teica Bojāra kungs, iesaukt šajā palīgdienestā, kur viņi varētu darīt kaut kādus saimnieciskos darbus... viņi ir tikai daži. Un vai mēs varam šeit iestrādāt normu dažu cilvēku dēļ, kas attiecas uz pāris tūkstošiem cilvēku, kuriem nav nekādas izglītības? Es domāju, ka šie jautājumi ir jārisina citām ministrijām, nevis Aizsardzības ministrijai. Tā būtu, protams, Izglītības un zinātnes ministrija, un tā būtu Labklājības ministrija, nevis Aizsardzības ministrija. Tāpēc es diemžēl neatbalstīju komisijā šo priekšlikumu un esmu spiests aicināt jūs pašreiz noraidīt šo Grīga kunga priekšlikumu, lai mūsu armija būtu atbilstoša NATO prasībām un lai mums nebūtu jākaunas par saviem kareivjiem, kuri dienēs visur tur, kur to prasīs šī miera nodrošināšanas operāciju nepieciešamība un vajadzība. Paldies. Es aicinu neatbalstīt šo priekšlikumu.".
- 2001_11_15-seq32 language "lv".
- 2001_11_15-seq32 speaker Aleksandrs_Kirsteins-1948.
- 2001_11_15-seq32 mentions Q211.
- 2001_11_15-seq32 mentions Q193089.
- 2001_11_15-seq32 mentions Q458.
- 2001_11_15-seq32 mentions Q8436.
- 2001_11_15-seq32 mentions Q4294480.
- 2001_11_15-seq32 mentions Q7184.
- 2001_11_15-seq32 mentions Q34.
- 2001_11_15-seq32 mentions Q230.
- 2001_11_15-seq32 mentions Q1246.
- 2001_11_15-seq32 mentions Q83958.